عصر خودرو

پس از مدت‌ها انتظار، یکی از شرکت‌های پالایشی عملکرد و برآورد سال مالی ۹۴ را منتشر کرد

روزنه‌های رفع ابهام پالایشی‌ها

عصر بازار- روز گذشته در میان ۳۷ صنعت بورسی، ۳۰ صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. وسایل ارتباطی در صدر تغییرات روزانه شاخص قرار داشت.

روزنه‌های رفع ابهام پالایشی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، از 6 صنعت نزولی صنعت محصولات چرمی بیشترین افت را ثبت کرد. پس از جهش قیمتی شرکت‌های پالایشی در هفته‌های گذشته، در روزهای اخیر شاهد روند نزولی قیمت سهام در این شرکت‌ها بودیم. در حالی که همگام با جو عمومی و هیجانی بازار و همچنین در کنار خوشبینی به راه‌اندازی طرح‌های بنزین‌سازی جدید پالایشگاه‌ها، قیمت سهام این شرکت‌ها نیز روند صعودی را در پیش گرفته بودند، از روز‌ شنبه شاهد روند نزولی قیمت شرکت‌های پالایشی بودیم. پس از متوقف شدن نماد شرکت پالایش نفت اصفهان در اواسط معاملات شنبه، پس از مدت‌ها انتظار، عملکرد و همچنین برآورد شرکت از سودآوری سال 94 روی «کدال» قرار گرفت. این موضوع امیدواری نسبت به پایان ابهامات این گروه و انعکاس عملکرد دیگر شرکت‌ها را افزایش داده است. در این میان، افت 26 درصدی سودآوری «شپنا» کاملا به اثر منفی نزول قیمت نفت بر سودآوری شرکت‌های پالایشی تاکید دارد.

    تداوم نزول سودآوری پالایشی‌ها
    پس از ماه‌ها انتظار سرانجام یکی از پالایشگاه‌های بورسی عملکرد و همچنین آخرین برآورد سودآوری از سال 94 را منتشر کرد. سود خالص این شرکت بر اساس عملکرد 9 ماهه برای سال مالی منتهی به اسفند 94، افت 26 درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب،‌ سود هر سهم این شرکت از 420 ریال به 311 ریال به ازای هر سهم کاهش یافت. در این صورت مالی، کاهش بهای نفت خام و به تبع آن فروش فرآورده‌های تولیدی از دلایل تعدیل سود شرکت عنوان شده است. بر این اساس، در حالی‌که حاشیه سود غیرویژه 3 درصدی این شرکت بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی سه ماهه مشاهده می‌شود، سود ناخالص این شرکت تحت‌تاثیر کاهش هم‌زمان فروش کل و بهای تمام شده افت 40 درصدی را در پیش‌بینی شرکت بر‌اساس عملکرد 9 ماهه نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت نشان می‌دهد. با وجود افت 45 درصدی سود عملیاتی شرکت، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت رشد بیش از 50 درصدی را تجربه کرده است. سود سپرده‌های بانکی این بخش از درآمد شرکت را پوشش می‌دهد. در حالی که سهم شرکت از سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی در دوره پیشین 162 میلیارد تومان بوده، در صورت‌های مالی جدید این درآمد به 247 میلیارد تومان رسیده است که شرکت موفق شده 85 درصد از این درآمد در دوره 9 ماهه را پوشش دهد. «شپنا» در روند 9 ماهه 68 درصد از سود خالص را محقق کرده است. از مقدار سود باقی مانده برای سال مالی جاری، 6 درصد به انتظار برای دریافت سود سپرده‌های بانکی و 25 درصد به سود عملیاتی شرکت در سه ماهه چهارم اختصاص دارد.

    شیب تند نزول قیمت نفت در بازار جهانی علاوه بر اینکه بهای تمام شده کالا (حدود 90 درصد از این مبلغ به خرید نفت اختصاص دارد) را کاهش داده است،‌ از سوی دیگر، با فشار شدید بر نرخ فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و نفت کوره مبالغ فروش را کاهش داده است. علاوه بر این، کاهش ارزش موجودی نفت خام این شرکت‌ها و همچنین فاصله زمانی تولید تا خرید و نرخ‌گذاری محصولات در شرایط نزولی این عامل را تشدید کرد.

    همان‌طور که مشاهده می‌شود «شپنا» به‌عنوان نخستین شرکت پالایشی بورسی پس از مدت‌ها پیش‌بینی سودآوری خود را با 26 درصد تعدیل منفی به بازار منعکس کرد. بررسی‌ها از روند قیمت محصولات اصلی که بخش عمده‌ای از مبالغ فروش شرکت پالایش نفت اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند،‌ افت بیش از 10 درصدی را تجربه کرده‌اند. در این خصوص، میانگین قیمت هر مترمکعب بنزین در سه ماه سوم سال نسبت به سه ماه اول افت 6/ 14 را نشان می‌دهد. در این شرایط،‌ قیمت هر متر مکعب نفت (به‌عنوان ماده اولیه) افت 5/ 17‌درصدی را تجربه کرده است. در این میان، نفت کوره افت بیش از 30 درصدی را نسبت به سه ماه ابتدای سال نشان می‌دهد. این موضوع کاملا به روند نزول فرآورده‌های نفتی اشاره دارد. از اواخر آذر و ورود به سه ماه پایانی سال، قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه داده و وارد کانال 20 دلاری شده است. در این شرایط،‌ آمارها حاکی از افت همگام قیمت فرآورده‌های اصلی مانند بنزین در بازار جهانی است.

    کارشناسان نسبت به احیا قیمت در بازار طلای سیاه حداقل تا نیمه نخست سال 2016 میلادی چشم‌انداز روشنی ندارند و امیدواری‌ها برای بازیابی قیمت نفت بیشتر به نیمه دوم سال معطوف شده است. در این شرایط، سناریوی‌های متفاوتی می‌تواند برای پالایشی‌ها رخ دهد. همان‌طور که در هفته گذشته مشاهده شد، در حالی که قیمت نفت نزول را در کانال 20 دلاری تجربه می‌کرد، روز جمعه با جهش قیمتی بار دیگر به سطح 30 دلار نزدیک شد. سیگنال‌هایی این‌چنینی تا حدودی امیدواری نسبت به ثبات نسبی قیمت نفت در سطوح کنونی و عدم نزول شدیدتر قیمت‌ها را افزایش داده است. این ثبات می‌تواند ریسک افت ارزش موجودی اولیه نفت و همچنین خرید مواد اولیه گران در مقابل فروش محصولات در قیمت‌های کمتر (در شرایط نزول قیمت نفت) را در صورت‌های مالی پالایشی‌ها کاهش دهد. از سوی دیگر، در صورتی که در ماه‌های آتی افزایش تدریجی قیمت نفت رخ دهد، می‌تواند اثری مثبت بر این شرکت‌ها داشته باشد. این در شرایطی است که افتتاح طرح‌های بنزین‌سازی جدید این شرکت‌ها می‌تواند بهبود سودآوری این شرکت‌ها را تسریع کند.

    علاوه بر این باید به اثر مثبت رشد نرخ مبادله‌ای ارز (قیمت‌گذاری مواد اولیه و محصولات بر اساس نرخ فوب خلیج فارس و نرخ دلار در بازار مبادله‌ای انجام می‌شود) بر سودآوری این شرکت‌ها با رشد هم‌زمان فروش و بهای تمام شده کالا اشاره کرد. با وجود اثرات مثبت ناشی از این عوامل نزول شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر می‌تواند همچنان افت سودآوری این شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد. در این شرایط،‌ علاوه بر انتظار برای صورت‌های مالی دیگر شرکت‌ها در سال مالی 94 باید در انتظار انتشار اولین برآورد شرکت‌ها در سال 95 بود. در معاملات روز گذشته «شبریز» بیشترین رشد را در میان شرکت‌های فرآورده‌های نفتی ثبت کرد. با وجود مثبت بودن سه نماد از 6 نماد فعال در این گروه بازگشایی نماد «شپنا» و افت بیش از 5/ 4 درصدی قیمت این نماد افت شاخص گروه را به دنبال داشته است. در شرکت پالایش تبریز در مقابل خرید فروش 39 درصد حقوقی‌ها، خرید 6 درصدی حقوقی را شاهد هستیم. در نماد «شپنا» شاهد مشارکت بیش از 31 درصدی حقوقی‌ها در سمت خرید در مقابل فروش 21 درصدی این گروه از فعالان را شاهد هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها