عصر خودرو

رونق تولید و اشتغال در خراسان جنوبی

عصر بازار- اختصاص رتبه نخست کمترین نرخ بیکاری زمستان ۹۸ به خراسان جنوبی نشان داد راهبرد و برنامه‌های رونق تولید در این استان علاوه بر افزایش تولید، در ایجاد اشتغال نیز موثر واقع شده است.

رونق تولید و اشتغال در خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، استان مرزی و کویری خراسان جنوبی که از نظر وسعت سومین استان و از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان کشور است، در سال‌های اخیر علیرغم تحریم‌های ظالمانه دشمنان و تنگناهای مالی توانسته موفقیت‌های خوبی را در حوزه تقویت زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی کسب کند.

    کارشناسان و مسوولان معتقدند با وجود اینکه خراسان جنوبی استانی برخوردار از مواهب خدادادی و ظرفیت‌های مختلف از جمله در بخش کشاورزی، معدن، انرژی خورشیدی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و ترانزیت کالا است اما از نظر داشتن صنایع فرآوری و واحدهای تولیدی هنوز توسعه نیافته است.

    استاندار خراسان جنوبی آذرماه پارسال گفت: استان خراسان جنوبی در رتبه‌بندی صنعتی شدن در رده بیست و هشتم کشور و به عبارتی جزو استان‌های غیرصنعتی است.

    محمدصادق معتمدیان افزود: با رایزنی‌هایی که انجام دادیم در راستای حرکت در مسیر صنعتی شدن علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو، سند توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت استان نیز تدوین شد.

    اکنون 522 واحد صنعتی در خراسان جنوبی وجود دارد که 96 درصد از این واحدها عمدتا صنایع کوچک و صنایع متوسط، 12 واحد صنعتی بزرگ، 16 واحد صنعتی متوسط و 494 واحد صنعتی کوچک هستند.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نوزدهم فروردین امسال اعلام کرد که این استان براساس اعلام مرکز آمار ایران درخصوص نرخ بیکاری زمستان 98، رتبه اول کشور در پایین بودن نرخ بیکاری را کسب کرد.

    مشیرالحق عابدی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که ابتدای سال 98 داشتیم و براساس دستور استاندار خراسان جنوبی در پنجم فروردین سال گذشته، برای دستگاه‌های اجرایی استان یکسری برنامه‌های اشتغالزایی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تبیین و خوشبختانه به خوبی اجرایی شد.

    وی با اشاره به اینکه در تابستان 98 هم رتبه خوبی در زمینه نرخ بیکاری داشتیم افزود: تابستان سال 97 نرخ بیکاری در استان 9 درصد بود که تابستان سال گذشته به 7.6 درصد کاهش یافت.

    وی اظهار داشت: پاییز 98 هم رتبه خوبی به دست آوردیم و رتبه اول کشور با 5.4 درصد نرخ بیکاری را کسب کردیم، همچنین 8.4 درصد نرخ بیکاری استان در زمستان سال 97 بود که زمستان سال گذشته به 5.9 درصد کاهش یافت.

    معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: سال‌های 97 و 98 براساس اعتبارات خوبی که با پیگیری مدیریت استان و توجه ویژه دولت در بخش‌های مختلف زیرساختی و اقتصادی استان اختصاص یافت، ایجاد و تثبیت اشتغال خوبی داشته‌ایم.

    پرداخت 430 میلیارد تومان تسهیلات تولید

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی هم گفت: پارسال 430 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18، منابع داخلی بانک‌ها و رونق تولید و مشاغل خانگی در استان پرداخت شد که این رقم در سال 97 حدود 295 میلیارد تومان بوده است.

    داود شهرکی افزود: سال قبل 800 میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در استان محقق شد.

    وی بیان کرد: این اعتبار در طرح‌های خوبی مانند کارخانه یو پی وی سی، کارخانه کک، کنسانتره زغال سنگ و فرآوری سیلیس هزینه شده است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال 98 در حوزه معدن 35 میلیون تن ذخایر معدنی کشف شد که در مجموع ذخایر استان به سه میلیارد و 700 میلیون تن افزایش یافت.

    وی با اشاره به رشد 2 درصدی اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده توسط این سازمان سه هزار فرصت بوده است البته اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف نیز وجود دارد دارد که در گزارش اشتغال ثبت نمی‌شود.

    شهرکی با بیان اینکه سهم سازمان در ایجاد اشتغال از 29 درصد به 32 درصد رسید گفت: هدف گذاری ما در سال 98، سه هزار شغل بود که تقریبا به این هدف نزدیک شدیم.

    وی تاکید کرد: سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با وزرا و معاونان وزارتخانه، نقشه راه برای استان ترسیم شد که در این خصوص 70 پروژه با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه‌ها باید تا پایان دولت یعنی سال 1400 در استان اجرایی شود که بخشی از این تفاهم نامه‌ها مانند پروژه‌های مربوط به طلا وارد فاز اجرایی شده است.

    وی گفت: پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره وارد فاز اجرا شده است همچنین کارخانه چدن خوسف، فولاد قاینات و فراوری منیزیت نهبندان نیز در دست اجرا است.

    شهرکی از صدور 75 پروانه اکتشاف معدنی در استان خبر داد و افزود: 45 گواهی کشف منجر به 35 میلیون تن ذخایر جدید شد و 52 پروانه بهره‌برداری معدن با اشتغال 400 نفر در این حوزه شکل گرفت.

    وی اظهار داشت: در بخش زیرساختی شرکت ایمیدور 90 میلیارد تومان تعهد کرد تا براساس توافق با وزارت نیرو بتوانیم زیرساخت‌های معادن را در جنوب استان عملیاتی کنیم.

    اجرای 843 پروژه آب و خاک 

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز گفت: از محل اعتبارات سال گذشته 843 پروژه آب و خاک با اعتبار 109 میلیارد تومان اجرا شده یا در دست اجرا است که باعث اشتغال موقت بیش از چهار هزار و 547 نفر و تثبیت سه هزار و 107 نفر خواهد شد.

    غلامرضا قوسی افزود: سال گذشته 13 هزار و 650 هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار 51 میلیارد و 400 میلیون تومان در استان اجرا شد، این طرح‌ها در قالب 462 پروژه انجام شده که باعث اشتغال موقت سه هزار نفر و تثبیت اشتغال یک‌ هزار و 200 نفر شده است.

    وی افزود: همچنین سال گذشته 18 پروژه مجتمع دامداری و گلخانه‌ای استان به مساحت 267 هکتار و با اعتبار سه میلیارد و 200 تومان احداث و تکمیل شده که باعث اشتغال موقت 90 نفر و تثبیت اشتغال 200 نفر شده است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 218 میلیارد تومان تسهیلات برای 9 هزار و 500 طرح پرداخت شده که بیشتر برای طرح‌های توسعه گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی بوده است، در مجموع از محل پرداخت این تسهیلات و پروژه‌های اعتبارات تملک و دارایی جهاد کشاورزی یک‌ هزار و 150 اشتغال دائم ایجاد و اشتغال هشت هزار و 900 نفر تثبیت شده است.

    وی عنوان کرد: سال گذشته در مناسبت‌های مختلف 769 پروژه با اعتبار 164 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده که باعث اشتغال بیش از 770 نفر شده است.

    قوسی گفت: براساس تفاهم‌نامه شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی تعهد احداث 700 هکتار گلخانه، 150 هکتار بارگاه بهداشتی زرشک، 100 هکتار مجتمع دامپروری و 50 هکتار احداث مجتمع‌های شیلات را داریم و اکنون احداث 640 هکتار گلخانه در شهرستان‌های مختلف استان مکان یابی و برای ساخت 600 هکتار جواز تاسیس صادر شده است.

    سرعت 7 برابری گازرسانی و تاثیر در اشتغالزایی

    مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم گفت: سرعت گازرسانی به روستاهای استان هفت برابر میانگین 12 سال گذشته بوده است.

    سید محمود هاشمی افزود: سال گذشته 444 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت گاز استان مصوب و 440 میلیارد تومان جذب و هزینه شده است.

    وی تصریح کرد: از محل این اعتبار گازرسانی به 300 روستا و 450 واحد صنعتی استان انجام شده که باعث اشتغال مستقیم 52 نفر و اشتغال غیرمستقیم سه‌ هزار و 713 نفر شده است.

    وی با بیان اینکه اعتبار مصوب سال 97 شرکت گاز خراسان جنوبی 284 میلیارد تومان بوده که 280 میلیارد تومان جذب شده است گفت: از این محل چهار شهر، 200 روستا و 491 واحد صنعتی گازدار شد و از محل اجرای این طرح‌ها برای 2 هزار و 987 نفر در استان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

    هاشمی گفت: 46 درصد جمعیت روستایی استان در ابتدای سال 97 از نعمت گاز برخوردار بودند که طی سال‌های 97 و 98 این رقم به 77 درصد افزایش یافت و به میانگین کشوری نزدیک می‌شویم و در مجموع تاکنون به 800 روستای استان گازرسانی شده است.

    وی افزود: سال‌های 97 و 98 گازرسانی به 900 واحد صنعتی استان انجام شده در حالی که قبل از این سال‌ها فقط 500 واحد صنعتی گازرسانی شده بود.

    7 هزار اشتغال در بخش مسکن روستایی ایجاد شد

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: حدود هفت هزار اشتغال ثابت در بخش مسکن روستایی استان در سال گذشته ایجاد شده است.

    علی اصغر آسمانی مقدم افزود: اجرای طرح ساخت 10 هزار واحد مسکن محرومان در سال 98 براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تاثیر زیادی بر وضعیت اشتغال استان داشته است.

    وی با بیان اینکه براساس اطلاعات دبیرخانه شورای عالی اشتغال به ازای هر 60 مترمربع واحد ساختمانی یک اشتغال پایدار ایجاد می‌شود گفت: علاوه بر طرح 10 هزار واحد مسکن محرومان، یک‌ هزار و 500 واحد دیگر در روستاهای استان بازسازی شده است.

    وی گفت: به صورت میانگین در سنوات گذشته سالانه هزار و 500 تا 2 هزار واحد مسکونی در استان بازسازی می‌شد که سال گذشته با پیگیری مدیریت استان و مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به مرز 11 هزار و 500 واحد رسید که نسبت به سنوات گذشته رشد 6 برابری داشته‌ایم.

    رییس بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته یک‌ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن روستایی استان هزینه شده که به دلیل نقدینگی بالا در این بخش با کمبود مصالح و نیروی کار در استان مواجه شدیم.

    سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی در راه‌های خراسان جنوبی

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز گفت: مجموع قراردادهای بخش راه (روستایی، راه آهن و باند دوم) استان در سال 98 یک هزار میلیارد تومان بوده که سهم زیادی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته است.

    وحید داعی افزود: سال 97 طول بزرگراه‌های استان 490 کیلومتر معادل 9 درصد راه‌های اصلی استان دوبانده بود که نسبت به شاخص‌های کشوری عقب بودیم اما سال گذشته ایجاد حدود 420 کیلومتر محور دوبانده در استان هدف‌گذاری شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

    وی با بیان اینکه 84 درصد باندهای دوم موجود استان در سال 98 تعیین تکلیف شد گفت: این موضوع به لحاظ راهسازی رکورد بی‌سابقه است و این مهم به خاطر تخصیص اعتبارات ملی بوده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: سال 97 میزان تخصیص اعتبارات ملی حوزه راهسازی استان 60 میلیارد تومان بود که پارسال 222 میلیارد یعنی حدود چهار برابر افزایش یافت.

    وی گفت: 15 مهرماه 98 عملیات اجرایی راه‌آهن شرق در محور خراسان جنوبی به عنوان یک آرزوی دیرینه با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد و اکنون حدود 250 نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

    داعی با بیان اینکه مجموعه بخش مسکن استان در سال 98 فعال شد اظهار داشت: تاکنون 12 هزار و 250 واحد تامین زمین انجام و 600 هکتار از اراضی برای ساخت و ساز مسکن آماده‌سازی شده است.

    وی افزود: همه این موارد بر رونق بخش تولید و اشتغال آثار مثبت داشته و در آمار نیز خود را نشان داده است.

    گام موثری دیگری که سال گذشته با پیگیری مدیریت عالی استان برداشته شد، ورود نهادهای عمومی و حاکمیتی به توسعه و رفع محرومیت خراسان جنوبی بود که در نتیجه چندین تفاهم‌نامه امضا و عملیاتی شد و این اقدامات نیز مبتنی بر توانمندی جوامع محلی در رونق تولید و اشتغالزایی اثرگذار بوده است.

    استانداری خراسان جنوبی در سال 98 با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی چهار شهرستان مرزی استان تفاهم‌نامه امضا کرد و ورود این نهادها به عنوان دستگاه‌های معین، تحولات خوبی را رقم زده است.

    امضای این تفاهم‌نامه‌ها برای کمک به تقویت زیرساخت‌ها، اقدامات عمرانی، فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال است که مهمترین هدف آن تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و روستاها در بازه زمانی مشخص خواهد بود.

    استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان و به طول 331 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

    برچسب ها