عصر خودرو

قیمت نهاده های دامی دو برابر شد

عصر بازار- رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی در بازار دو برابر شده است گفت: از اول آذر ماه سال ۹۸ تاکنون بانک مرکزی هیچ گونه ارزی جهت واردات نهاده‌های دامی پر مصرف تامین نکرده است.

قیمت نهاده های دامی دو برابر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص مشکلات اخیر دامداران و مرغداران در تأمین خوراک دام گفت: در واقع مهمترین مشکل عدم تامین به موقع ارز در ترخیص نهاده‌های دامی خوراک دام از جانب بانک مرکزی میباشد به طوری که از اول آذر ماه سال 98 تاکنون بانک مرکزی هیچ گونه ارزی جهت واردات نهاده‌های دامی پر مصرف تامین نکرده است و نتیجه آن دپو شدن حدود 3 میلیون تن نهاده دامی است که تا چند روز پیش بلاتکلیف بود و امکان ترخیص آنها وجود نداشت. این نهاده‌ها ذرت، جو و کنجاله سویا هستند که به عنوان نهاده‌های پرمصرف خوراک دام محسوب می‌شوند که تنها 2 میلیون و 320 هزار تن این محموله  ذرت دامی است.

    *نهاده ها با کپی اسناد واردات ترخیص می شود

    قدیری افزود: دو هفته پیش ستاد تنظیم بازار مصوب کرده که وارد کننده با کپی اسناد می‌تواند کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترخیص کند و بانک مرکزی نیز تعهد کرد کد تخصیص محموله هایی که در صف تخصیص ارز هستند علی الخصوص شرکت پشتیبانی امور دام کشور را به گمرک اعلام و ارز وارد کننده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در اسرع وقت پرداخت کند.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دو روز پیش وزارت جهاد کشاورزی هم مجوز ترخیص 1.5 میلیون تن ذرت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کرد که امیدواریم با ترخیص این کالا قیمت ذرت از 2 هزار و 500 تومان فعلی به هزار و 500 تومان یعنی قیمت مصوب تعزیراتی برسد.

    *بخشنامه های یک شبه عامل عدم تامین کنجاله است

    رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با تأکید بر این که امروز مشکل جدی تولید کنندگان خوراک دام و پرورش دهندگان در صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های یک شبه و بدون اخذ نظرات بخش خصوصی است، گفت: نتیجه این تصمیمات بلاتکلیفی و عدم تأمین کنجاله سویای واحدهای تولیدی است و شوربختانه هشدارهای این موضوع از چند ماه پیش به دولت داده شده بود.

    *قیمت کنجاله دو برابر شد

    قدیری تصریح کرد: قیمت مصوب کنجاله سویا کیلویی 2 هزار و 450 تومان است اما قیمت آن در بازار به کیلویی 5 هزار تومان رسیده و در حقیقت افزایش حدود صد درصد داشته است. این بالا رفتن قیمت نیز به دغدغه های تولیدکنندگان افزود و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مشکل مواجه کرده است.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که قیمت کنجاله سویا در بازار حدود صد درصد رشد کرده، حدود 500 هزار تن کنجاله سویا در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و 100 هزار تن در انبارهای کارخانجات روغن کشی وجود دارد. در صورتی که وزارت جهاد و وزارت صمت تکلیف نحوه توزیع این کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بین واحدهای تولیدی تعیین کند و حداقل مجوز توزیع 300 هزار تن از این کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کند، این شکاف 2 هزار و 500 تومانی در قیمت این کالا کمتر خواهد شد و تولید برای دامداران و مرغداران مقداری به صرفه می‌شود.

    به گفته قدیری قیمت مصوب ذرت کیلویی هزار و 500 تومان و سویا 2 هزار و 450 تومان است که همان زمان هم این قیمت‌های مصوب مرغ و شیر در تنظیم بازار نیز مورد رضایت پرورش دهندگان نبود و هم اکنون که قیمت‌ها تقریبا در بازار دو برابر شده است، قیمت تمام شده تولید کنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت افزایش داده است اما قیمت محصولات پروتیینی در تنظیم بازار تغییر نکرده است.

    *ایران وارد کننده عمده نهاده های دامی

    وی در پاسخ به این سؤال که مشکل تولید نهاده های دامی در کشور چیست گفت: ایران از 50 سال پیش یکی از کشورهای وارد کننده نهاده های دامی تولید خوراک دام است و این موضوع نیز دو دلیل عمده دارد؛ نخست این که ایران کشوری گرم و خشک است و با بارش‌های کم نمی‌تواند محصولی مانند ذرت که آب بر است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کند. مشکل دوم این است که بخش کشاورزی دارای مدیریت، منابع انسانی، بهره وری و تکنولوژی ضعیفی به نسبت سایر صنایع است و نمی‌تواند انگیزه سرمایه گذاران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سرمایه گذاری برآورده کند، بنابراین سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که پول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش های دیگر اقتصادی کشور سرمایه گذاری کنند و ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

    * 4.5 میلیارد دلار صرف واردات نهاده دامی می شود

    رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ادامه داد: کشور امسال برای تولید انواع خوراک‌ دام و طیور و در نتیجه تولید انواع محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت و تخم‌مرغ به
    9/2 میلیون تن ذرت دامی 6/1 میلیون تن جو‌ دامی و 4 میلیون تن کنجاله سویا نیاز دارد. حدودا ارزش واردات نهاده های دامی تولید خوراک دام بیش‌ از 4/5 میلیارد دلار براورد میشود. ضمن اینکه بیش از 400 میلیون دلار میز صرف واردات انواع ویتامین ها، مکمل ها و مواد افزودنی خوراک دام، طیور و آبزیان می شود.

    *کارخانه های خوراک با 60 درصد ظرفیت کار می کنند

    این فعال اقتصادی در پایان گفت: ایران امروز ظرفیت تولید 25 میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانجات صنعتی خوراک دارد. اما متاسفانه این واحدها با حدود 60٪ ظرفیت فعالیت میکنند و‌ 40٪ نیاز کشور توسط واحدهای مرغداری و دامداری و آبزی پروری به روش سنتی تولید میشود. در مجموع امسال نیاز خوراک دام و طیور و آبزیان در کشور حدود 21 میلیون تن میباشد. با این میزان خوراک 2/7 میلیون تن گوشت مرغ، 1 میلیون تن تخم مرغ، 11/5 میلیون تن شیر خام و 886 هزار تن گوشت قرمز تولید خواهد شد.

    برچسب ها