عصر خودرو

قبل از رفتن زیر بار بدهی؛

پادشاهی‌های خلیج فارس قادر به مهار شوک۳۶میلیارد دلاری کرونا هستند

عصر بازار-مطابق پیش‌بینی موسسه اعتبارسنجی آمریکایی، بانک‌های رتبه‌بندی شده در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پیش از اتمام سرمایه پایه خود، قادرند شوکی به بزرگی ۳۶ میلیارد دلار ناشی از پاندمی را مهار کنند.

پادشاهی‌های خلیج فارس قادر به مهار شوک۳۶میلیارد دلاری کرونا هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، موسسه اعتبارسنجی S&P Global Ratings اعلام کرد که سود نسبتا قابل توجه بانک‌های رتبه‌بندی شده در منطقه خلیج فارس در کنار ذخایر زیان وام (loan-loss provisions) به این بانک‌ها کمک خواهد کرد تا مقابل دوبرابر شوک ناشی از پاندمی کرونا و ریزش بهای نفت مقاومت کنند.

    شوک 36 میلیارد دلاری که بانک‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برمبنای برآورد S&P Global Ratings می‌توانند آن را مهار کنند تقریبا سه برابر میزان ضرر و زیان محاسبه شده توسط این موسسه بوده و به گفته این موسسه آمریکایی «حاکی از سطح قابل توجهی از فشار وارد شده به آنها» است.

    مطابق پیش بینیS&P سودآوری بانک‌ها در سال 2020 به دلیل پاندمی و قیمت پایین نفت، ضربه خواهد خورد.

    این سازمان در گزارش خود آورده است: این اتفاق به این دلیل است که رشد سرمایه گذاری محدود مانده و بانک‌ها به جای تمرکز بر تولید تجارت‌های جدید بر شاخص‌های کیفیت دارایی (سرمایه) متمرکز خواهند شد.

    S&P در ادامه تاکید کرد که انتظار می‌رود کیفیت سرمایه کاهش یافته و ریسک هزینه‌ای افزایش یابد و همچنین پیش بینی کرد که در سه ماهه سوم سال کووید-19 مهار شده و فعالیت غیرنفتی از سر گرفته شود. در غیر اینصورت سودآوری بانک ‌ا بیش از پیش تحت الشعاع قرار گرفته و حتی در برخی موارد تبدیل به ضرر خواهد شد.

    این موسسه اعتبارسنجی آمریکایی در ادامه ضمن اشاره به اینکه کاهش هزینه پایه و تدابیر نوین صرفه جویی در سال آینده به سود بانک‌ها خواهد بود، اعلام کرد: از نگاه ما، اقدامات حمایتی صورت گرفته توسط کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس در خوشبینانه‌ترین حالت این مشکل (کاهش سودآوری بانک ها) را به تاخیر می‌اندازد.

    بنا بر اعلام S&P، در حالی که برخی از بانک‌ها اقداماتی را در راستای حفظ نیروی کار خود اتخاذ کرده‌اند، اگر شرایط بهبود پیدا نکند،سال آینده شاهد تعدیل نیرو خواهیم بود. بنابر اعلام این موسسه، بانک‌های عربستان سعودی سرسخت ترین‌ها هستند و کویت بیشترین ظرفیت را برای افزایش ریسک هزینه‌ای دارد و بانک‌های بحرین، عمان و امارات متحده عربی برابر چنین هزینه‌هایی، آسیب پذیرترین‌ها محسوب می‌شوند.

    برچسب ها