عصر خودرو

فایننشیال تایمز گزارش داد

آغاز روند بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ایران

عصر بازار- فایننشیال تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه ایران سالها در بایکوت بین‌المللی بسر برده است، نوشت: اکنون که تحریمها تسهیل شده‌اند امیدهای بالایی برای بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به این کشور وجود دارد.

آغاز روند بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آمار سرویس "اف دی آی مارکتس" فایننشیال تایمز که سرمایه‌گذاریهای جدید بین المللی را مونتیور می‌کند نشان می‌دهد احیای روند ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ایران در جریان است.

    بر پایه گزارش این روزنامه انگلیسی، با این همه بیشتر سرمایه گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در مقیاس بزرگ و در بخشهای سرمایه بری هستند که از زمان آغاز جمع آوری اطلاعات از سوی "اف دی آی مارکتس" در سال 2003، عمده سرمایه گذاریهای جدید در ایران را تشکیل داده‌اند. متنوع شدن این سرمایه گذاریها و ورود آنها به خدمات مالی و سایر بخشها هنوز تحقق نیافته است.

    تحریمهای هسته‌ای که از سوی سازمان ملل علیه تهران وضع شده بود در ماه ژانویه به همراه بسیاری از تحریمهای آمریکایی و اروپایی برداشته شدند با این همه همان طور که فایننشیال تایمز پیش از این گزارش داده بود تحریمهای آمریکایی همچنان به قوت خود باقی مانده اند و باعث شده‌اند بسیاری از بانک‌های اروپایی از ترس مجازاتهای احتمالی برای گسترش فعالیتشان در ایران احتیاط کنند. این امر ممکن است باعث شود تهیه فاینانس مورد نیاز برای بسیاری از سرمایه گذاران دشوار شود.

    طبق آمار "اف دی آی مارکتس"، مجموعا 147 پروژه جدید از سال 2003 از سوی شرکتهای خارجی در ایران اعلام شده است که بیش از 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری ثابت را به همراه داشته است.

    بیشتر این پروژه‌ها در بخشهای صنایع سنگین مانند فلزات، خودروسازی، زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی بوده اند که همه آنها در سالهای اخیر به دلیل تحریمها با افت چشمگیر سرمایه گذاری خارجی روبرو شدند.

    صنعت خودرو در فاصله سال 2010 تا 2015 تنها یک پروژه جذب کرد در حالیکه پیش از مدت مذکور به طور متوسط دو پروژه جدید در سال داشت. همچنین بخش فلزات در مقایسه با 18 پروژه در فاصله سال 2003 تا 2009، تنها دو پروژه در فاصله سال 2010 تا 2015 داشت.

    در بخش زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی هزینه سرمایه روی پروژه‌های جدید از سوی شرکتهای خارجی به 3.15 میلیارد دلار در فاصله سال 2010 تا 2015 رسید، در حالیکه رقم مذکور در فاصله سالهای 2003 تا 2009 به 8.87 میلیارد دلار بالغ شده بود.

    سرمایه گذاری مستقیم خارجی جدید در سال 2010 به پایین‌ترین سطح ممکن رسید و مجموعا سه پروژه کمتر از 80 میلیون دلار سرمایه گذاری ثابت به همراه آوردند. با این همه پس از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید و همچنین امضای توافقنامه هسته‌ای موقت که سند نهایی آن در ماه ژانویه اجرایی شد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از سطح مشاهده شده در اواخر دهه 2000 بهبود قابل توجهی داشته است.

    آمارهایی که "اف دی آی مارکتس"، از علاقمندی سرمایه گذاران تهیه کرده نشان می‌دهد سرمایه گذاری در ایران مجددا روند افزایشی پیدا خواهد کرد. این سرویس از ژانویه سال 2014 تا فوریه سال 2016 تعداد 16 هدف سرمایه گذاری ثبت کرده که نشان می‌دهد یک شرکت در نظر دارند ظرف یک تا دو سال آینده فعالیتش را گسترش دهد. تعداد مذکور بالاتر از اهداف سرمایه گذاری اعلام شده در مدت دو سال قبلی بوده است.

    در سطح جهانی بیش از 16 درصد از اهداف سرمایه گذاری اعلام شده به پروژه‌های واقعی تبدیل می‌شوند که نشان می‌دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جدید در ایران امسال از نظر پروژه‌ها و سرمایه گذاریهای ثابت از آمار سالهای گذشته احتمالا فراتر خواهد رفت و به روند احیا که در سال 2013 آغاز شد ادامه می‌دهد.

    بر اساس این گزارش، هشت پروژه سرمایه گذاری خارجی در طول سال 2015 دنبال شد که سرمایه گذاری ثابت همراه آنها از سال 2010 به این سو مشاهده نشده بود.

    دولت ایران جذب 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال آینده را هدف گیری کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها