عصر خودرو

حریری:

کنترل بحران اقتصادی جهان، وابسته به مدیریت کرونا

عصر بازار- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ۳ تا ۵ درصدی دنیا، گفت: کنترل بحران کنونی در اقتصاد جهانی در دست علم اقتصاد نیست بلکه بستگی به مدیریت ویروس کرونا دارد.

کنترل بحران اقتصادی جهان، وابسته به مدیریت کرونا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، مجیدرضا حریری درباره تاثیر کرونا بر تجارت خارجی، صادرات و واردات کشور گفت: ما هیچ مشکلی درباره واردات از چین نداریم بلکه موضوع مهم درباره واردات از این کشور به فراهم کردن منابع مورد نیاز برای واردات بازمی‌گردد.

    وی درباره تاثیر وارد نکردن ماشین آلات یا مواد اولیه مورد نیاز بر تولید نیز تصریح کرد: قبل از اینکه کالایی را تولید کنیم باید ببینیم که آیا تقاضایی برای آن وجود دارد یا خیر؟ به نظرم سمت تقاضا باید تحریک شود زیرا ما مشکلی در سمت عرضه کالا و خدمات نداریم.

    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: اصولا کالاهای صادراتی ایران به دو دسته و تیپ مختلف تقسیم می‌شوند. دسته اول که کامودیتی(مواد خام) و پتروشیمی‌ها بوده و تقریبا 70 درصد از صادرات کشور را شامل می‌شوند با بحران کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

    این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بهای جهانی نفت طی چند هفته گذشته نصف شده و به حدود 30 دلار در هر بشکه رسیده و بالتبع آن نیز قیمت محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده است. دیگر مواد خام مورد نیاز کارخانجات نیز افت قیمتی بین 10 تا 25 درصد داشته‌اند و این موضوع درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

    حریری گفت: دسته دوم کالاهای صادراتی ایران که عمدتا محصول هستند نیز به عراق و افغانستان و برخی از کشورهای دیگر همسایه صادر می‌شود که میزان آنها نصف نشده ولی به دلایلی مانند بسته شدن مرزها و مشخص نبودن شرایط آنها لطمه خورده است.

    رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تمامی بازارهای خرده فروشی به دلیل کرونا به مشکل برخورد کرده‌اند، اظهار داشت: اگر قرار است به تولید کمک کنیم، باید دقت کنیم که بازارهای صادراتی در شرایط فعلی چشم انداز خوبی ندارند و برای فروش در بازارهای داخلی نیز نیاز به افزایش قدرت خرید مردم داریم. کمتر موردی وجود دارد که خط تولیدی به دلیل نبود ماشین آلات یا مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تعطیل شده باشد بلکه موضوع بیشتر به سمت فروش و تقاضا بازمی‌گردد.

    وی درباره اینکه چه زمانی می‌توان پیش‌بینی دقیق‌تری نسبت به آینده تجارت و صادرات کشور داشت، گفت: نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی درباره آینده تجارت، صادرات یا واردات داشت زیرا کنترل این موضوع در دست علم اقتصاد نیست و بستگی به مدیریت بحران کرونا دارد.

    حریری با بیان اینکه خطوط تولید در چین در حال راه افتادن است، تصریح کرد: چین کارخانه‌ای برای تمام دنیا به ویژه آمریکای شمالی و اروپاست و حالا این کشورها در معرض ویروس کرونا قرار دارند. مشخص نیست که اگر چین تولید خود را آغاز کند، آنها خریدار کالاهای چینی باشند. کرونا به یک ترم جدید در سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی تبدیل شده و همان طور که هر روز تاثیرات پزشکی آن مشخص می‌شود، تاثیرات آن بر دیگر بخش‌ها نیز مشخص می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو