عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت زامیاد

عصر بازار: با توجه به شناسایی زیان در صورتهای تلفیقی سودی در این مجمع تقسیم نشد. زامیاد در نظر دارد تا دو محصول جدید را در سال جاری به بازار عرضه کند. پادرا در اواسط مرداد و مینی تراک در آذر ماه به بازار عرضه میشود. با توجه به این که سند زمین های شرکت تا کنون اخذ نشده است بحث افزایش سرمایه ی شرکت به سال ۹۵ موکول خواهد شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت زامیاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات مربوط به این مجمع به شرح زیر می‌باشد:

    محل برگزاری مجمع: ساعت 9 روز چهارشنبه مورخ 24/4/94 ، پژوهشگاه صنعت نفت
    سال مالی 29/12/93
    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : آقای بادکوبه
    ناظران مجمع : آقای کریمی –آقای شجاعی
    مدیر عامل:فریدون حمیدی
    منشی:آقای اسلامی
    حاضرین در مجمع: بیش از 57٪
    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیات مدیر در دو بخش ارائه شد در بخش اول کلیپ تصویری به نمایش درآمد  و در بخش دوم مدیر عامل برای تکمیل گزارش توضیحاتی را ارائه داد. جمع بندی گزارش به شرح زیر است:
    با توجه به قوانین سختگیرانه ی موجود برای بهبود کیفیت محصولات شرکت زامیاد ارتقای سیستم های ایمنی خودرورا در سال 93 به انجام رساند و با توجه به استانداردهای جدید بهبود مخازن سوخت و فیلتر دیزل و ... در دستور کار شرکت قرار دارد و این امر فرآیند یک ساله ای را میطلبد. در همین راستا و با توجه به رشد و ارتقای تکنولوژی شرکت در نظر دارد موتور یورو5 قابل ارتقا به یورو6 را در دستور کار قرار دهد.
    زامیاد در سال 93 ظاهر محصول وانت نیسان را به طور کامل تغییر داده و محصول جدیدی با نام پادرا طراحی گردید که تعدادی از آن به کشور های اروپایی صادر شده است. نکته جالب توجه در مورد این محصول این است که طبق برنامه ریزی اولیه شرکت "پادرا" در سال 94 باید به بازار عرضه میشد اما به دلیل عدم اخذ استاندارد های لازم این اتفاق نیفتاده است. به گفته ی مدیر عامل شرکت مرحله ی اخذ استاندارد های پادرا 99٪ تکمیل شده ودر اواسط مرداد ماه این محصول روانه ی بازار می شود. لازم به ذکر است که خط تولید پادرا این قابلیت را دارد تا پادرای 2 کابینه نیز از طریق آن تولید شود.
    پروژه ی دیگر شرکت زامیاد Z100 نام دارد که تا پایان سال 93 پیشرفت 14٪ داشته است. این خودرو جانشینی برای وانت نیسان است و به صورت بلند مدت طرح ریزی شده و حدود 2 سال نیم زمان نیاز است تا به نتیجه ی نهایی برسد. این طرح تماما متعلق به زامیاد است و در صورت تحریم و مسائل این چنینی تولید این محصول متوقف نخواهد شد.
    با توجه به طرح های جدید شرکت، لزوم ارتقای آتاق رنگ به منظور افزایش ظرفیت وجود داشت. بر این اساس و با توجه به این که اتاق رنگ در سالیان قبل بارها دچار حریق شده بود ،در سال 93 این پروژه اجرایی و در سال 94 به بهره برداری رسید.لازم به ذکر است که این پروژه دارای 3 فاز دیگر نیز است که در حال بررسی است.
