عصر خودرو

جایگاه شرکت‌های ICT در خزان بورس

عصر بازار- جایگاه شرکت‌های بخش فاوا در بورس اوراق بهادار در پاییز سال ۹۴ براساس تحلیل‌های آماری ارائه شد.

جایگاه شرکت‌های ICT در خزان بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، راندمان اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سالهاست به مدد فعالیت گسترده کمپانی‌های ICT و همچنین گذر از جامعه صنعتی به اطلاعاتی ثابت شده است و از این حیث شرکت‌های ایرانی نیز در مسیر چنین جریانی با خودباوری بیشتر، زمینه ساز سرمایه‌پذیری‌های جدید برای کشور شده‌اند.

    رشد مداوم بازار این حوزه و سودآوری برندهای معتبر بازار ایران باعث شده تا کمپانی‌های فاوا در میان عناوین برتر بازار سرمایه قرار گیرند؛ شکل‌گیری فرابورس در کنار بازار اصلی هم به نوبه خود کمک شایانی به جذب سرمایه‌های با تکیه بر ریسک بود که در کنار رشد سودآوری شرکت‌های آی‌تی باعث شود روند سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه بیش از پیش شود.

    در حال حاضر نام شرکت‌های داده‌پردازی ایران، ایران ارقام، خدمات انفورماتیک، تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری ایران کیش، پست بانک ایران، ارتباطات سیار ایران و گروه مخابرات ایران در بازار بورس به چشم می‌خورد.

    اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری 10.7 درصد از ارزش کل بازار بورس و 3.5 درصد از ارزش کل بازار فرابورس در اختیار شرکت‌های فاوایی بوده است.

    در این بازه زمانی سه ماهه بیش از سه درصد کل معاملات بورسی و بیش از 1.8 درصد معاملات فرابورسی متعلق به این شرکت‌ها بوده است؛ نکته جالب اینکه هر دو بازار بورس و فرابورس در زمینه حجم سهام معاملاتی در این بازه زمانی تنها دو درصد از کل سهام مبادله شده خود را به شرکت‌های فاوا اختصاص داده‌اند.

    ارزش سهام معاملاتی شرکت‌های فاوای فرابورسی بیش از بورسی‌ها بوده و 13.2 درصد به نسبت ارزش سهام کل معاملات ثبت شده است در حالیکه این شاخص برای بورسی‌ها 3.5 درصد است.

    در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس ابزارهایی مانند عرضه‌های اولیه سهام، عرضه انواع اوراق بدهی برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه تمام در بازار اولیه، از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت، اجاره، اسناد خزانه و... امکانات مناسبی برای جذب سرمایه و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هستند که بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی در راستای ارتقاء و تأمین مالی خود از آن بهره می‌برند.

    براساس مستندات و گزارشات سازمان بورس و اوراق بهادار، طی 20 روز کاری آذر ماه سال جاری ارزش معاملات در مقایسه با آبان ماه 12 درصد و از 14535 به 16229 میلیارد ریال رسید. حجم سهام معامله شده هم از 8235 به 9013 میلیون سهم معادل 9 درصد افزایش یافت.

    از ابتدای سال جاری متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات برابر با 637 میلیون سهم و 1234 میلیارد ریال بوده است؛ در آذر ماه دفعات معاملات برابر با دو درصد در مقایسه با آبان ماه کاهش یافت و از 585 به 575 هزار دفعه بالغ گردید.

    شاخص بورس در پایان آذر ماه نسبت به آبان ماه به میزان 1371 واحد برابر با دو درصد کاهش و از 62889 واحد به 61519 واحد رسید.

    ارزش بازار در پایان آذرماه در مقایسه با آبان ماه به میزان 68316 میلیارد ریال برابر با سه درصد کاهش یافت و از 2729807 به 2661492 میلیارد ریال رسید.

    بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت و ارزش بازار 735 هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد؛ گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 341 هزار میلیارد ریال و مخابرات با 220 هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

    حال عملکرد شرکت‌های فعال بخش فاوا در بازار بورس در سه ماهه سوم سال جاری به شرح زیر است:

    شرکت پست بانک ایران:

    شرکت مخابرات ایران:

    شرکت ارتباطات سیار ایران:

    شرکت تجارت الکترونیک پارسیان:

    شرکت ایران ارقام:

    شرکت کارت اعتباری ایران کیش:

    شرکت خدمات انفورماتیک:

    شرکت داده‌پردازی ایران:

    کارخانجات تولیدی شهید قندی:

    همانطور که مشاهده می‌شود بیشترین درصد حجم معاملات از گروه فاوا مربوط به پست بانک با 31.1 درصد و کمترین درصد متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک با 1.1 درصد بوده است.

    ارزشمندترین معاملات این گروه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران با 36.5 درصد و کمترین نیز مربوط به شرکت ایران ارقام با 0.8 درصد بوده است.

    شرکت ارتباطات سیار ایران توانسته با کسب 41.1 درصد از ارزش بازار این بخش، لقب ارزشمندترین بازار گروه فاوا را نیز به دست آورد.

    در مجموع حجم سهام معاملاتی فاوا در بازار بورس 524 میلیون و 473 هزار و 873 سهم، ارزش سهام معاملاتی فاوا 166 میلیارد و 37 میلیون و 400 هزار تومان، تعداد دفعات معاملاتی فاوا 56 هزار و 291 و ارزش بازار فاوا 28 هزار و 506 میلیارد و 400 میلیون تومان در سه ماهه سوم سال جاری بوده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها