عصر خودرو

۲ میلیون شغل در ماه آوریل در کانادا از دست رفت

عصر بازار-بیکاری در کانادا در ماه آوریل ۱۳ درصد افزایش یافته است. تعطیلی های ناشی از همه گیری ویروس کرونا باعث شده دو میلیون نفر در این ماه شغل خود را از دست بدهند.

۲ میلیون شغل در ماه آوریل در کانادا از دست رفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تعطیلی های ناشی از همه گیری ویروس کرونا باعث شد کانادا درماه آوریل دو میلیون شغل را از دست بدهد. این بیشترین رقم کاهش نرخ اشتغال در کاناداست ولی هنوز هم نصف مقداری است که اقتصاددانها انتظار داشتند.

    این کاهش نرخ اشتغال به یک میلیون شغلی که در ماه مارس از دست رفته بود اضافه شده است. بیکاری در کانادا در ماه آوریل 13 درصد افزایش یافته است. اقتصاددان ها انتظار داشتند 4 میلیون شغل در این ماه از دست برود و نرخ بیکاری تا 18 درصد افزایش یابد.

    این اطلاعات نشان می‌دهد که تعطیلی های گسترده در کانادا چطور بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد. اقتصاد کانادا تحت تاثیر دو شوک بزرگ قرار گرفته است: همه گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت که بخش انرژی آن را نابود کرده است.

    بیل مورینیو، وزیر دارایی کانادا طی بیانیه ای پس از انتشار این اطلاعات گفت:« مردم کانادا مطمئن باشند ما هر کاری لازم باشد برای حفظ مشاغل آنهاو در عین حال مبارزه با گسترش ویروس کرونا انجام می دهیم».

    درست است که کاهش نرخ اشتغال کمتر از حد انتظار بوده ولی جزئیات ناراحت کننده ای هم وجود دارد. تعداد افرادی که هنوز هم استخدام هستند ولی ساعت های کاری آنها کاهش یافته، 2.5 میلیون نفر طی دو ماه گذشته افزایش یافته است.

    تعداد کارگرانی که یا استخدام نیستند و یا ساعات کاری آنها کاهش یافته، 5.5 میلیون نفر است یعنی بیش از یک چهارم نرخ اشتغال در ماه فوریه. اگر افرادی را که به تازگی شغل خود را از دست داده‌اند و به خاطر ویروس کرونا به دنبال شغل جدید نیستند را هم اضافه کنیم، نرخ بیکاری کانادا به 17.8 درصد می رسد.

    تعطیلی های گسترده فعالیت های تجاری و اقدامات سختگیرانه اتخاذ شده برای فاصله گذاری اجتماعی بیش از همه به کارگران آسیب‌پذیر ضربه زده است. جوانان، مهاجران، کارگران کم درآمد و غیر اتحادیه ای بیشترین کاهش نرخ اشتغال را تجربه کرده اند.

    حدود 7.6 میلیون کانادایی یعنی بیش از یک سوم نیروی کار قبل از بحران کرونا، درخواست مزایای بیکاری داده‌اند و دولت کانادا ماهانه 1430 دلار آمریکا به آنها پرداخت می کند.

    برچسب ها