عصر خودرو

مدیر عامل پالایشگاه فجر جم اعلام کرد

برداشت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک با قطر تا سال ۹۸

عصر بازار- مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم با اشاره به دریافت گاز از سه لایه نار، کنگان و پارس جنوبی گفت: تا سال ۹۸ قصد داریم از مخزن مشترک پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز دریافت کنیم.

برداشت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک با قطر تا سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هادی هاشم‌زاده مدیرعامل پالایشگاه گازی فجر جم در یک نشست خبری با اشاره به اینکه این پالایشگاه راهبری فرودگاه جم و پایانه صادراتی بندر سیراف را برعهده دارد گفت: این پالایشگاه در سال 68 راه‌اندازی شد و در سال 77 عملاً یک شخصیت حقوقی پیدا کرد.

    مدیرعامل پالایشگاه گازی فجر جم با اشاره به اینکه ظرفیت این پالایشگاه در سال 79 از 79 میلیون مترمکعب به 110 میلیون متر مکعب رسید، ادامه داد: در سال 89 دریافت خوراک گاز از پارس جنوبی و همچنین افزایش ظرفیت تا 125 میلیون مترمکعب رسید.

    وی با اشاره به برنامه این پالایشگاه تا سال 98 گفت: مهمترین برنامه ما تا این سال دریافت روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی است.

    مدیرعامل پالایشگاه فجر جم با اشاره به خط تولید این پالایشگاه گفت: مبادی دریافت خوراک ما از لایه‌های نار، کنگان و پارس جنوبی است که در 25 سال گذشته از لایه نار 254 میلیارد مترمکعب گاز برداشت شده است. همچنین از لایه کنگان نیز در 25 سال گذشته، 405 میلیارد مترمکعب گاز دریافت خوراک داشته‌ایم.

    وی با اشاره به دریافت گاز از پارس جنوبی گفت: عملاً از سال 89 توانستیم گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کنیم که در طول این مدت 14 میلیارد مترمکعب گاز برای شیرین‌سازی از این میدان مشترک به پالایشگاه رسیده است.

    مدیرعامل پالایشگاه فجر جم با اشاره به سبد محصولات تولیدی این پالایشگاه گفت: در 94 در طول 10 ماه این سال توانستیم 21.2 میلیارد مترمکعب گاز را شیرین کنیم که 97 درصد از برنامه انجام شده است.

    وی با اشاره به تولید میعانات گازی گفت: در 10 ماه سال 94 نیز 7 میلیون بشکه میعانات گازی توسط این پالایشگاه تولید شده است و همچنین در مورد مایع‌سازی گاز نیز توانستیم 37 هزار و 500 تن از این محصول را در 10 ماه ابتدایی سال 94 تولید کنیم.

    هاشم‌زاده با اشاره به توان ساخت داخل در این پالایشگاه گفت: 1100 قطعه انواع کالا در این پالایشگاه تولید شده است که از این میزان 450 قطعه تأیید کیفیت خود را دریافت کردند.

    وی با اشاره به توربین‌های این پالایشگاه گفت: تمامی توربین‌های این پالایشگاه متعلق به شرکت رویزرویز انگلیس است که تعمیرات اساسی این توربین‌ها تماماً در دوران تحریم توسط متخصصان این پالایشگاه انجام شده است، اما یک توربین برای تعمیر به کانادا ارسال شد که به دلیل شرایط تحریم تاکنون نتوانستیم این توربین را دراختیار بگیریم، ولی اخیراً متوجه شدیم که این توربین پس از برداشته شدن تحریم‌ها به بندر عباس ارسال شده است.

    هاشم‌زاده در ادامه با اشاره به همکاری صنعت و دانشگاه تصریح کرد: با همکاری خوبی که بین این پالایشگاه و دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت، توانستیم فناوری نانو کامپوزیت به منظور تعمیر و تعویض مخازن خود دست پیدا کنیم.

    وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های جدید این پالایشگاه گفت: اولین پروژه ما احداث نیروگاه جدید با همکاری شرکت هیتاچی ژاپن است که این پروژه در سال 85 آغاز شد، اما به دلیل شرایط تحریم نتوانستیم آن را به موقع راه‌اندازی کنیم، ولی قرار است در هفته‌های آتی با حضور متخصصان شرکت هیتاچی، این نیروگاه راه‌اندازی شود.

    وی با اشاره به پروژه تولید LPG گفت: برای این پروژه سه مخزن به ظرفیت 12 هزار تن در نظر گرفته شده است که با راه‌اندازی این پروژه توانستیم روزانه 200 تن گاز LPG را تولید می‌کنیم.

    وی در پایان با اشاره به فعالیت فرودگاه جم گفت: هم‌اکنون این فرودگاه به صورت 24 ساعته فعال است و یکی از مسیرهای مهم پروازی است، اما بنا به دلایلی فقط پروازهای غیر خدمات عمومی انجام می‌شود که قصد داریم، با ایمن‌سازی شرایط فرودگاه و حواشی آن بتوانیم به زودی پروازهای خدمات عمومی را نیز در این فرودگاه داشته باشیم که البته برای یک دوره کوتاه‌مدت مجوز آن را دریافت کرده‌ایم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها