عصر خودرو

موانع اثرگذاری کاهش سود سپرده بر تسهیلات

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با مثبت ارزیابی کردن کاهش سود سپرده به ۱۸ درصد، گفت: اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یابد، تقاضا برای دریافت وام چند برابر می‌شود ولی منابع بانک‌ها در حدی نیست که پاسخگوی این افزایش تقاضا باشد.

موانع اثرگذاری کاهش سود سپرده بر تسهیلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید بهاء‌الدین حسینی هاشمی با اشاره به سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای کمک به توان اعتباری بانک‌ها، اظهارداشت: بانک مرکزی همه تمام توان و مقدوراتش را برای سیستم بانکی به صحنه آورد.

    وی افزود: بانک‌ مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را به خط اعتباری تبدیل کرد، نرخ سود بازار بین بانکی را با عرضه اعتبار در آن بازار به کمتر از 19 درصد رساند، نرخ سپرده قانونی را به 10 درصد کاهش داد و تا حدودی موسسات غیرمجاز را ساماندهی کرد.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با این اقدامات یک انضباط نسبی در بازار پول حاکم شده است، گفت: حالا به مرحله‌ای رسیده که شورای پول و اعتبار باید درخصوص نرخ سود تصمیم‌گیری کند اما سعی کرد در ابتدا سیستم بانکی برای آن تصمیم‌گیری کند و نرخ سود به صورت دستوری تعیین نشود.

    حسینی هاشمی تصریح کرد: بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ و بانک‌ها را ملزم به رعایت نرخ‌های سود تسهیلات کرده و از مشتریان بانک‌ها درخواست کرد در صورت اخذ سود بالاتر از نرخ‌های مصوب به بانک مرکزی شکایت کنند.

    وی با بیان اینکه این اقدامات خوب بوده و اثر مثبتی برای سیستم بانکی داشته است، گفت: نرخ تورم طبق آمار بانک مرکزی کاهش یافته (در پایان دی ماه تورم 13.2 درصد اعلام شد) بنابراین این کاهش نرخ سود بانکی با نرخ مولفه‌های تعیین کننده نرخ سود همخوانی دارد.

    حسینی هاشمی افزود: اما باید جنبه دیگر نرخ سود که بخش تسهیلات است هم توجه کرد. اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یابد، تقاضا برای دریافت وام چند برابر می‌شود ولی منابع بانک‌ها در حدی نیست که پاسخگوی این افزایش تقاضا باشد.

    وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه هستند، تصریح‌ کرد: همه دلایل اقتصادی برای ضرورت کاهش نرخ سود بانکی درست است اما با توجه به اینکه 40 درصد منابع بانک‌ها منجمد شده و اموال مصادره شده قابل فروش نیست، اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یابد در مقابل انبوه تقاضا سردرگم می‌شوند و باز براساس عرضه و تقاضا، نرخ سود تسهیلات کاهش نخواهد یافت.

    * ساختار مالی بانک‌ها مانع کاهش سود تسهیلات است

    این کارشناس بانکی گفت: در چنین شرایطی کاهش نرخ سود فقط در بخش سپرده عملیاتی می‌شود و بخش واقعی اقتصاد (تولید) اثری از کاهش نرخ سود نمی‌بیند.

    وی با بیان اینکه برای کاهش نرخ سود در بخش تسهیلات هم محقق شود باید عرضه تسهیلات افزایش یابد، گفت: اگر ساختار مالی بانک‌ها اصلاح نشود و بخش قابل توجهی از منابع بانک به دلیل معوقات منجمد باشد، نرخ سود تسهیلات کاهش نخواهد یافت.

    * وصول مطالبات معوق زمینه‌ساز کاهش سود تسهیلات می‌شود

    حسینی هاشمی تاکید کرد: بنده موافق کاهش نرخ سود بانکی هستم اما ساختار مالی بانک‌ها به‌‌گونه‌ای است که در صورت کاهش نرخ سود سپرده، سود تسهیلات کاهش نمی‌یابد. مگر اینکه بانک‌ها فکری به حال مطالبات معوق خود کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که تعیین نرخ سود به صورت توافقی بین بانک‌ها کافی است یا شورای پول و اعتبار باید به مساله ورود کند، گفت: شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود را به خود بانک‌ها محول کرده و اگر بانک مرکزی مطمئن شود که بانک‌ها متعهد به اجرای توافق هستند، نتیجه خوبی به دست می‌آید.

    *تخطی یک بانک، کل توافق نرخ سود را با شکست مواجه می‌کند

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده حتی اگر یک بانک از توافق نرخ سود تخطّی کند، سایر بانک‌ها برای جلوگیری از خروج سپرده دست به کار می‌شوند و نرخ‌های سود را افزایش می‌دهند.

    وی افزود: عملیاتی شدن توافق نیازمند نظارت جدی و کامل بانک مرکزی بر بانک‌هاست زیرا در صورت تخطّی یک بانک، توافق شکست می‌خورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها