عصر خودرو

شواهد متناقض بر بازار پلیمرها حکمفرما شده است

جولان فاکتور ترس در بازار پتروشیمی‌ها

عصر بازار- بازار پلیمرها با کاهش حجم معاملات در بورس کالا رو‌به‌رو شده و البته این شرایط با افت قیمت‌ها نیز همراه شده است.

جولان فاکتور ترس در بازار پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  ترس بازار از کاهش بیشتر قیمت‌ها، کاهش قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار پتروشیمی‌ها و شیفت تمایل خریداران از بورس به بازار، مواردی است که در روزهای اخیر بر این بازار تاثیر گذاشته است.

    سرایت فاکتور ترس از بازار ارز به بازار پلیمرها

    در بازار آزاد هنوز روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد هرچند که جهش‌هایی هرچند محدود به ثبت می‌رسد. این شرایط کژ‌دار و مریز که بیشتر از تردید در بازار حکایت دارد هم‌اکنون در حال سرایت به سایر بازارهاست که اوج تاثیر آن را می‌توان در بازار محصولات پتروشیمی و طلا آن هم به دلیل تاثیر‌پذیری بالای آنها دانست. با توجه به این موارد این فاکتور ترس را باید جدی گرفت زیرا فعالان بازار را به‌صورت غیرارادی در لاک دفاعی فرو می‌برد، بنابراین جرات تصمیمات بزرگ را نخواهند داشت.

    همان‌گونه که در روزهای قبل به آن اشاره کردیم بازار ارز رفتارهای احساسی و البته خطرناکی را تجربه می‌کند. احتمال افزایش قیمت دلار در کوتاه‌مدت که با خودنمایی واسطه‌های بازار ارز در روزهای اخیر همراه بود، هم باعث شد تا در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه قیمت دلار افزایش یابد ولی جو غالب در بازار این روند را بر نتابید و مجددا در اواسط روز، قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت. ممکن است این روند جامع کاهش قیمت‌ها کار دست بازار بدهد. هنوز معلوم نیست سرنوشت این بازار چه خواهد بود زیرا گشایش‌های ارزی انتظاری که در رسانه‌ها به آن دامن زده شده است محقق نشده و هنوز سرنوشت آن نیز روشن نیست. با توجه به خوش‌بینی زاید‌الوصف در مناسبات مالی ایران و سایر کشورهای جهان، احتمال بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیشین متصور نیست ولی شرایط کلی حالت متعادلی ندارد. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که در بازار داخلی و مخصوصا برای داد‌و‌ستدهای ارزی با اسکناس، بسیاری از منابع ارزی در دست مردم در حال ورود به بازار است که البته در کنار جذابیت نسبی بورس اوراق بهادار، ممکن است به این وضعیت دامن زده شود.

    در بازار پلیمرها نیز شرایط مشابهی حکمفرماست و خرید به میزان ضرورت صورت گرفته و با توجه به عقب‌نشینی بخش بزرگی از خریداران شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها هستیم و با اهرم دلار، این روند کاهشی می‌تواند ادامه یابد. نکته مهم دیگر که تعمیق ادامه روند کاهشی قیمت‌هاست باید در شرایط عرضه دانست. حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا چند هفته پیاپی نسبتا بالا بود، بنابراین تقویت حجم عرضه‌ها در بازار داخلی چندان هم غیرمنتظره نخواهد بود. این در حالی است که فاصله قیمتی بین قیمت تمام شده در بورس کالا و بازار آزاد اجازه نخواهد داد تا روند کاهشی فعلی ادامه یابد. ولی متاسفانه هم‌اکنون این شرایط ادامه یافته و شائبه برخی رفتارهای غیرمعمول را تقویت می‌کند. تزریق معاملات از سوی کدهای معاف از مالیات یا فروش مستقیم پتروشیمی‌ها در بازار داخلی هم‌اکنون شرایطی را ایجاد کرده که به این شایعه دامن می‌زند. البته این ادعا فقط یک احتمال است و روزهای آینده با روشن‌تر شدن بسیاری از رخدادهای موجود در بازار، بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد.


    پلیمرها در تالار اصلی بورس کالا

    حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در روز گذشته شرایط جذابی نداشت و از هفته گذشته کمتر بود. البته اغلب معاملات پلیمرها در بورس کالا یک هفته رشد حجم معامله و هفته بعد کاهش حجم دارد بنابراین بخشی از این افت معاملات به نسبت هفته گذشته منطقی است. بدون احتساب گریدهای OFF حجم معاملات روز گذشته پلیمرها در بورس کالای ایران برابر با 15 هزار و 990 تن بود و باقی عرضه‌ها وارد مچینگ شد. این در حالی است که حجم معاملات مشابه در هفته گذشته بیش از 36 هزار تن بود که از عقب‌نشینی جدی فعالان بازار حکایت می‌کند. با توجه به افت قیمت‌ها در بازار آزاد شاهد کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار هستیم که باعث شده تا جذابیت خرید به‌شدت کاهش یابد. از سوی دیگر فاکتور ترس نیز باعث شده تا فعالان بازار با هراس از کاهش مجدد و روزانه قیمت‌ها پا به میدان خرید بگذارند بنابراین تنها در حد ضرورت خرید خواهند کرد که باعث تضعیف حجم معاملات خواهد شد.


    تالار فرعی و انواع OFF

    معاملات انواع OFF در تالار فرعی بورس کالای ایران در روز گذشته شرایط نسبتا آرامی داشت و هرچند که این قبیل عرضه‌ها به دلیل پایین‌تر بودن قیمت‌ها، به خودی خود جذابیت بالایی دارد. پایین بودن معاملات این قبیل کالاها را باید جدی گرفت زیرا نشان‌دهنده بی‌میلی بازار به این عرضه‌هاست. از سوی دیگر می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که با توجه به قیمت‌های پایین بازار، دیگر خرید این گروه کالایی در کنار کیفیت پایین‌تر آن جذابیت چندانی نداشته است. جذاب‌ترین کالاها در این تالار را می‌توان پلی‌وینیل کلراید OFF - S65 درجه 2 و پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه یک دانست که با افزایش قیمت رو‌به‌رو شد. از سوی دیگر پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - 2420D درجه یک و پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - 2420H درجه یک نیز به‌صورت نقدی - مچینگ معامله شدند که باید اهمیت این موارد را کمتر دانست. البته با توجه به عدم معامله پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه 1، پلی‌وینیل کلراید OFF - E6834 درجه 2، پلی‌وینیل کلراید OFF - E6834 درجه یک و پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF - RP340R درجه یک در تالار و ورود آنها به مچینگ باید گفت که می‌توان به برخی تغییرات در بازار پلیمرها اشاره داشت. این شرایط را می‌توان سیگنالی جدید برای عقب‌نشینی بازار به‌شمار آورد و البته در ادامه روند کلی در معاملات تالار اصلی به شمار خواهد آمد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها