عصر خودرو

۱۰۰ صنعت تحت‌تاثیر رکود مسکن

عصر بازار- آمارها نشان از عمق رکود در بخش صنعتی دارد. شواهد موجود، آمارهای منفی رشد بخش صنعت را تایید می‌کند، چرا که رکود حاکم از سال ٩٣ بر صنایع ادامه یافته و تاکنون تشدید شده است.

۱۰۰ صنعت تحت‌تاثیر رکود مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد، چندی پیش بود که مسعود خوانساری در یازدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اتاق تهران اعلام کرد: «رشد شاخص‌های تولید صنعتی در پاییز ٩٤ در مقایسه با فصل سوم سال ٩٣ منفی ٨/٢٤درصد بوده است و رشد شاخص‌های صنعتی برای ٩ ماهه امسال منفی ٩٤/١١ درصد دیده شده در کنار آن رشد فروش واحدهای صنعتی در پاییز ٩٤ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل منفی ١٩درصد بوده است.» آماری که نشان از عمق رکود در بخش صنعتی دارد که می‌تواند اقتصاد کشور را رونق بدهد. در این رابطه ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز  گفته است:
    «ما هم این آمارها را از اتاق بازرگانی تهران شنیده‌ایم، اما منبع اصلی اعلام آمارها وزارت صنعت، معدن و تجارت است که هنوز این آمارها منتشر نشده و منتظر اعلام ٩ ماهه امسال هستیم. شواهد موجود، آمارهای منفی رشد بخش صنعت را تایید می‌کند، چرا که رکود حاکم از سال ٩٣ بر صنایع ادامه یافته و تاکنون تشدید شده است و باید گفت وضع صنایع نه تنها خوب نیست، بلکه در برخی بخش‌ها اسفبار است، به‌طوری که صنایع با کمبود شدید نقدینگی، مشکل فروش کالا و کمبود تولید هم مواجه هستند. سال ٩٤ بسیاری از صنایع از یک طرف با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و حقوق دستمزد مواجه بوده و از طرف دیگر قیمت کالاهای تولیدی نه تنها افزایش نداشته، بلکه تا حدی کاهش هم داشته است و در نتیجه صنایع به مرحله زیان‌دهی رسیده است و سال ٩٤ سال خوبی برای صنعت کشور نبوده است.»

      وی این را هم گفت: «میزان ضرر و زیان در صنایع متفاوت است، تا حدی که حال و روز صنعت سیمان، فولاد و صنایع مرتبط با ساختمان این روزها از همه بدتر است که علت اصلی آن رکود حاکم بر بازار مسکن بوده و ساخت‌و‌سازی انجام نمی‌شود که رونقی در این صنایع هم رخ دهد. در‌عین‌حال وضعیت بازار لوازم خانگی هم اصلا خوب نیست و تنها برخی از واحدهای داروسازی و صنایع غذایی تحرک داشته‌اند و در عین حال صنایع پتروشیمی هم که در سال‌های گذشته به دلیل دریافت خوراک ارزان‌قیمت سودهای کلانی در بازارهای صادراتی به دست می‌آوردند، امروز سود آنها ٤۰ تا ٥۰ درصد کاهش یافته، اما باز به نسبت سایر صنایع وضع بهتری دارند.»

    روغنی‌گلپایگانی در پاسخ به اینکه تمرکز بر بازار صادراتی عراق به ویژه در بخش سیمان چقدر در ایجاد مشکلات این حوزه موثر بوده، اظهار داشت: «اگرچه ناامنی‌های موجود در بازار عراق روی بازار صادراتی سیمان ما تاثیر گذاشته، اما مگر چند شرکت سیمانی تولیدات خود را صادر می‌کردند، مهم‌تر آنکه بقیه این شرکت‌ها نیاز حوزه ساختمان داخل را تامین می‌کردند که رکود حاکم بر بازار مسکن منجر به ایجاد چنین مشکلی شده است.»

    وی در مورد تاثیر ورود جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد رونق در صنایع گفت: «متاسفانه هنوز زیربناهای ابتدایی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد نکرده‌ایم و وقتی سرمایه‌گذار برای پر کردن فرم ورود می‌کند، هنوز فرم مشخص زبان انگلیسی نداریم و قوانین و زیرساخت‌های لازم نیز مهیا نشده است. اگر از اکنون فکری به حال صنایع نشود، مشخص است که با ورود صنایع کشورهای پیشرفت‌های همچون اروپا به ایران نخستین قربانیان آن صنعتگران هستند چرا که ما در این سال‌ها توانمندسازی نکرده‌ایم و تکنولوژی‌مان ضعیف شده است. اگر می‌خواهیم در حوزه صنعت با اروپایی‌ها شریک تجاری بشویم باید مراقب باشیم که تبدیل به مونتاژکار نشده بلکه آنها تکنولوژی خود را به صنعت ما تزریق کنند و حداقل ٣۰ تا ٤۰درصد تولیدات مشترک به مقصد بازارهای صادراتی که اروپایی‌ها ایجاد کرده‌اند ارسال شود. در غیر این صورت و چشمداشت به بازار ایران صنعت ما از بین خواهد رفت.»

    رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران تصریح کرد: «در دولت دهم قرار بود ٦ هزار میلیارد تومان یارانه به صنعت تعلق گیرد که ندادند، در دولت یازدهم هم اختلاف‌نظر بین مسوولان و وزرا وجود دارد که از یک طرف وزیر صنعت می‌گوید یارانه تولید به ما نداده‌اند و ما هم به عنوان صنعتگر بخش خصوصی و رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران ریالی نه دیده‌ایم و نه گرفته‌ایم، اما آقای نوبخت در جمع فعالان بخش خصوصی اعلام کرد که دولت دو هزار میلیارد تومان امسال به بخش صنعت یارانه داده که اسنادش هم وجود دارد و قرار است که منتشر کنند. به نظر می‌رسد اگر هم یارانه‌ای داده‌اند به برخی صنایع خاص مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و دانه‌درشت‌های دولتی این یارانه اختصاص یافته است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها