عصر خودرو

مدیر عامل بورس تهران:

حاکمیت شرکتی، مدینه فاضله اقتصادی را به دنبال دارد

عصر بازار- حاکمیت شرکتی در مسیر منافع جمعی همه ذی نفعان حرکت خواهد کرد و می توان آن را به مدینه فاضله اقتصادی تشبیه کرد.

حاکمیت شرکتی، مدینه فاضله اقتصادی را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران و دبیر همایش حاکمیت شرکتی ضمن خوش آمد گویی به حاضرین به اهدافی که از برگزاری این همایش دنبال می شود اشاره و بر اهمیت اعمال حاکمیت شرکتی تاکید کرد.

    وی با اشاره به اینکه رویکرد این همایش در راستای اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی تبیین شده است، گفت: دست یابی به چهار اصل شفافیت، عدالت، رعایت حقوق ذی نفعان و پاسخگویی، از اصول حاکمیت شرکتی است.

    مدیرعامل شرکت بورس افزود: حاکمیت شرکتی در مسیر منافع جمعی همه ذی نفعان حرکت خواهد کرد و می توان آن را به مدینه فاضله اقتصادی تشبیه کرد.

    دبیر این همایش به بحران های اقتصادی جهانی اشاره کرد و عدم اعمال حاکمیت شرکتی خوب را عامل اصلی آن دانست و در این رابطه گفت: عدم اجرای صحیح حاکمیت شرکتی امکان دنبال کردن منافع شخصی به جای منافع جمعی از سوی مدیران را رقم خواهد زد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر فاصله بین بازار ها، سرمایه گذارها و شرکت ها کاهش یافته است لذا اهمیت اعمال حاکمیت شرکتی دو چندان شده است. 

    قالیباف با بیان اینکه اجرای صحیح حاکمیت شرکتی می تواند جذب سرمایه گذاری های خارجی را تسهیل کند،  ابراز داشت: تاکنون سهم زیادی از سرمایه گذاری خارجی نصیب ما نشده است. موضوع افزایش اعتماد سرمایه گذار خارجی به تسویه وجوه و نگه داری سهام، اصول اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی است، که از طریق حاکمیت شرکتی قابل حصول است.

    وی با تاکید بر اهمیت اطلاعات شفاف بیان کرد: در حال حاضر فضای کسب و کار به سمت پیچیدگی و گستردگی حرکت کرده و این موضوع دسترسی به اطلاعات شفاف را در کانون توجه قرار داده است. دست یابی به اطلاعات شفاف از طریق حاکمیت شرکتی ممکن خواهد شد.

    در ادامه مدیر عامل بورس تهران با تاکید بر فرازهای اقتصاد مقاومتی بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی رعایت انصاف، اصلاح و تقویت ساز و کاراقتصادی کشور و حمایت از بخش خصوصی در کنار شفافیت اقتصادی و اطلاعاتی که با رشد و توسعه اقتصادی همراه است از طریق اجرای صحیح حاکمیت شرکتی امکان پذیر می شود.

    وی تاکید کرد: در ادبیات اقتصاد مقاومتی و حاکمیت شرکتی، افزایش شفافیت و تعبیه ساز و کار قانونی اثر بخش، فصل مشترک است و بی شک فضای اقتصادی شفاف به رشد و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.

    قالیباف با بیان اینکه اجرای حاکمیت شرکتی خوب، ارزش شرکت ها را افزایش خواهد داد گفت: اجرای حاکمیت شرکتی فضای اعتماد را گسترش خواهد داد و کارایی شرکت در دو بعد درون و برون سازمانی، افزایش خواهد یافت. با افزایش اعتماد، دارایی شرکت اضافه و ریسک شرکت در فضای بازار کاهش خواهد یافت. در نتیجه این رویکرد به افزایش ارزش شرکت ها منجر می شود.

    وی همچنین به ابعاد اجتماعی حاکمیت شرکتی اشاره کرد و در این رابطه گفت: تاثیرات اجتماعی حاکمیت شرکتی ضمن تنظیم روابط کار درون سازمان، به توزیع عادلانه ثروت کمک کرده و کاهش فقر را رقم خواهد زد.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار افزود: بر اساس شواهد و مطالعات در جوامعی که قانون مناسب جاری است و حاکمیت شرکتی اعمال می شود، توزیع عادلانه ثروت و کاهش فقر مشهود است.

    مدیر عامل بورس تهران با تاکید بر اینکه حاکمیت شرکتی به شفافیت اطلاعات کمک خواهد کرد و فساد مالی کنترل خواهد شد، گفت: حاکمیت شرکتی مناسب به مفهوم کاهش ریسک شرکت بوده و تاب آوری اقتصادی در مقابل بحران ها، محصول حاکمیت شرکتی است.

    دبیر این همایش  در پایان با اشاره به نگاه ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار در اعمال حاکمیت شرکتی صحیح تاکید کرد: توجه به قوانین دینی و اسلامی در تبیین و اجرای حاکمیت شرکتی امری ضروری است.  

    یادآور می شود؛ دومین همایش حاکمیت شرکتی با کوشش سازمان بورس و اوراق بهادار، دانشگاه الزهرا(س) و شرکت فرابورس در سالن تورانی دانشگاه الزهرا(س) در حال برگزاری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو