عصر خودرو

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران پیشنهاد داد:

سیاست قیمت تضمینی روی گندم اجرایی شود

عصر بازار- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران خواهان عرضه گندم در بورس کالای ایران مطابق با سیاست قیمت تضمینی شد.

سیاست قیمت تضمینی روی گندم اجرایی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه سیاست حمایت از کشاورزان در نقاط مختلف جهان انجام می شود، تاکید کرد: حمایت از کشاورزان در ایران نیاز به بازنگری در شیوه اجرا دارد.

    زرگران افزود: سال ها در حمایت از بخش گندم، آرد و نان شیوه ای متفاوت را اجرا کردیم؛ در مقاطعی قیمت گندم تولید داخل، پایین تر از قیمت جهانی بود و دولت با خرید ارزان، مشکلاتی را به همراه داشت.

    وی با بیان اینکه اکنون قیمت گندم در ایران نسبت به بازار جهانی گرانتر است، ادامه داد: امروز در خرید تضمینی، گندم را هر کیلوگرم پنج هزار ریال گرانتر می خریم؛ اما گندم وارداتی از قرار هر کیلوگرم هفت هزار و 500 ریال قیمت دارد.

    زرگران افزود: گندم داخلی هر کیلوگرم 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود و این اختلاف نرخ پنج هزار ریالی، عدد بزرگی است و دولت می تواند آن را مدیریت کند تا مشکل ایجاد نشود.

    این مقام مسئول، دلیل تفاوت فاحش قیمت گندم ایران و کشورهای دیگر را «قانون ایران در این زمینه» اعلام کرد و گفت: قانون در ایران حکم کرده که در هر شرایطی باید با این قیمت گندم خریداری شود، درحالی که قیمت جهانی گندم افت کرده و تعرفه های تولید پایین آمده است.

    زرگران یادآورشد: اجرای برجام امکان مبادلات کالاهای مختلف را فراهم ساخته است و می توان گندم را با قیمت پایین تری وارد کرد زیرا تولید با هزینه بالاتر توجیه ندارد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: باید حمایت از کشاورز و تولید داخلی گندم وجود داشته باشد زیرا این سیاست حمایتی فقط در ایران دنبال نمی شود و در همه جای دنیا وجود دارد.

    زرگران با بیان اینکه روش اجرای دولت برای حمایت از کشاورزان به درستی انجام نمی شود، افزود: زیرساخت های حمایت درست از کشاورزان در ایران وجود ندارد و در عمل اشتباه می شود؛ از این رو نیازمند بازنگری در این زمینه هستیم.

    به گفته وی، کشاورزان در نقاط مختلف جهان از یارانه برخوردارند، اما در ایران این یارانه را با قیمت تمام شده محصول ادغام کرده اند و قیمت خرید تضمینی ایجاد شده که کاذب است.

    وی افزود: این مساله سبب شده در محصولات زنجیره ای بعد از گندم، مانند آرد و نان افزایش قیمت کاذب بوجود آید و محصولات قدرت رقابتشان را از دست بدهند.

    به اعتقاد زرگران، این اقدام سبب شده تا مردم کمتر بتوانند نان، آرد و ماکارونی و نشاسته و دیگر محصولات گندمی را مصرف کنند.

    آمار دقیقی از سطح زیرکشت گندم وجود ندارد

    وی اضافه کرد: دولت 6 هزار و 800 میلیارد ریال سالانه یارانه نان می دهد، اما این یارانه اثر مثبتی بر تولید گندم ندارد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی از معضلات کشور در عرصه کشاورزی، خرده مالکی است اما در این شرایط نیز چنانچه آمار دقیقی از سطح زیرکشت گندم توسط کشاورزان وجود داشته باشد، می توان عملکرد مناسبی داشت.

    عرضه گندم در بورس برای قیمت و آمار شفاف

    وی مدعی شد، آمارهای سطح زیر کشت گندم طبق اسنادی که کشاورزان ارائه می دهند، واقعی نیست و در این شرایط می توان از دو روش استفاده کرد؛ نخست یارانه را براساس سطح زیرکشت به کشاورز بدهند و بابت هر هکتار کشت گندم، مقدار مشخصی یارانه به کشاورز داده و در نهایت گندم با قیمت جهانی خریداری شود.

    زرگران افزود: این روش سبب حمایت از کشاورز می شود و مبلغ 12 هزار ریال عایدی برایش به همراه دارد زیرا می تواند گندم را همان هفت هزار و 500 ریال بفروشد.

    به گفته وی، شیوه دوم، عرضه گندم در بورس است تا بازار، نرخ آن را تعیین و اختلاف نرخ را دولت به کشاورزان پرداخت کند.

    وی افزود: وی یادآورشد: به طور نمونه اگر وزارت جهاد کشاورزی در شرایط کنونی 100 میلیون ریال گندم خریداری می کند، نیمی از آن هزینه اضافه است.

    این عضو اتاق تهران معتقد است: پیامد این هزینه اضافه، گرانتر شدن آرد و نان است و با این وجود یارانه نان نیز پرداخت می شود.

    به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی گفته بود، تولید محصول گندم سال به سال درحال افزایش است؛ امسال بیش از هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که بیش از نیاز مصرفی نانوایی هاست.

    محمود حجتی اضافه کرد: تراز گندم امسال بین یک تا 1.5 میلیون تن نسبت به مصرف، منفی است اما تلاش می شود سالیانه تولید گندم افزوده شود و به بیش از نیاز داخل برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها