عصر خودرو

دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سامانه معاملات بورس

عصر بازار- مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران از آماده‌سازی طرحی در این شرکت خبر داد که در صورت عملیاتی‌شدن، صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها را از طریق سامانه معاملاتی بورس امکان‌پذیر می‌کند.

دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سامانه معاملات بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رضا کیانی با اشاره به رونق بورس و تاکید بر افزایش دسترسی مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: از سال‌ها پیش طرحی توسط بورس تهران آماده و در سال 92 برای سازمان بورس ارسال شده است، مبنی بر اینکه صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، از طریق سامانه معاملاتی بورس قابل انجام باشد.

    وی توضیح داد: کلیات طرح به این ترتیب است که کسانی که می‌خواهند واحد هر صندوق سرمایه‌گذاری برای آنها صادر شود، می‌توانند سفارش صدور خود را از طریق تمامی کارگزاران - نه تنها کارگزار صندوق- وارد سامانه معاملاتی کنند و کسانی هم که می‌خواهند واحد صندوق‌ سرمایه‌گذاری آنها باطل شود، از طریق تمامی کارگزاران، سفارش ابطال‌شان را وارد سامانه معاملاتی کنند.

      کیانی با بیان اینکه بازار سرمایه، سال گذشته و امسال به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است و در چند سال گذشته هم مسئولان توجه زیادی به این بازار نشان داده‌اند، گفت: بازار سرمایه قابلیت‌های خود را برای سودآوری و تأمین مالی به سیاست‌گذاران اقتصادی، دولتمردان و  مردم نشان داده است؛ از این رو مورد توجه مسئولین و مردم قرار گرفته و این  اتفاق بسیار خوبی  است که از سال‌ها قبل همه منتظر آن بودند.

    مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد کدهای معاملاتی ادامه داد: هم اکنون بیش از 200 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار فعالیت می کنند؛ همچنین سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری نیز  می‌توانند سرمایه‌های افراد غیرحرفه‌ای را وارد بازار و به طور حرفه‌ای مدیریت کنند.  ولی در حال حاضر به نظر می رسد که ورود جریان نقدینگی بیش از اینکه به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌های مالی وارد بازار شود، به صورت مستقیم وارد بازار  می شود.

    کیانی افزود: برای تسهیل ورود افراد به بازار سرمایه از طریق غیرمستقیم، یکی از کارهای مؤثر این است که دسترسی مردم را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش دهیم. بنابراین طرحی آماده شده که صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق، از طریق سامانه معاملاتی بورس انجام شود.

    وی با اشاره به جزئیات این طرح توضیح داد: سفارش صدوری که توسط کارگزار دریافت می شود، به عنوان سفارش خرید در سامانه معاملاتی ثبت می شود. همچنین سفارش ابطال که توسط کارگزار دریافت می شود، به عنوان یک سفارش فروش در سامانه معاملاتی وارد می شود.

    کیانی ادامه داد: چون قیمت صدور و قیمت ابطال با هم متفاوت هستند، برای هر صندوق سرمایه‌گذاری که وارد این طرح شود، دو نماد معاملاتی تعریف می شود که یک نماد برای صدور و یک‌ نماد برای ابطال است.

    مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با بیان مثالی در این خصوص  افزود: فرض کنید صندوق سرمایه‌گذاری "الف" وارد فرآیند صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق سامانه معاملاتی بورس شده باشد. در این حالت یک نماد معاملاتی برای صدور واحدهای صندوق "الف" و یک‌ نماد معاملاتی برای ابطال واحدهای آن در سامانه‌ معاملاتی تعریف می‌شود. علت تعریف این دو نماد تفاوت قیمت صدور و قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق "الف" است. حال اگر سرمایه‌گذاری خواهان صدور واحد صندوق "الف" باشد، می‌تواند سفارش صدور خود را به هر کارگزاری مثلاً کارگزار"ب" به صورت حضوری یا اینترنتی ارایه دهد. کارگزار "ب" پس از دریافت این سفارش، آن را به عنوان یک سفارش خرید در نماد صدور صندوق سرمایه‌گذاری "الف" وارد سامانه معاملاتی می کند. اگر این سفارش برای ابطال به کارگزار ارایه می‌شد، کارگزار آن را به عنوان یک سفارش فروش در نماد ابطال صندوق سرمایه‌گذاری "الف" وارد سامانه معاملاتی می‌کرد.

    کیانی ادامه داد: فرض کنید این سفارش روز شنبه توسط کارگزار دریافت و وارد سامانه معاملاتی شده باشد. چون صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها بر اساس قیمت صدور و ابطال روز پس از ارایه سفارش انجام می‌شود، صدور واحد صندوق الف در این مثال باید با قیمت صدور یکشنبه انجام شود که البته در روز شنبه هنوز محاسبه و مشخص نشده است. از این‌رو با توجه به الزام سامانه معاملاتی به ورود قیمت در هر سفارش، سفارش صدور یا ابطال صندوق "الف" در این مثال در روز شنبه با قیمت یک ریال توسط کارگزار وارد سامانه معاملاتی می‌شود. زمانی که قیمت صدور و قیمت ابطال روز یک‌شنبه صندوق "الف" توسط نرم‌افزار ویژه آن محاسبه شود، که معمولاً این امر با یک روز تأخیر و در مثال ما در روز دوشنبه انجام خواهد شد، قیمت‌های یادشده توسط نرم‌افزار صندوق به شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام شده و در سامانه معاملاتی جایگزین قیمت یک ریالی می‌شود. در مرحله بعد کارگزار صندوق "الف" به تعداد تجمعی سفارش‌های خرید در نماد صدور این صندوق، سفارش فروش با قیمت صدور و به تعداد تجمعی سفارش‌های فروش در نماد ابطال آن، سفارش خرید با قیمت ابطال وارد می‌کند. با توجه به جایگزینی قیمت‌های یک ریالی با قیمت صدور و ابطال در نمادهای یادشده، سفارش‌ها با یکدیگر تطبیق یافته و همچون معاملات متعارف اوراق بهادار مراحل پس از معامله آنها به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال می‌یابد.

    وی با بیان اینکه این طرح دستاوردهای گوناگونی خواهد داشت، افزود: مهمترین دستاورد آن افزایش دسترسی مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و این به سرمایه‌گذاران کمک‌ می‌کند که به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند.

    کیانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تمام اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت می‌شوند و این امر از نظر نظارتی می‌تواند به سازمان بورس کمک کند، همچنین فرآیندهای اجرایی صدور و ابطال نیز برای مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسان‌تر خواهد شد.

    مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران، با بیان اینکه طرح افزایش دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از سال‌های گذشته برای سازمان بورس ارسال شده است، گفت: جلسات متعددی در سازمان بورس و بورس تهران در این ارتباط برگزار و بررسی‌های زیادی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان بورس، بورس تهران، شرکت فناوری اطلاعات بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده و این فرآیند امکان‌پذیر ارزیابی شده است. امیدوارم که با همت و درایتی که در مسئولان ارشد بازار سرمایه وجود دارد، هرچه زودتر این طرح برای ساماندهی وجوه ورودی به بازار سرمایه عملیاتی شود.

    برچسب ها