    در راستای تنوع بخشی به سبد محصولات و توجه به این موضوع که کلیه ی محصولات شرکت زامیاد از نوع سنگین بوده و زیر2.2 تن خودرویی را تولید نمیکند، نوعی مینی تراک به نام DFSK طراحی شده است.پیش بینی شرکت از زمان عرضه ی محصول به بازار اواسط آذر ماه است با این شرط که استاندارد های لازم اخذ گردد.
    شرکت زامیاد پیش از تحریم در سنوات قبل محصولات شرکت ایویکو را به فروش میرساند و با توجه به این که این شرکت توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شد ارتباط بین آنها قطع گردید. زامیاد در نظر دارد در صورت برداشته شدن تحریم ها محصولات این شرکت را عرضه نماید و در غیر این صورت از طریق یک شرکت چینی که 50٪ سهام آن متعلق به ایویکو است اقدام مینماید. لازم به ذکر است که در حال حاضر قرارداد فروش 300 دستگاه تریلی را با این شرکت منعقد نموده که در سال جاری و سال 95 به فروش خواهند رسید.
    از دیگر محصولات زامیاد میتوان به اتوبوس های سفارشی اشاره کرد. تولید اتوبوس در این شرکت به صورت سفارشی انجام میپذیرد بر این اساس در یک مناقصه برنده شده و برای این منظور مذاکراتی با شرکت GASروسیه به عنوان شریک تجاری انجام شده است.
    مدیر عامل زامیاد علت عدم تحقق بودجه را توقف در شماره گذاری محصولات از سوی نیروی انتظامی اعلام کرد. در سال 93 نیروی انتظامی تمام تامین کنندگان شرکت زامیاد را ملزم به تعویض تصدیق نموده و به همین دلیل شماره گذاریهای محصولات را به مدت 3 ماه و نیم متوقف کرد. مدیر عامل شرکت تاکید داشت که علت توقف شماره گذاری هیچ ارتباطی با شرکت زامیاد نداشته و در این دوره تولید به طور منظم انجام شده است.
    در سال 93 اقدام به ایجاد خط شاسی در شرکت صورت گرفت در گذشته برای شاسی به سایر شرکتهای وابستگی وجود داشته و لی با راه اندازی خط شاسی در شرکت این نیاز و وابستگی از بین رفته است.
    سهم بازار شرکت زامیاد از خودروهای تجاری سبک 19٪ بوده و در سهم بازار در کل خودرو های تجاری 17٪ بوده است.در سه ماهه سال جاری 39٪ از سهم بازارخودروهای تجاری سبک به زامیاد تعلق دارد.که این افزایش ارزش بازار از کاهش فروش55٪ در شرکتهای دیگر از جمله ایران خودرو و ... بوده است. نکته ی جالب توجه کاهش 5٪ فروش در زامیاد در این دوره است .
    در سال 92 شرکت زامیاد 31هزار خودروی سبک تولید کرده است که این رقم برای سال 93 به 28هزار کاهش یافت و در نهایت منجر به تحقق 71٪ بودجه ی شرکت شد. یکی از دلایل کاهش تولید در سال 93 با تامین موتور برای محصولات است. در سنوات گذشته موتورها از شرکت مگا موتور و موتورهای دیزلی نیز  از خارج از کشور تامین می شد. در سال 92 19 هزار موتور از مگا موتور تامین شد و در همین سال برای افزایش ظرفیت مگا موتور طرحی اجرایی شد و ظرفیت تا 26 هزار موتور افزایش یافت. اما از سوی دولت اعلام شد که موتورهای دیزلی یورو3 حق استفاده ندارد و به همین دلیل زامیاد موفق به واردات این نوع موتور نشد . از سوی دیگر به دلیل مشکلات سوختی امکان استفاده از موتور یورو4 هم وجود نداشت در نهایت پس از 7 ماه مجددا اجازه ی استفاده از موتور های یورو 3 داده شد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 1-4:سرفصل حسابهای دریافتنی تجاری،سایر حسابهای دریافتنی و سفارشات و پیش پرداختها ی گروه مشتمل بر مبلغ 1265 میلیارد ریال اقلام راکد و سنواتی است.
    جواب: در سال 89 و 90 برای شماره گذاری مشکلاتی ایجاد شد و به صورت اعتباری فروش انجام شد که مبلغ آن 330 میلیارد تومان بود و بخشی از آن دریافت شد و به خاطر تاخیر جریمه به آنها تلق گرفته سند این ماشین ها در دست شرکت است و نیروی انتظامی نیز اقدام به توقف این خودروها خواهد کرد به همین دلیل وصول این مبالغ راحت خواهد بود. برای فروش های فعلی به صورت نقدی انجام میگیرد و برای فروش های اعتباری از طریق لیزینگ اقدام میشود.
    بند2-4:سرفصل حسابهای دریافتنی شامل مبلغ 330 میلیارد ریال اقلام راکد و سنواتی به ترتیب مبلغ 83 میلیارد ریال طلب از شهرداری و دهیاری در ارتباط با فروش خودرو، مبلغ 149 میالیارد ریال از ستاد تبصره 13 بابت خودرو فرسوده و بخشی از شرکت FAWاست.
    جواب:با شرکت FAWبه توافق رسیدیم و جای نگرانی نیست. طلب از شهرداری به قرارداد هایی ارتباط دارد که تاخیر از سوی هر دو طرف بوده و براساس صحبتهای صورت گرفته تا 2 ما دیگر این مبلغ نیز وصول میشود و جریمه ها نیز بخشیده شده است.در مورد تبصره 13 شرکت میتوانست در واردات از این موضوع استفاده کنیم که در این سالها واردات کم بوده و آنها راضی بودند که وجه نقد بپردازند ولی زامیاد تصمیم دارد برای ترخیص کالا در سال 94 از این طلب استفاده کند که برای شرکت ارزش افزوده نیز دارد.
    بند 5: سرمایه گذاری در شرکت بهنگام افرین سایپا و مطالبات از آن شرکت به ترتیب 33 و 204 میلیارد ریال است.مبلغ 41 میلیارد ریال از قالب های شرکت نیز به صورت امانی نزد ان شرکت است.
    جواب:این شرکت در سال 82 توسط زامیاد تاسیس شد و بر اساس سیاست های گروه و موازی بودن عملیات این شرکت با سازه گستر مسئولیت های آن به سازه گستر منتقل شد. اما با توجه به تغییر مدیریت در سایپا مجددا مدیریت این شرکت به زامیاد سپرده شد. زمانی کهشرکت بهنگام به زامیاد سپرده شده مانده مطالبات آن 31 میلیارد بود و در حال حاضر آن را به 15 میلیارد کاهش دادیم. اقدامات لازم جهت کاهش زیان شرکت انجام شده است.در خصوص قالب ها ، باتوجه به این که این قالب ها عمدتا مربوط به قالب های شاسی است  تا چند ماه آینده در زامیاد ثبت خواهد شد.
    بند 6: مالیات عملکرد سال 91 به مبلغ 15.8 میلیارد ریال ، مالیات تکلیفی سال 89 و 90 به مبلغ 24 میلیارد ریال و جرایم مربوط به مالیات بر ارزش افزوده سنوات 87 لغایت 89 به مبلغ 302 میلیارد ریال تعیین گردیده  که به علت اعتراض شرکت ذخیره منظور نشده است بدهی مالیلت بر ارزش افزوده سنوات 87 لغایت 89 و الیات عملکرد 89 شرکت بهنگام به ترتیب 40و23 میلیارد ریال است و ذخیره گرفته نشده  است.
    جواب: مالیات 89 و 90 تسویه شده ولی مالیات بر ارزش افزوده ی 87 لغایت 89  درخواست کردیم که سازمان امور مالیاتی بررسی های لازم را انجام دهند و پس از بررسی 57 میلیارد تومان برگه تشخیص صادر شد که مورد اعتراض ما واقع گردید.38 میلیارد آن جریمه است. با رسیدگی های انجام شده اصل مالیات از 19میلیارد به 5.7 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد. در خصوص جریمه نیز پیگیری های لازم انجام شده و تخفیف گرفتیم اما رقم دقیق آن هنوز به ما ابلاغ نگردیده است.
