عصر خودرو

بررسی مهم ترین مزایای عرضه خودرو در بستر نظام مند بورس؛

بورس کالا، بستر دو سر برد مشتریان و خودروسازان برای عرضه خودرو

عصر بازار- بورس کالا بستری مناسب برای کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا است. خودروسازان برای نخستین بار در خرداد ۹۶ در تعداد بسیار محدود بستر بورس کالا را برای تامین نقدینگی مورد آزمایش قرار دادند.

بورس کالا، بستر دو سر برد مشتریان و خودروسازان برای عرضه خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، هدف اصلی حضور خودروسازان در بورس کالا امکان تامین نقدینگی بر اساس عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی خودروها بود. مشتریان نیز با حضور در بستر منظم بورس، می توانستند از امکان نقد شوندگی اوراق خریداری شده در هر زمان اطمینان داشته باشند و مانند روش های سنتی در صورت انصراف مدت زمان 30 روزه و یا حتی بیشتر را برای دریافت پیش پرداختشان پشت سر نگذارند. قیمت گذاری دستوری با شورای رقابت آغاز شد و از آن زمان نه تنها شاهد آرامش در بازار خودرو نبودیم بلکه بحران نقدینگی خودروسازان نیز به اوج رسیده است و این بحران موجب درجا زدن برخی پروژه های خودرویی نظیر خرید پلت فرم، راه اندازی خطوط تولید جدید و یا افزایش عمق داخلی سازی شده است.
    در شرایط کنونی بورس کالا به عنوان راهکاری برای کف قیمت واقعی خودروها بر اساس تقاضای موجود در بازار علاوه بر کمک به تامین نقدینگی خودروسازان برای توسعه فعالیت ها و افزایش تولید می تواند مشتریان بازار خودرو را به سمت ساختاری منظم هدایت کند.
    به اعتقاد کارشناسان، اولین هدف خودروسازان از عرضه خودرو در بورس کالا، همان‌طور که گفته شد تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌هایشان از راه جذب خریدار است. اهمیت این موضوع از آن رو است که خودروسازان داخلی چند سالی است که با مشکل تامین نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ موضوعی که موجب شده حتی به فروش اموال مازاد خود بپردازند. در این بین اما به باور کارشناسان هدف دیگر خودروسازان در عرضه محصولاتشان در بورس کالا، خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است.
    عرضه محصولاتشان در بورس کالا می‌توانند زمینه کشف قیمت واقعی محصولات را ایجاد کنند. در این میان اما عرضه این محصولات به بورس کالا می‌تواند تلاشی به‌منظور خروج قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت باشد.
    یکی از مشکلات کنونی صنعت خودرو قیمت گذاری بسیار یاز مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو بر اساس نرخ دلار و بر اساس قیمت بازارهای جهانی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به فولاد اشاره کرد. این مواد اولیه با توجه به تاثیر قابل توجه روی قیمت خودروها طی سال های اخیر با نرخ جهانی و نرخ ارز تغییرات قابل توجهی داشته اند اما خودروسازان به دلیل دستوری بودن قیمت گذاری نتوانسته اند این افزایش قیمت ها را روی محصولاتشان اعمال کنند و همین موضوع بخشی از زیان خودروسازان روی تولید هر خودرو را طی 2 سال اخیر رقم زده است.
    با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ می‌شود، عرضه محصول نهایی در این بورس می‌تواند به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی منجر شود.اما همان‌طور که گفته شد عرضه محصولات به بورس کالا، می‌تواند ایجاد شفافیت کند؛ به‌این معنا که خودروساز با عرضه محصول خود در بورس کالا با قیمت پایه، در واقع قیمت نهایی محصول خود بدون مولفه‌هایی چون مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و هزینه شماره‌گذاری را مشخص می‌کند؛ بنابراین با این اقدام ضمن آنکه قیمت نهایی خودرو مشخص می‌شود خودروساز می‌تواند اتهام گران‌فروشی را که همواره به او نسبت داده می‌شود نیز از بین ببرد.

    برچسب ها