عصر خودرو

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی:

تجربه سکه طلا، نقشه راه تاسیس بازار آتی ارز در بورس کالا

عصر بازار- رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی گفت: با توجه به اینکه بورس کالای ایران تجربه راه اندازی معاملات آتی سکه را دارد و روزهای سرد و گرم نوسانات سکه را تجربه کرده است، می تواند با دارا بودن زیرساخت های لازم معاملات آتی ارز را نیز راه اندازی کند.

تجربه سکه طلا، نقشه راه تاسیس بازار آتی ارز در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهدی پورقاضی افزود: بورس کالای ایران تجربه راه اندازی و پوشش ریسک نوسانات معاملات سکه را داشته است و به همین دلیل قادر است معاملات آتی ارز را نیز راه اندازی کند.

    وی افزود: به نظر می رسد با راه اندازی معاملات آتی ارز، سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف شوند، چرا که ریسک نوسانات ارز از طریق بورس کالا پوشش داده می شود و جذابیت در سرمایه گذاری ها افزایش می یابد.
    عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به اینکه معاملات آتی ارز می تواند بر کنترل ارز در بازار آزاد نیز تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز می تواند بر چرخه فعالیت های اقتصادی اثر گذار باشد و دورنمایی از بازار به معامله گران ارائه کند.
    وی افزود: با راه اندازی معاملات آتی ارز، سرمایه گذاران، صادرکنندگان و واردکنندگان می توانند به راحتی در خصوص خریدهای آتی ارز تصمیم گیری کنند و این موضوع به نفع اقتصاد خواهد بود.
    به گفته پورقاضی؛ به نظر می رسد راه اندازی معاملات آتی ارز با اتصال کامل بانک ها به شبکه سوئیفت بهتر اجرایی خواهد شد و لازم است به بورس کالای ایران فرصتی داده شود تا پس از اتصال بانک ها به شبکه سوئیفت اقدام به راه اندازی معاملات کند.
    وی در پایان گفت: همچنین علاوه براتصال بانک به شبکه سوئیفت، صادرکنندگان در شرایط جدید بین المللی در تکاپوی افزایش مقاصد صادراتی خود هستند که به این ترتیب معاملات آتی ارز پس از اتصال بانک ها به شبکه سوئیفت و بازیابی بازارهای صادراتی، در فضایی کاملا کارآ در بورس کالا راه اندازی خواهد شد.
    بر اساس این گزارش، قرار است بازار مشتقه ارزی برای پوشش نوسات نرخ ارز راه اندازی شود وهماهنگی های لازم برای راه اندازی این بازار انجام و جلساتی نیز در شورای بورس و بانک مرکزی تشکیل شده و این بانک نیز موافقت خود را اعلام کرده است، اما هنوز زمان افتتاح آن مشخص نشده است و پیش بینی می شود افتتاح آن بعد از تک نرخی کردن ارز باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها