عصر خودرو

نایب رئیس اتاق ایران و چین خواستار شد

بازنگری در عرضه کالای ایرانی در بازار جهانی

عصر بازار- نایب رئیس اتاق ایران و چین، اعمال مشوق های صادراتی و پرداخت وام های ارزان قیمت را نوعی مُسکن برای اقتصاد ایران دانست و بر تقویت «شفافیت، آزادی و رقابت»، بهبود فضای کسب و کار، بازنگری در تولید ملی و تعریف سازوکار عرضه کالای ایرانی به بازار بین المللی تاکید کرد.

بازنگری در عرضه کالای ایرانی در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، «مجیدرضا حریری» گفت: پیش از طراحی مشوق های صادراتی یا پرداخت وام های ارزان قیمت به بخش تولید، باید فضای کسب و کار را رونق ببخشیم.

    حریری یادآوری کرد: البته اگر مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی به طور هدفمند تعریف شود، در مقاطع کوتاه تاثیرگذار خواهد بود.

    این فعال اقتصادی افزود: حمایت ها باید با هدف و در مدت معین ارائه شود و ما را به سویی هدایت کند که تولید ایرانی در بازارهای جهانی، رقابتی و قابل عرضه شود.

    رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران ادامه داد: همراه با درمان ریشه ای درد اقتصاد، باید به فکر چاره اندیشی برای تولید ملی باشیم؛ زیرا بسیاری از کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی قابل عرضه نیست و صادرکننده بدون یارانه نمی تواند همین کالا را حتی در بازار داخلی عرضه کند.

    این فعال اقتصادی افزود: اگر تولید رقابتی قابل عرضه در بازارهای بین المللی نداشته باشیم، هر قدر صادرکننده را تشویق کنیم، نمی تواند کالاهای خود را به بازارهای بین المللی عرضه کند؛ چون این تولید در دنیا قابل رقابت نیست.

    حریری گفت: اقتصاد باید به سویی برود که شفاف تر، رقابتی تر و آزادتر شود؛ زیرا چرخه رقابت و آزادسازی در فضای شفاف اقتصادی به رشد تولید و توسعه صادرات منجر می شود.

    وی افزود: باید فضایی فراهم شود که افراد در شرایط مساوی وارد میدان تجارت، رقابت یا تولید شوند.

    نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: بر پایه آمار گمرک، 85 درصد کالاهایی که از مرزهای رسمی وارد کشور می شود، به مواد اولیه، کالای واسطه ای و کالای سرمایه ای اختصاص دارد که به طور مستقیم از مرزها وارد خطوط تولید می شود. این به مفهوم آن است که تولید ما از نظر فناوری، مواد اولیه و کالای واسطه ای به خارج وابستگی دارد.

    رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران ادامه داد: باید برای عرضه تولید ایرانی به بازارهای جهانی و رقابت در آن فضا سازوکاری تعریف شود.

    به گفته حریری، صادرکننده باید کالایی را عرضه کند که یا از نظر مرغوبیت در دنیا ممتاز باشد یا اگر کیفیت بالا نداشت دست کم قیمت قابل رقابت داشته باشد تا بتوان آن را فروخت.

    نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: امروز تولیدکننده در داخل مرزها نگران واردات کالا و رقابت است؛ زیرا با حمایت هایی که می شود، نمی تواند با رقبای خود رقابت کند؛ این در حالی است که ما در کشور از مزیت هایی مانند انرژی ارزان و نیروی کار ارزان برخورداریم و اینها داشته های ما در بخش تولید است.

    حریری یادآوری کرد: تولید بسیاری از کالاهای ایرانی بر نیروی کار یا فناوری بومی متکی نیست، به همین دلیل مزیت رقابتی ندارد. هنگامی که بسیاری از لوازم تولید به کشور وارد و مونتاژ می شود، یعنی کشور صاحب فناوری بهتر می تواند در بازار رقابت کند. بنابراین مشکل تولید باید به صورت ریشه ای حل شود.

    وی افزود: یکی از راه حل ها تولید تحت لیسانس شرکت های بین المللی است. اگر لوازم خانگی کشور تحت لیسانس کارخانه های معتبر و صاحب برند تولید شود، می تواند بخشی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها