عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا

عصر بازار: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا با حضور بیش از ۸۸ درصد از سهامداران و با ریاست صادقیان برگزار شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، فروش سهام بانک سینا توسط بنیاد مستضعفان مهترین خبری بود که در این مجمع توسط نماینده بنیاد اعلام شد. فروش سهام اعتماد مبین نیز از برنامه های پیش روی بانک سینا می باشد. در نهایت سودنقدی 20 تومان برای هر سهم به تصویب رسید.

    محل برگزاری : ساعت 15 مورخ  29/04/1394 در هتل المپیک
    سال مالی 29/12/1393
    خلاصه:
    مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا با حضور بیش از 88 درصد از سهامداران و با ریاست صادقیان برگزار شد. فروش سهام بانک سینا توسط بنیاد مستضعفان مهترین خبری بود که در این مجمع توسط نماینده بنیاد اعلام شد. فروش سهام اعتماد مبین نیز از برنامه های پیش روی بانک سینا می باشد. در نهایت سودنقدی 20 تومان برای هر سهم به تصویب رسید.
    هیات رئیسه مجمع

    رئیس : صادقیان(نماینده بنیاد مستضعفان)
    ناظر : گلکار( نماینده گروه مالی و سرمایه گذاری سینا)
    ناظر : دارابی( نماینده بنیاد علوی)
    دبیر : پویا نصب( معاون مالی بانک سینا)
    مدیرعامل : پیشرو
    گزارش هیات مدیره
    مدیرعامل بانک سینا قبل از ارائه گزارش هیئت مدیره از پرویزیان مدیرعامل قبلی بانک سینا تشکر کرد. پیشرو اعلام کرد که مجوز افزایش سرمایه بانک از سازمان بورس اوراق بهادار و اداره ثبت شرکت ها در همان تاریخ برگزاری مجمع گرفته شده و رسما سرمایه جدید بانک سینا هزار میلیارد تومان می باشد.  بر اساس گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل بانک سینا مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال 1393 به صورت زیر می باشند:
    ·        افزایش سهم بازار بانک سینا به اندازه 2 درصد
    ·        بهبود ساختار منابع انسانی به طوری که از تعداد پرسنل شرکت 83 نفر کاسته شده و  پرداخت سنوات و پاداش این پرسنل باعث شده است که هزینه حقوق بانک سینا در سال 1393 نسبت به سال گذشته به اندازه 43% یعنی بیش از افزایش حقوق صورت گرفته بیشتر باشد
    ·        از تعداد شعبه های بانک سینا تعداد 22 شعبه به دلیل اینکه بازدهی پایینی داشته اند کاسته شده است. همچنین تعداد شعبه های بانک در تهران نسبت به شهرستان ها بیشتر شده و شعبه جدید خیابان گاندی در سال 1393 افتتاح شده است
    ·        مدیرعامل بانک سینا ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم ها علیه بانک سینا سهم منابع ارزی این بانک افزایش پیدا خواهد کرد
    ·        پیشرو سرانه مانده سپرده های جذب شده برای هر شعبه را در سال 1393 معادل 444 میلیارد ریال عنوان کرد
    ·        نسبت کفایت سرمایه بانک سینا با احتساب سرمایه جدید و سود انباشته 200 میلیارد تومانی معادل 14.8% می باشد که نسبت به سال گذشته 4% افزایش داشته است.
    ·        پیشرو مدیرعامل بانک سینا علت اصلی کاهش سود خالص بانک نسبت به سال 1392 را فروش نیروگاه قم و پروژه ارم در سال 92 عنوان کرد. به طوری که در سال 1393 تنها بخشی  از پروژه تابناک فروخته شده است. بنابراین کاهش سود خالص بانک به دلیل کاهش فروش سرمایه گذاری ها می باشد. ایشان ادامه دادند که اگر سود حاصل از فروش نیروگاه قم و پروژه ارم را از سود خالص بانک در سال 1392 کم کرده و تنها عملیات بانکی را در نظر بگیریم سود بانک سینا در سال 1393 نسبت به سال قبل معادل 43% رشد داشته است.
    ·        صادقیان عنوان کرد که جایگاه بانک سینا در رتبه بندی فورچون به اندازه 16% بهتر شده است.


    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    موارد با اهمیت ذکر شده در گزارش حسابرس رسمی بانک سینا به همراه بحث های صورت گرفته پیرامون آن ها به صورت زیر می باشد:
    ·        بانک مرکزی مبلغ 434 میلیارد ریال بابت ما به التفاوت نرخ ارز از محل سپرده های قانونی بانک سینا در سال 1390 برداشت کرده است. مدیرعامل بانک سینا پاسخ دادند که با صحبت های انجام گرفته با بانک مرکزی و اعتراض بانک سینا به برداشت این مبلغ توسط بانک مرکزی قرار شد که سازمان حسابرسی صحت این ماجرا را مورد بررسی قرار داده و در صورت به نتیجه رسیدن درستی ادعای بانک سینا این مبلغ به بانک برگردانده شود. با توجه به اظهارات صادقیان این مبلغ با سود در نظر گرفته شده برای 4 سال به 850 میلیارد ریال رسیده است و انتظار می رود بانک مرکزی این برداشت را با سود آن برگرداند.
    ·        در خصوص رعایت سقف حداکثر 10 درصدی تملک سهام بانک، بندی اظهار شد. صادقیان نماینده بنیاد مستضعفان در مجمع پاسخ داد که بنیاد مستضعفان در نظر دارد 34% از سهام بانک سینا را در سال جاری به فروش برساند در این راستا در تاریخ 18 مرداد ماه 17 % از سهام بانک سینا را به صورت مزایده ای عرضه خواهد شد. قیمت هر سهم به مبلغ 1950 ریال در نظر گرفته شده است. 20% از مبلغ خریداری شده نقدی دریافت شده و  مابقی طی مدت 3.5 سال و با نرخ سود 20% دریافت خواهد شد.
    ·        مطالبات بانک از بنیاد مستضعفان و شرکت های فرعی و وابسته به آن از دیگر بند های اظهار شده می باشد. صادقیان در پاسخ به این بند بیان کرد که عمده این مطالبات به مبلغ 500 میلیارد تومان مربوط به آزادراه شمال می باشد که بنیاد متعهد شده است آن را پرداخت کند به طوری که بابت این موضوع به صورت کتبی به بانک مرکزی نیز نامه زده شده است به محض اینکه 17% از سهام بانک سینا در مزایده 18 مرداد ماه فروخته شد بنیاد نیز تعهدات خود در مورد آزادراه شمال را تسویه نماید. 300 میلیارد تومان از مطالبات بانک سینا نیز مربوط به شرکت فرعی بنیاد یعنی کاوه جنوب کیش می باشد که در اردیبهشت ماه سال 1394 تسویه شده است. صادقیان در مورد تسهیلات اعطایی بانک سینا به بنیاد عنوان کرد که با نرخ 28% بوده است و بانک سینا از این بابت به نفع بنیاد تسهیلات ارزان اعطا نکرده است. همچنین در مورد اعطای تسهیلات بحث ذینفع واحد مطرح می شود که طی بخشنامه شورای پولی بنیاد مستضعفان از شمولیت این ماده خارج شده است
    ·        بانک سینا بدون انجام تشریفات برگزاری مزایده 50% از پروژه ساختمانی تابناک را به بنیاد مستضعفان به مبلغ 142.5 میلیارد تومان فروخته است. صادقیان در پاسخ به این بند که مشمول معاملات ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت نیز می شود توضیح داد که بانک سینا این پروژه را از مهستان خریداری و 2 ماه بعد بنیاد مستضعفان این پروژه را خریداری کرده است. بانک سینا از خرید و فروش این پروژه مبلغ 56.8 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است که نشان دهنده این است که بنیاد مستضعفان با قیمت مناسب خریده است. همچنین 60% از مبلغ خریداری شده به صورت نقد پرداخت شده است.
    ·        ارزش تعدادی از املاک تملیکی بانک در حال حاضر کمتر از ارزش کارشناسی شده در زمان اعطای تسهیلات آنها ( حدود 5 سال قبل) می باشد. پیشرو پاسخ داد که بانک سینا از طریق کانون رسمی کارشناسان پیگیر کارشناسی انجام شده در زمان اعطای تسهیلات شده است که باتوجه به اینکه بسیاری از این کارشناسی ها به درستی صورت نگرفته است تعدادی از امتیاز کارشناسی این املاک لغو شده اند. برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل هیئت مدیره بانک سینا تصویب کرد که علاوه بر کارشناس رسمی دادگستری ، کارشناس خبره دیگر از طرف بانک و همچنین رئیس شعبه منطقه پیگیری لازم را در مورد ارزش املاک تملیکی انجام دهند.
    سوال و جواب
    ·        در خصوص برنامه شرکت در مورد سهام شرکت اعتماد مبین مالک مخابرات سوال شد که پیشرو و صادقیان پاسخ دادند که فروش سهام اعتماد مبین در برنامه های بانک سینا می باشد به طوری که یکبار هم مزایده گذاشته شد اما فرخته نشد. فروش سرمایه گذاری اعتماد مبین از اولویت برنامه های بانک سینا می باشد که در صورت مشتری در اولین فرصت فروخته خواهد شد. با توجه به اظهار نظر صادقیان سهامی که بانک سینا از این شرکت در اختیار دارد 750 تا 850 میلیارد تومان ارزش دارد.
    ·        سهامداران حقیقی به سود خالص بودجه سال 1394 ارائه شده توسط بانک سینا اعتراض شدیدی کردند به طوری که صادقیان نیز حق را به سهامداران حقیقی داده و عنوان کرد که بودجه پیش بینی شده بسیار پایین می باشد. بنابراین از هیئت مدیره بانک سینا درخواست کرد که درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری ها را در بودجه 94 افزایش داده و انتظار می رود برای هر سهم 50 تا 60 تومان از فروش املاک تملیکی و سرمایه گذاری ها سود شناسایی شود.
    سود نقدی
    سود نقدی 20 تومان برای هر سهم به تصویب رسید
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس رسمی
    روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور اعضای هیئت مدیره یک میلیون تومان
    پاداش هیئت مدیره 250 میلیون تومان

    جمع بندی
    آنچه که مشخص است بانک سینا به لحاظ عملیات بانکی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین این بانک سرمایه گذاری بالقوه بسیاری در اختیار دارد که می تواند آن ها را بالفعل کرده و به فروش برساند و از این محل سود خوبی عاید سهامداران خود بکند. از طرف دیگر بانک سینا به صورت مستقیم تحت تحریم بین المللی قرار دارد که این باعث شده است به صورت واقعی عملیات ارزی این بانک به صفر برسد. لذا برداشته شدن تحریم ها علیه بانک سینا افزایش درآمد های ارزی این بانک را در پی خواهد داشت.
    با توجه به وضعیت رکود شدید بازار مسکن و همچنین بازار سرمایه امکان فروش سرمایه گذاری ها و املاک تملیکی بانک سینا بعید به نظر می رسد. با این حال آن چه که مشخص است بانک سینا در بودجه 94 خود تعدیل مثبت خواهد داد که خود منجر به بالا رفتن قیمت سهام این بانک خواهدشد.
    قیمت فروش 195 تومان برای هر سهم توسط بنیاد مستضعفان تقریبا 20 روز بعد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    برچسب ها