عصر خودرو

سبز پوشی بازار آتی و امید به رشد قیمت‌ها

عصر بازار: بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را با رشد مثبت قیمت‌ها حداکثر تا ۰.۵ درصد در مقایسه با قیمت تسویه روزانه آغاز کرد.

سبز پوشی بازار آتی و امید به رشد قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را با رشد مثبت قیمت‌ها حداکثر تا 0.5 درصد در مقایسه با قیمت تسویه روزانه آغاز کرد. بر این اساس قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریورماه، 1491 تومان بیشتر از نرخ تسویه روزانه بازگشایی شد.

    در سررسید آبان 94 این قیمت به 2871 تومان رسید. در سررسید دی و اسفندماه 94 هم شاهد بازگشایی قیمت‌های سکه به ترتیب به میزان 3671 و 4415 تومان بالاتر از قیمت‌های روز پنج شنبه بودیم. این در حالی است که در ادامه روز نیز این بازار با روند مثبتی در ثبت قیمت‌های پیشنهادی روبه‌رو بود.

    امروز شاخص برابری دلار در برابر ریال نیز با افزایش 32 تومانی نسبت به روز ماقبل، به 3270 تومان رسید. افزایش قیمت هر قطعه سکه نقدی به همراه افزایش نرخ دلار از جمله مواردی بودند که موجب رشد قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا شدند.

    بر اساس این گزارش، هفته قبل در حالی که اونس جهانی طلا تا 3.7درصد افت کرد، اما هر قطعه سکه طرح جدید معادل 1.5درصد به میزان 15 هزار تومان با کاهش نرخ روبه‌رو شد. در حال حاضر سکه نقدی که تا دو هفته پیش تا سطح 20 هزار تومان حباب منفی داشت، به رغم افت شدید طلای جهانی طی روزهای اخیر دارای حباب مثبت است. به این معنی که هنوز نتوانسته با روند نزولی نرخ‌های جهانی بهای خود را به درستی همسو سازد و نسبت به ارزش ذاتی خود در نرخ‌های بالاتری اعلام می‌شود.

    قیمت طلا که روز جمعه در بازارهای بی‌ المللی ابتدا کاهش یک درصدی را تجربه کرده بود، بار دیگر با افزایش نسبی همراه شده و به مرز 1100 دلار در هر اونس نزدیک شد. به گزارش رویترز قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر کاهش شاخص سهام آمریکا قرار گرفت و با افزایش نسبی روبرو شد ولی در عین حال بیشترین کاهش هفتگی از ماه مارس را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا که پیش از این به کمتر از 1077 دلار رسیده بود با 0.5 درصد افزایش روبرو شد و به بیش از 1098 دلار رسیده است. در این میان دیوید مگر تحلیلگر ارشد موسسه‌های ریج فیوچرز تاکید کرد که افت شدید شاخص سهام تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته است. البته ادامه روند صعودی ارزش دلار مانع از افزایش چشمگیر قیمت طلا شده است.

    قیمت جهانی طلا روز دوشنبه با افت شدید 3 درصدی مواجه شد و به پایین ترین سطح در 5 سال گذشته رسیده است. افت 3 درصدی قیمت طلا در یک روز نیز در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا برای نخستین بار در ده سال اخیر تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش شدید قیمت طلا داشته است.

    به هر طریق به رغم روند کاهشی اونس جهانی طلا اما در روز نخست بازارهای داخلی شاهد رشد قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی سکه طلا بودیم. هم‌اکنون اختلاف قیمت میان نزدیک‌ترین و دورترین سررسید بازار آتی به بیش از 25 هزار تومان رسیده است و کماکان قیمت سکه در همه قراردادها زیر 90 هزار تومان مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد. بازار آتی که در هفته‌های گذشته سود آربیتراژی صفر درصدی را تجربه کرده، امیدوار است تا با رشد قیمت‌ها سود خود را به ارقام بالاتری برساند.

    برچسب ها