عصر خودرو

صعود بازارهای سهام، طلا را ارزان کرد

تعدیل روندها در بازارهای جهانی

عصر بازار- هفته جدید بازارهای بین‌المللی با تعدیل روندها آغاز شد، تعدیل‌هایی که البته یکسره فنی نبودند. گرچه تصحیح‌های فنی روز دوشنبه، در تعدیل سقوط‌ها و جهش‌های هفته گذشته موثر بود، داده‌های جدیدی که معامله‌گران بازارها با آنها روبه‌رو شدند نیز بر جهت‌گیری‌ها تاثیرگذار واقع شد.

تعدیل روندها در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، تعدیل بازارها در روز دوشنبه نشان داد که حالت شبه وحشتی که هفته گذشته، جهان را درنوردیده بود، بهبود یافته است، گرچه همه به شدت محتاط ماندند. نگرانی‌هایی که باعث این احتیاط شده می‌تواند عمر آرامش نسبی را کوتاه کند. بازارهای سهام که هفته پیش سقوط کرده بودند و روز دوشنبه رشد کردند، ممکن است دوباره شاهد افت شاخص‌ها شوند و فلز زرد که هفته گذشته به بالاترین قیمت در یک سال گذشته اوج گرفته بود و صبح دوشنبه افت شدیدی را تجربه کرد، ممکن است دوباره به میانه‌های کانال 1200 دلار نزدیک شود. جالب اینجا است که رشد بازارهای سهام در روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که هم چین و هم ژاپن داده‌های بدی منتشر کردند تا بازگشت وحشت به بازارها در روزها و هفته‌های آینده دور از ذهن نباشد.

    تعدیل آسیایی

    مانند همیشه تحولات از نیمکره شرقی شروع شد. روز دوشنبه، بازارهای چین و چند کشور دیگر که به مناسبت سال نو چینی، حدود یک هفته تعطیل بودند، باز شدند و تمام بازارهای جهان را تحت‌تاثیر قرار دادند. روند نزولی بازارهای آسیایی سهام که در تمام پنج روز کاری هفته گذشته ادامه یافته بود، روز دوشنبه متوقف شد. با این همه چنان که اشاره شد نگرانی‌های اقتصادی و افت قیمت نفت در کانون توجه ماندند. دوشنبه، شاخص ام اس سی‌ای بورس‌های آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن 3/ 2 درصد رشد کرد. این در حالی است که این شاخص از ابتدای سال 2016 تاکنون 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

    شاخص نیکی 225 ژاپن هم از افت هفته گذشته بهبود یافت و دومین رشد بزرگ یک روزه خود را در سه سال گذشته ثبت کرد. این شاخص روز گذشته 2/ 7 درصد جهش کرد. شاخص کسپی کره جنوبی با 5/ 1 درصد رشد و‌هانگ سنگ هنگ کنگ با 9/ 2 درصد روبه‌رو شدند. البته شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 6/ 0 درصد افت کرد. شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا 6/ 1 درصد صعود کرد و شاخص سهام تایوان ثابت بود. سایر بازارهای آسیای جنوب شرقی صعود کردند. این رشد آسیایی بعد به بازارهای اروپا منتقل شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، بازار سهام ژاپن روز دوشنبه صعود چشمگیری را شاهد بود و رشد مثبت سایر بازارهای منطقه را هدایت کرد. آمار اقتصادی نامطلوبی که امید سرمایه‌گذاران را به معرفی اقدامات محرک اقتصادی بیشتر در سومین اقتصاد بزرگ جهان برانگیخته و باعث ضعیف شدن ین شده است به این صعود کمک کرد. جدیدترین آمار نشان داد اقتصاد ژاپن بر مبنای سالانه در سه ماهه پایانی سال 2015 به‌دلیل تقاضای مصرفی ضعیف و کاهش صادرات به میزان 4/ 1 درصد کوچک شده است. این آمار شکستی برای برنامه احیای اقتصادی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به‌شمار می‌رود که با هدف بالا بردن فشارهای تورمی به‌واسطه سیاست تسهیل کمی اجرا شده است.

    اما اظهارات رئیس بانک مرکزی چین که نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش ارزش یوآن را رفع کرد، فضای مثبتی در بازارهای منطقه ایجاد کرد. رئیس بانک مرکزی چین در مصاحبه با مجله کایشین اظهار کرد هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر ارزش یوآن وجود ندارد. این گفته‌ها، همسایگان صادرکننده چین را که نگران بودند رقابت‌پذیری آنها با کاهش بیشتر ارزش یوآن دچار لطمه شود آسوده‌خاطر کرد. در این بین بازارهای چین که پس از گذراندن یک هفته تعطیلات سال نوی چینی امروز گشایش یافتند در مواجهه با ریزش چشمگیر اخیر بازارهای جهانی، تنها اندکی افت کردند. همچنین بازارهای این کشور به آمارهای تجارت ماهانه واکنش نشان دادند. طبق آمار گمرکی، صادرات این کشور 11 درصد و واردات حدود یک پنجم کاهش داشته و تداوم ضعف دومین اقتصاد بزرگ جهان را بیشتر نمایان کرده است.

    تقلید اروپایی

    روز دوشنبه بانک مرکزی چین، نرخ برابری یوآن را در نرخی بالاتر تثبیت کرد تا علاوه‌بر بازارهای آسیایی، بازارهای اروپایی هم شاهد رشد شاخص‌ها باشند. همزمان، رشد اندک بهای نفت خام، پس از جهش روز جمعه نیز تا حدی نگرانی‌ها درباره هراس از اثرات ضدتورمی سقوط نفت را تعدیل کرد. بازارهای اروپایی روز گذشته حدود 3 درصد رشد کردند. شاخص فوتسی 100 بریتانیا، 2/ 2 درصد و کاک 40 فرانسه 5/ 2 درصد بالا رفتند. داکس آلمان هم نزدیک 3 درصد صعود کرد. در کل، یورو استاکس 3/ 3 درصد جهش داشت. پوشش وضعیت بازارهای سهام آمریکا در این گزارش ممکن نبود، اما دور از ذهن نیست که روند تعدیل به آنها نیز سرایت کرده باشد، البته بازارهای آمریکا در هفته گذشته و همچنین در روز جمعه وضعیت بهتری داشتند. به این ترتیب، در اولین روز از هفته سوم فوریه، رشد بازارهای سهام، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد، گرچه اونس فلز زرد در کانال 1200 دلار ماند.

    تردید طلایی

    اونس که هفته گذشته تحت‌تاثیر نگرانی‌های اقتصادی و به‌ویژه اشاره رئیس بانک مرکزی آمریکا به جدی بودن احتمال تاثیر پذیرفتن اقتصاد آمریکا از وضعیت موجود دیگر اقتصادهای عمده، 5/ 5 درصد جهش کرده بود، روز دوشنبه را با عقب‌نشینی اصلاحی آغاز کرد و بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص‌های سهام و همچنین رشد شاخص دلار قرار گرفت. هر اونس طلا که روز جمعه در پایان معاملات بازار نیویورک روی قیمت 1238 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1205 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.

    رویترز دوشنبه نوشت علت اصلی بازگشت بهای اونس به سوی مرز 1200 دلار، افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و بازگشت سرمایه‌گذاران چینی پس از پایان تعطیلات سال جدید چینی بوده است، چنان‌که در گزارش این خبرگزاری آمده، فروش اندوخته‌های طلا توسط سرمایه‌گذاران چینی تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در آغاز معاملات روز دوشنبه داشته است. تحلیلگران بر این باورند که در صورت ادامه رشد بازارهای دارایی، قیمت فلز زرد در کوتاه‌مدت با افت بیشتری همراه خواهد شد. مرز 1219 دلار مرز مهمی است که اگر اونس نتواند دوباره خود را به آن برساند، احتمال افت بیشتر وجود دارد. با این همه، خرید طلا از سوی سرمایه‌گذاران ادامه دارد، چراکه فلز زرد در شرایط تشدید عدم قطعیت در بازارهای سهام و چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهان، سرمایه امن در نظر گرفته می‌شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها