عصر خودرو

مرغداران خراسان شمالی خواستار کمک مسوولان برای تعدیل قیمت مرغ شدند

عصر بازار- مرغداران خراسان شمالی بر این باورند که برخی از استان‌ها در گذشته برای تعدیل قیمت مرغ، مانع ورود آن از سایر استان ها شده‌اند به همین دلیل از مسوولان می‌خواهند این ممنوعیت به صورت موقت در استان هم اجرا شود تا قیمت به تعادل رسیده و کمتر متضرر شوند.

مرغداران خراسان شمالی خواستار کمک مسوولان برای تعدیل قیمت مرغ شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این تولیدکنندگان گفتند: به عنوان بخش خصوصی،  همراه دولت بوده و  اکنون در این شرایط که متضرر شده اند، انتظار دارند تا دولت در کنارشان باشد.

    قیمت مرغ از روزهای نخستین امسال روند کاهشی به خود گرفته بطوریکه هم اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ در بجنورد کمتر از 90 هزار ریال است.

    برخی از کارشناسان هم معتقدند: اگر کمک دولت نباشد، احتمال دارد جوجه ریزی در دوره بعد، کاهش یابد و سالن‌های خالی مرغداری‌ها، سبب افزایش قیمت مرغ شود.

    اگر کمک دولت نباشد، احتمال دارد جوجه ریزی در دوره بعد، کم باشد و سالن های خالی مرغداری ها، سبب افزایش قیمت مرغ شود

    آنها گفتند: تا چند وقت دیگر، ماه مبارک رمضان می رسد و تقاضا برای گوشت مرغ بیشتر می شود، در این شرایط اگر جوجه ریزی به میزان لازم انجام نشود، ممکن است تقاضا بالا رفته و میزان مرغ تولیدی، جوابگوی نیاز نباشد، در این شرایط بازار با مشکل روبه رو می شود و قیمت بالا می رود.

    اگر کمک دولت نباشد، احتمال دارد جوجه ریزی در دوره بعد، کم باشد و سالن های خالی مرغداری ها، سبب افزایش قیمت مرغ شود.

    سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرده است که برای حمایت از مرغداران خواستار منع ورود مرغ از سایر استان ها شده است اما سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با آن مخالف است.

    کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفتند: این گونه نیست که مخالف باشد بلکه این مخالفت، حاصل تصمیم کارگره تنظیم بازار استان بوده است.

    به گفته مرغداران، خرید و ذخیره سازی مرغ در حال انجام است اما، شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ های کشتار شده در کشتارگاه شیروان را خریداری می کند و ظرفیت آن کشتارگاه محدود است، انتظار این است که به خرید، سرعت داده شود.

    خرید و ذخیره سازی مرغ در حال انجام است اما، شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ های کشتار شده در کشتارگاه شیروان را خریداری می کند و ظرفیت آن کشتارگاه محدود است، انتظار این است که به خرید، سرعت داده شود

    شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ با سایز هزار و 200 تا هزار و 800 گرم را خریداری می کند و ظرفیت محدود کشتارگاه شیروان سبب شده تا مرغ ها، روزهای زیادی در سالن بمانند و در عمل بسیاری از مرغ ها قابل عرضه به آن شرکت نباشد.  

    یکی از مرغداران با گلایه از موثر نبودن حمایت های دولت گفت: پارسال، در مقطعی از سال، قیمت گوشت مرغ افزایش یافت، در این باره تعزیرات وارد شد و برای حمایت از مصرف کننده، قیمت مرغ را کنترل و اعلام کرد که نباید بیش از 129 هزار ریال، عرضه شود.

    وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود اظهار داشت: البته برخی از همکاران ما، در این باره مقاومت کردند حاضر نبودند مرغ های تولیدی شان را به قیمتی که مسوولان استان اعلام کردند بفروشند، که با آنان برخورد لازم انجام شد.

    این تولیدکننده افزود: حمایت از مصرف کننده اقدام ارزنده ای است، اما اکنون انتظار می رود، مسوولان دولت از تولیدکننده هم حمایت داشته باشند، اکنون با شرایط ایجاد شده، مرغداران متضرر شده اند.

    بخش خصوصی نیاز به حمایت دارد

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: تولید کننده بخش کشاورزی، به عنوان بخش خصوصی، باید مورد حمایت قرار گیرد، تا در ادامه فعالیت، دچار مشکل نشود.

    عبدالله یوسفی با بیان اینکه قیمت محصول کشاورزی از جمله گوشت مرغ را، عرضه و تفاضا تعیین می کند اظهار داشت: البته در این زمینه، سیاست گذاری دولت در مدیریت بازار تاثیر گذار است، برای حل مشکل مرغداران هم برنامه ریزی هایی انجام شده است.

    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ناشی از شیوع کرونا، مصرف گوشت مرغ پایین آمد و قیمت کاهش یافت، قیمت مرغ زنده که باید 85 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم باشد به 50 هزار ریال و 60 هزار ریال رسید و مرغدار به شدت متضرر شد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برخی استان ها از جمله خراسان رضوی، ورود مرغ از استان دیگر به داخل استانشان را منع کردند، و به همین دلیل مرغ استان ما در همین منطقه ماند و خارج نشد.

    برخی استان ها از جمله خراسان رضوی، ورود مرغ از استان دیگر به داخل استانشان را منع کردند، و به همین دلیل مرغ استان ما در همین منطقه ماند و خارج نشد

    یوسفی اظهار داشت: در روزهای گذشته مکرر با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر هماهنگی امور اقتصادی و نیز معاون امور اقتصادی ستاندار، مشکلات منعکس شده است و ما خواستار این شدیم که به صورت موقت مانع ورود مرغ به استان شویم  اما در برابر آن مقاومت شد.

    وی گفت: برخی مدیران در این زمینه ورودخوب نداشتند و همراهی نکردند، پارسال مرغ گران شد و با اقدام سخت گیرانه، سراغ مرغداری ها رفتند که حق ندارند مرغ را به جای دیگر بفرستند و باید با قیمت مصوب 129 هزار ریال مرغ به دست مصرف کننده برسد، اما اکنون که تولید افزایش یافته، مصرف کم و قمیت به شدت افت کرده، مرغ دار ورشکست باید حمایت شود، برخی مدیران اراده ندارند.

    وی  افزود: اگر در این روزها به تولیدکننده توجه نشود، ماه های آتی، انگیزه ای برای جوجه ریزی ندارند، اما برخی مدیران حال را می بینند، و دو روز بعد را نگاه نمی کنند، تجربه و روند سال های قبل، نشان داده، چند هفته پس از پایین بوردن قیمت، دوباره قیمت ها بالا می رود و در این شرایط چون عرضه نیست، کمبود کالا سبب افزایش قیمت می شود.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: اگر اکنون و در این مقطع به مرغداران کمک نشود و قیمت متعادل نشود، این نگرانی هست که جوجه ریزی در دوره بعدی، کاهش یابد، زیرا مرغدار برای ادامه فعالیت، باید فروش داشته باشد، ومنابع مالی در اختیار داشته باشد که برنامه ریزی کند.

    اکنون و در این مقطع به مرغداران کمک نشود و قیمت متعادل نشود، این نگرانی هست که جوجه ریزی در دوره بعدی، کاهش یابد، زیرا مرغدار برای ادامه فعالیت، باید فروش داشته باشد، ومنابع مالی در اختیار داشته باشد که برنامه ریزی کند

    ذخیره سازی روزانه بیش از 20 تن مرغ در استان

    یوسفی گفت: بر اساس آخرین تصمیم های کارگروه تنظیم بازار استان، روزانه بیش از 20 تن مرغ، از مرغداران خریداری می شود تا قیمت ها متعادل شود.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنون که مرغداران دچار ضرر شده اند، تلاش داریم تا شرایط برای خرید گوشت مرغ و ذخیره سازی، تغییر کرده و تسهیل شود.

    وی تصریح کرد: پیش از این، تنها مرغ های کشتار شده در کشتارگاه پرستو در شیروان، قابل انجماد و ذخیره سازی بود، که البته ظرفیت محدود این کشتارگاه، سبب کندی ذخیره سازی شده بود.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در کشتارگاه پرستو، روزانه 10 تا 15 تن مرغ کشتار و منجد می شود که قابل عرضه به شرکت پشتیبانی امور دام است.

    وی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده، یک کشتارگاه دیگر، که دارای تونل انجماد است، با رفع برخی ایرادها، با تایید دامپزشکی، اقدام به کشتار و انجماد گوشت مرغ می کند که بر این اساس، میزان خرید محصول مرغداران روزانه به بیش از 20 تن رسیده است.

    با هماهنگی های انجام شده، یک کشتارگاه دیگر، که دارای تونل انجماد است، با رفع برخی ایرادها، با تایید دامپزشکی، اقدام به کشتار و انجماد گوشت مرغ می کند که بر این اساس، میزان خرید محصول مرغداران روزانه به بیش از 20 تن رسیده است

    وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مرغداران، این بود که شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ ها با وزن لاشه هزار و 200 تا هزار و 800 گرم را خریداری می کند، با تصمیم کشوری، مرغ های تا وزن 2 هزار و 200 گرم هم برای مدت محدود، تا متعادل شدن بازار قابل خرید و ذخیره سازی است.

    یوسفی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام، از 6 فروردین ماه، خرید مرغ را آغاز کرده است و در این مدت، روزی 10 تا 15 تن لاشه مرغ، خریداری می شود که البته با آغاز خرید به وسیله کشتارگاه دوم، این رقم به بیش از 20 تن رسیده است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امید می رود با لحاظ شدن انعطاف در خرید مرغ، شرایط بهتری برای بازار این محصول فراهم شود و مشکلات این تولیدکنندگان کم شود.

    صمت، تصمیم گیرنده نیست

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره گفت: برخی از مدیران استان خواستار منع ورود مرغ از خارج استان شدند که البته ما هم اعلام کردیم، این موضوع باید در کارگروه تنظیم بازار، بررسی شود.

    رضا فیروزه اظهار داشت: کارگروه تنظیم بازار، با این موضوع مخالف کرد،  و این نبوده است که سازمان ما با آن مخالف باشد و دلیل مخالفت هم، جلوگیری از ایجاد فشار بر مصرف کننده و اجحاف در حق آنان بود.

    وی افزود: البته قرار است شرکت پشتیانی امور دام استان، میزان خرید مرغ را افزایش دهد،  تونل انجماد در کشتارگاه ها فعال شود که بتوان مرغ بیشتری ذخیره سازی شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: این تصمیم کارگروه تنظیم بازار استان بوده است، البته اینکه خراسان رضوی جلوی ورود مرغ ما را گرفته باشد، هم بررسی کردیم، گزارش ها حاکی است این اقدام در تنظیم بازار خراسان رضوی اتفاق نیفتاده است.

    این تصمیم کارگروه تنظیم بازار استان بوده است، البته اینکه خراسان رضوی جلوی ورود مرغ ما را گرفته باشد، هم بررسی کردیم، گزارش ها حاکی است این اقدام در تنظیم بازار خراسان رضوی اتفاق نیفتاده است

    مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در این باره حاضر به مصاحبه نشد.

    بر اساس این گزارش، برای پاسخ به نیاز مردم در شب عید، جوجه ریزی در سالن های مرغداری استان به اندازه قابل توجهی، انجام شد و تولید به میزان نیاز، انجام شده است اما پیدایش بیماری کرونا، سبب تعطیلی غذاخوری ها، فست فودها و توقف برگزاری مجالس شد و به دنبال آن، تقاضا برای گوشت مرغ کم شد.

    سالانه حدود 22 هزار تن گوشت مرغ در خراسان شمالی مصرف می شود که حدود 6 هزار تن آن از طریق دیگر استان ها تامین می شود.  

    هم اکنون 94 واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت 2 میلیون و 367 هزار و 430 قطعه مشغول به فعالیت هستند که در هر دوره، 650 هزار قطعه جوجه ریزی دارند.

    سرانه مصرف گوشت مرغ در خراسان شمالی 20 کیلوگرم در سال است.

    برچسب ها