عصر خودرو

نفتکش‌های غول‌پیکر اروپایی در خارگ پهلو گرفتند

عصر بازار- اولین کشتی‌های نفتکش اروپایی در حالی در پایانه خارگ پهلوگیری کردند که لیست جدید مشتریان نفت ایران در اروپا توسط شرکت نفت منتشر شد.

نفتکش‌های غول‌پیکر اروپایی در خارگ پهلو گرفتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در نخستین ماه لغو تحریم‌ها تولید روزانه نفت خام ایران حدود 400 هزار بشکه در روز افزایش یافت و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری افزایش تولید طلای سیاه ایران از مرز 600 هزار بشکه در روز عبور کند.

    بر این اساس هفته جاری با ورود سه کشتی نفتکش تحت اختیار شرکت‌های لوک اویل روسیه، توتال فرانسه و کپسای اسپانیا به منظور صادرات حدود چهار میلیون بشکه نفت، پس از حدود چهار سال بار دیگر پای اولین کشتی‌های نفتکش اروپایی به پایانه خارگ به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس باز شد.

    از سوی دیگر با توجه به بازاریابی‌های انجام گرفته پیش بینی می‌شود تا پیش از پایان سال‌جاری تعداد دیگری از کشتی‌های نفتکش اروپایی به منظور انتقال نفت خام ایران به بازار اروپا در پایانه‌های نفتی کشور لنگراندازی کنند.

    در شرایط فعلی علاوه بر این سه شرکت اروپایی، شرکت‌های انی و ساراس ایتالیا، ویتول سوییس، «ام او ال» مجارستان، روس نفت روسیه و چندین شرکت انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی دیگر هم خواستار واردات نفت شده و مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده‌اند.

    اولین نفتکش غول پیکر اروپایی در پایانه خارگ پهلوگیری کرد

    پایانه‌های نفت آماده میزبانی نفتکش‌های اروپایی و آسیایی

    در طول حدود یکسال گذشته تاکنون کشتی‌های نفتکش ژاپن و چین برای انتقال و صادرات نفت ایران بارها در پایانه های نفتی کشور پهلوگیری کرده‌اند و در شرایط فعلی توان عملیاتی صادرات نفت خام ایران به بیش از 6 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

    سیدپیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران  با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور تبدیل پایانه نفتی خارگ به یکی از سه پایانه نفتی برتر جهان از نظر ظرفیت، دقت و کیفیت و سرعت، با ایمنی عملیاتی بالا، گفت: در شرایط فعلی نوسازی، بهسازی و تعمیرات اساسی تمامی تأسیسات و زیرساخت‌های پایانه های نفتی ایران در خلیج فارس انجام شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از سوی دیگر، با بهره‌برداری از 4 مخزن ذخیره‌سازی نفت خام خارگ حجم و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه نفتی خارگ، با 4 میلیون بشکه افزایش به 28 میلیون بشکه رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون هیچ گونه مشکلی برای انجام عملیات دریایی پهلوگیری و جداسازی کشتی‌های نفتکش خارجی در ایران وجود ندارد.

    نفتکش تحت اختیار لوک اویل روسیه نفت ایران را برای پالایش به رومانی منتقل می‌کند.

    ورود نفتکش‌های غول پیکر به ایران آزاد شد

    بر اساس این گزارش، با انجام تعمیرات نوسازی، بازسازی و به روز رسانی تاسیسات و اسکله های پایانه های نفتی ایران در خلیج فارس، هم اکنون امکان پهلوگیری همزمان 9 کشتی نفتکش در پایانه خارگ وجود دارد و در خارگ حتی بزرگترین کشتی‌های نفتکش با ظرفیت 360 هزار بشکه هم می‌توانند پهلوگیری کنند.

    بر این اساس در ترمینال شرقی یا اسکله T به طور همزمان می‌توان 6 کشتی نفتکش را پهلودهی کرد و به هر نفتکش به طور همزمان 67 هزار 500 بشکه در ساعت انتقال داد. در ترمینال شرقی یا اسکله T هر سه نوع نفت خام سبک، سنگین و فروزان را می توان بارگیری کنند ضمن آنکه آب‌خور این اسکله 21 متر بوده و کشتی‌های نفتکش با ظرفیت 275 هزار تن می‌توانند پهلودهی داده شوند.

    در اسکله غربی که تحت عنوان آذر پاد هم شناخته می‌شود، می‌تواند همزمان سه کشتی نفتکش بارگیری کند، در مجموع در این اسکله امکان تحویل 360 هزار بشکه نفت خام به سه کشتی نفتکش وجود دارد.

    عمق آبخور اسکله غربی پایانه نفتی خارگ حدود 30 متر است، از این رو امکان پهلودی به بزرگترین کشتی‌های نفتکش می‌توانند در این اسکله پهلودهی داده شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها