عصر خودرو

نارضایتی مرغداران از قیمت مرغ/ تناسب قیمت گوشت و دام زنده به هم خورد

عصر بازار-در حالی که قیمت مرغ دریک هفته گذشته حدود هزار تومان در کیلو افزایش یافته اما مرغداران معتقدند آنها در هر کیلو ۲۵۰۰ تومان ضرر می‌کنند. اما آیا واقعاً راهکاری برای جبران حاشیه سود آنها وجود ندارد؟

نارضایتی مرغداران از قیمت مرغ/ تناسب قیمت گوشت و دام زنده به هم خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، در یک هفته گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار حدود هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است و به کیلویی 10500 تومان رسیده است، اما این قیمت برای تولیدکنندگان مرغ راضی‌کننده نیست و آنها از این قیمت ناراضی هستند. تولیدکنندگان مرغ از هفته‌های پیش به قیمت مرغ در بازار انتقاد دارند و می‌گویند با شرایط قیمت فعلی آنها ضرر می‌کنند. آنها می‌گویند قیمت مرغ حداقل در هر کیلو 2500 تومان پایین‌تر است.

    اعتراض مرغداران به قیمت از آنجایی شروع شد که قیمت نهاده‌ها در بازار دو برابر شد. در حقیقت در ریشه‌یابی اعتراض مرغداران این واقعیت مستتر است که اعتراض واقعی آنها به قیمت نهاده در بازار است که حاشیه سود آنها را به حداقل رسانده است، اما در سال‌های گذشته ظاهرا هیچ دیواری کوتاه‌تر از دیوار مصرف‌کننده نیست و هر صنفی که ضرر می‌کند ضرر و زیان خود را از جیب مصرف‌کننده بر می‌دارد.

    * 4 اقدام اساسی برای کاهش هزینه تمام شده

    تولیدکنندگان به خاطر اینکه حاشیه خود را حفظ کنند و ضرر نکنند باید نهاده با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند و همزمان چند اقدام مهم را برای کاهش قیمت تمام شده انجام دهند. از جمله از نژادهای مرغ با ضریب تبدیل بالا استفاده کنند، مصرف انرژی را کم کنند و از کارگران متخصص استفاده کنند و مدیریت بهره‌وری در تولید را اجرایی کنند.

    در این صورت هم سود آنها حفظ خواهد شد و نیاز نیست برای گران شدن محصول تلاش کنند.

    * تناسب قیمت گوشت و دام زنده به هم خورد

    قیمت گوشت هم در هفته گذشته تقریبا ثابت بود و هر کیلوگرم ران دست گوشت گوساله کیلویی 75 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله کیلویی 73 هزار تومان و گوشت گوسفندی نیز در محدوده 100 هزار تومان به فروش می‌رود. این قیمت‌ها بسیار گران است چرا که همواره رابطه‌ای بین قیمت دام زنده و گوشت در بازار وجود دارد و در حال حاضر این رابطه به هم خورده است.

    بر این اساس دام از مرحله‌ای که دست تولیدکننده است تا رسیدن به دست مصرف‌کننده دلال‌های زیادی را می‌بیند و این‌ها باعث شکاف بین قیمت دام زنده و گوشت پشت ویترین مغازه‌ها شده است.

    از سوی دیگر در حالی قیمت گوشت ارزان نمی‌شود که دامداران از انفجار تولید  شکایت دارند چرا که برای تولیدات گسترده آنها خریداری نیست و نگران هستند با تراکم بیشتر تولید دام‌هایشان مریض شوند.

    * اشکال در زنجیره تولید عامل نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده

    با بررسی فرآیند تولید و عرضه در دو محصول مرغ و گوشت قرمز قابل مشاهده است که اشکال در زنجیره تولید باعث می‌شود که به رغم فراوان در تولید هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی باشند زنجیره تولید یک اصل مهم در کشورها است و تمام فرآیندهای تولید از ابتدا تا انتها و صنایع و بازرگانی مرتبط با آنها را شامل می‌شود در کشور ما متأسفانه این چرخه تولید در اکثر زمینه‌ها دارای اشکال است.

    وزیر جهاد کشاورزی که به تازگی منصوب شده صحبت‌های زیادی درباره تقویت زنجیره‌های تولید کرده است اما بازار منتظر عملیاتی شدن نتیجه سخنرانی‌ها نمی‌شود.

    برچسب ها