    بند7: تا تاریخ گزارش پاسخ تاییدیه درخواستی که عمدتا مربوط به فروشندگان خارجی است واصل نشده و برخی تاییدیه های اخذ شده با دفاتر شرکت مغایرت دارد.
    جواب: شرکت TGTشریک  ما در پروژه ی Z100است و در ابتدای همکاری هستیم و 800 هزار دلار بدهی داریم. شرکت BOSTFOR تامین کننده ی قطعات خارجی است و این شرکتهای معمولا پاسخ تاییدیه نمیدهند. سایر شرکتهایی که مغایرت دیده شده درآنها به دلیل اقلام بین راهی و مغایرت در نرخ بوده که رسیدگی و بر طرف شده است.
    بند9:حسابهای پرداختنی تجاری مشتمل بر مبلغ 141 میلیارد ریال مانده بدهی ارزی به شرکت ایویکوایتالیا بابت خرید قطعات CKDو مراودات تجاری فیمابین میباشد که بر اساس نرخ ارز رسمی هر یورو 30516 ریال منظور گردیده است.
    جواب: محدودیتهای حاکم بر انتقال ارز به شرکتهای خارجی و اطلاع شرکت ایویکو از تلاش زامیاد در پرداخت بدهی ها منجر به امضای توافق نامه ای مبنی بر تقبل هزینه های اضافی تامین ارز از صرافی ها توسط ایویکو شد .
    بند10: تسهیلات مالی شرکت به مبلغ 210 میلیارد ریال مربوط به اعتبارات اسنادی مدت دار شرکت بابت خرید مواد و قطعات مورد نیاز خارجی سنوات قبل است که به استناد بخشنامه های بانک مرکزی ، تسهیلات ارزی مذکور به نرخ ارز مرجع در تاریخ ترخیص کالا تسعیر و به ریال تبدیل و تقسیط گردیده است.
    جواب: این مشکل را تمام شرکت های گروه دارند که به دلیل نا هماهنگی بین بانک مرکزی و سایر بانک های تجاری است.
    سوال جواب
    سوال:چه تعداد دستگاه در انبار وجود  دارد؟
    جواب: در پایان سال 93 حدود 6 هزار دستگاه بود که در حال حاضر 4500 دستگاه باقی مانده و البته از برج 4 و 5 فروش بیشتر می شود.
    سوال: حاشیه سود خودروهایی که از ایویکو مجوز میگیرد چقدر است؟
    جواب:در وضعیت تحریم ما مجوز 300 دستگاه تریلی را اخذ کردیم و به صورت پیش فروش عرضه میشود و حاشیه ی سود خوبی برای شرکت دارد.
    سوال: برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چه زمانی عملیاتی میشود؟
    جواب:باید وضعیت زمین های شرکت مشخص شود و پس از آن اقدامات لازم برای افزایش سرمایه پیگیری میشود و میتوان گفت که تا پایان سال 94 سند زمین ها اخذ میشود.
    سوال : آیا فروش مینی تراک و پادرا در بودجه ی 94 لحاظ شده است؟
    جواب: بله اما پیش بینی ما از فروش پادرا 4000 دستگاه بود که با توجه به مشکلات بوجود آمده در اخذ استاندارد های لازم پیش بینی میشود که تا پایان سال 2500 دستگاه تولید و به فروش برسد.
    سود نقدی
    در سال 93 در صورتهای مالی شرکت اصلی 3 ریال سود و در صورتهای تلفیقی 10 ریال زیان شناسایی شده است. بر این اساس در این مجمع سودی تقسیم نشد

    سایر مصوبات:
    ·        حق حضور:650 هزار تومان

    ·        بازرس قانونی: سازمان حسابرسی

    ·        روزنامه: اطلاعات

    نتیجه گیری:
    برنامه ی زامیاد برای عرضه ی محصول پادرا با تاخیر همراه شده و در بهترین حالت به جای 4000 دستگاه 2500 دستگاه پادرا را به فروش خواهد رساند بر این اساس احتمال تعدیل منفی برای سال 94 وجود دارد. البته با توجه به همکاری شرکت با ایویکو در سنوات قبل ، در صورت لغو تحریم ها می توان به همکاری بیشتر این دو شرکت امید داشت.

    برچسب ها