عصر خودرو

افغانستان مسیر جدید ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه

عصر بازار- رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت، در شرایط کنونی افغانستان می‌تواند مسیر جدیدی برای ترانزیت کالاهای بازرگانی ایران به کشورهای آسیای میانه بویژه تاجیکستان و ازبکستان باشد.

افغانستان مسیر جدید ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمدمهدی جوانمردقصاب» روز شنبه گفت: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان در خصوص ترانزیت کالا به بازارهای ازبکستان و تاجیکستان و دستیابی ایران به بازارهای این دو کشور در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
    وی افزود: با توجه به اینکه افغانستان عضو کنوانسیون «کارنه تیر» است، از این رو شرکت‌های ایرانی در چنین شرایطی می‌توانند بخوبی از ظرفیت شرکت‌های حمل و نقلی افغانستان برای انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند.
    جوانمرد قصاب اظهار کرد که در حال حاضر در هر هفته پنج تا 6 کانتینر یا کامیون از مرز میلک از مسیر افغانستان به طرف تاجیکستان و ازبکستان در حرکت هستند اما این میزان کالای ترانزیتی بسیار کم است و باید افزایش یابد.
    به گفته وی، هرچند کامیون‌های ایران هم براساس قوانین "تیر" می‌توانند از مرز افغانستان عبور کرده و بصورت مستقیم وارد تاجیکستان و ازبکستان شوند اما به دلیل نا امنی که در خاک این کشور حاکم است این شرایط تا حدودی عملی نیست اما در صورتی که دولت افغانستان امنیت کامیون‌های ایرانی را تضمین کند، می‌توان بصورت مستقیم از کامیون‌های ایرانی برای حمل و نقل کالا به کشورهای آسیای میانه استفاده کرد.
    وی تأکید کرد، شرکت‌های ایرانی باید برای ترانزیت و انتقال کالای بازرگانی از مرز میلک به تاجیکستان و ازبکستان و دسترسی به بازارهای آسیای میانه اقدام کنند و این موضوع برای ایران و افغانستان مفید بوده و موجب اشتغال زایی و درآمد برای آنها نیز خواهد شد.
    به گفته وی، از آنجا که افغانستان به عنوان قلب آسیا از توانایی ترانزیتی خوبی برخوردار است، می‌تواند توسعه تجارت میان ایران و کشورهای منطقه از جمله آسیای میانه بوجود آورده و نقش مهمی در این مسیر بازی کند.
    وی گفت، استفاده از ظرفیت‌های افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته نمی‌شود، زیرا دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی و ظرفیت اقتصادی خوبی است که در آینده برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.
    رایزن بازرگانی ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای منطقه و مسدود شدن مرزها میان این کشورها گفت: در چنین شرایط دشواری نیز مرز ایران و افغانستان بر روی کالاهای تجاری مسدود نشده و باز بود.
    جوانمرد قصاب گفت: مزایای استفاده از مسیر افغانستان برای ترانزیت کالا به تاجیکستان و ازبکستان این است که با عبور کامیون‌های ایران از مرز میلک چهار تا پنج روزه این کالا به کشورهای هدف می‌رسد.
    وی اضافه کرد، برای هر کامیون 100 تا 200 دلار اضافه تر از مسیرهای قبلی هزینه خواهد داشت که در مقابل کامیون‌ها بدون مشکل از افغانستان گذشته و به تاجیکستان و ازبکستان خواهد رسید.
    به گفته رایزن بازرگانی ایران، این مسیر دارای ظرفیت خوبی است که باید برای استفاده مورد توجه قرار گرفته و پررنگ‌تر شود زیرا در شرایط موجود، در خصوص حمل و نقل و رساندن کالاهای صادراتی ایران به بازارهای آسیای میانه مفید است.
    جوانمرد قصاب گفت، ایران آمادگی کامل دارد تا شرکت‌های حمل نقل خصوصی بین‌المللی در افغانستان را برای این هدف و ترانزیت کالا به شرکت‌ها و بازگانان ایرانی معرفی کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو