عصر خودرو

رویترز گزارش داد

ایران بازیگر مهم در صنعت جهانی فلزات می‌شود

عصر بازار- رویترز طی گزارشی نوشت:هرچند توسعه بخش معدن ایران ممکن است سال ها طول بکشد، به عقیده تحلیلگران هزینه های پایین انرژی ممکن است این کشور را در نهایت به یک بازیگر مهم در صنعت جهانی فلزات تبدیل کند.

ایران بازیگر مهم در صنعت جهانی فلزات می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: بعد از لغو تحریم ها، منابع غنی روی، مس، طلا و دیگر مواد معدنی ایران سرمایه گذاران بین المللی را اغوا می کند، اما توسعه این بخش زمان خواهد برد و باید بر برخی مشکلات غلبه شود.

    کاهش قیمت فلزات و ابهامات کار با دولت تهران، که عملا تمام معادن کشور را در اختیار دارد بدان معناست که بسیاری از شرکت های معدن کاری خارجی برای امضای قرارداد عجله چندانی ندارند.

    با این حال، برخی موافقتنامه ها قبلا منعقد شده و برخی شرکت های دیگر خارجی هم در هفته های بعد از لغو تحریم ها به دنبال ورود به بخش معادن و فلزات ایران هستند.

    ایران که یکی از بزرگترین پروژه های روی توسعه نیافته جهان را در خود جای داده، و دارای هزاران معدن دیگر است، تلاش دارد تا بعد از تحریم ها، سرمایه گذاران را تشویق به حضور در بازار این کشور کند.

    شرکت دولتی ایمیدروی ایران فعال در زمینه معدن و فلزات، در ماه نوامبر در یک کنفرانس معدنکاری در استرالیا اعلام کرد که بخش معدن کاری آن تا سال 2025 به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

    نیل پاسمور، مدیرعامل بانک هانام اند پارتنرز در لندن گفت: «ایران دارای دارایی های معدنی در کلاس جهانی است که تاکنون از حضور سرمایه گذاران محروم بوده، اما در حال حاضر ما در اعماق یکی از تاریک ترین دوران رو به افت صنعت معدن قرار داریم.»

    افت قیمت کالاها به شرکت های معدن کاری بین المللی آسیب زده و آنها را ناگزیر ساخته تا دارایی های خود را بفروشند، سود سهام خود را کاهش دهند و سرمایه گذاری خود را پایین بیاورند، اما با این وجود برخی قراردادها با ایران منعقد شده است.

    پاسمور افزود: «در طی 6 تا 12 ماهی که گفته می شد قرار است تحریم ها برداشته شود، فعالان این بخش کاری هایی را شروع کرده اند و اکنون که گشایش اقتصادی ایجاد شده، آنها در حال سرعت بخشیدن به این روند هستند.»

    در  هند، شرکت ملی آلومینیوم (نالکو) ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد گروهی را برای بررسی ایجاد یک مجتمع گداخت به ارزش 2 میلیارد دلار به ایران اعزام کند. شرکت دولتی کی آی او سی ال هند هم در حال بررسی احداث یک مجتمع گندوله سازی است.

    شرکت های دیگری نیز از ایتالیا و چین گرفته تا کره جنوبی قراردادهایی را به امضا رسانده اند یا به دنبال انعقاد چنین قراردادهایی هستند.

    اما شرکت نالکو با اشاره به ابهام در بین سرمایه گذاران احتمالی گفته که این شرکت در عمان و قطر هم به دنبال جاهایی برای ساخت کارخانه گداخت آلومینیوم است.

    سخنگوی شرکت معدن کاری ریو تینتو، که قبلا در پروژه معدن طلای سارا گونای مشارکت داشت اعلام کرده که کاری توسط تیم اکتشافی این شرکت درباره ایران انجام نشده است.

    مارک بریستوف، مدیر شرکت رانگولد ریسورسز که تجربه معدن کاری در مناطق پر ریسک آفریقا را دارد گفت، این شرکت تمایلی به حضور در بخش معدنی ایران ندارد.

    امضای قرارداد با ایران که اختلافات سیاسی بین احزاب مختلف در آن به چشم می خورد، می تواند پیچیده و زمان بر باشد. اما هرچند توسعه بخش معدن ایران ممکن است سال ها طول بکشد، به عقیده تحلیلگران هزینه های پایین انرژی ممکن است این کشور را در نهایت به یک بازیگر مهم در صنعت جهانی فلزات تبدیل کند.

    پروژه مهدی آباد ایران یکی از بزرگترین ذخایر روی جهان را در خود جای داده است. این پروژه قبلا قرار بود توسط شرکت استرالیایی یونیون ریسورسز توسعه یابد و سالانه 300 هزار تن روی تولید کند.

    ایران می گوید، 68 نوع ماده معدنی شامل سنگ آهن، زغال سنگ، طلا، مس در اختیار دارد که مجموع این ذخایر به 43 میلیارد تن می رسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها