عصر خودرو

المانیتور:

سیاست خارجی اشتباه ترکیه تجارت با ایران را ۴ میلیارد دلار کاهش داد

عصر بازار- المانیتور اعلام کرد: بر اساس توافقات تعرفه‌های ترجیحی، تجارت دو کشور ایران و ترکیه باید روند افزایشی در پیش می گرفت اما سیاست خارجی این کشور باعث شد نه تنها افزایش نیابد بلکه به زیر ۱۰ میلیارد دلار در سال برسد.

سیاست خارجی اشتباه ترکیه تجارت با ایران را ۴ میلیارد دلار کاهش داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در حالیکه تمایل بین‌المللی برای فرصت‌های تجارت در ایران رو به افزایش است به دلیل اتخاذ سیاست‌های خارجی نامناسب، ترکیه تاکنون در استفاده از ساختارهای خاص تجارت خود با ایران در راستای گسترش مبادلات دو کشور شکست خورده است.

    طی سال‌های گذشته و در راستای توافقات تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه، تعرفه‌های گمرکی برای 140 کالای ترک و 125 کالای ایرانی در بین مبادله دو کشور کاهش یا حذف شده بود.

    در روز امضای این توافقات، وزیر وقت اقتصاد ترکیه از این اقدام به عنوان یک شروع بسیار مهم در دوستی، تجارت و همکاری‌های سیاسی-اقتصادی بین ایران و ترکیه یاد کرده بود.

    این اقدام که با خوشبینی آغاز شد در حال حاضر بسیار ناامید کننده به نظر می‌رسد.

    نه تنها طی سال گذشته مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه افزایش نیافته است بلکه شاهد کاهش 4 میلیارد دلاری مبادلات دو کشور در سال 2015 بوده‌ایم به گونه‌ای که حجم مبادلات ایران و ترکیه از 13.7 میلیارد دلار در سال 2014 به 9.7 میلیارد دلار در سال 2015 کاهش یافته است.

    صادرات ایران به ترکیه در سال 2015 به میزان 38 درصد کاهش یافته و به 6.1 میلیارد دلار رسید. در این مدت نیز صادرات ترکیه به ایران 5.7 درصد افت کرده و به 3.66 میلیارد دلار رسیده است.

    با توجه به واردات 10 میلیارد متر مکعبی گاز ایران توسط ترکیه ما شاهد آن هستیم که به طور کلی واردات کالاهای ایرانی توسط ترکیه به غیر از گاز به شدت کاهش یافته است. در حالیکه پیش‌بینی می‌شد با توافق تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و ترکیه، صادرات مواد غذایی، آهن، فولاد، مواد شیمیایی و محصولات مرتبط با صنایع خودرو سازی از ترکیه به ایران افزایش یابد در حال حاضر شاهد نتایج متفاوتی در تجارت دو کشور هستیم.

    با توجه به روند نزولی تجارت بین این دو کشور همسایه به نظر می‌رسدطی سال‌های آینده ما تنها شاهد مبادله کالاهای اساسی از سوی دو کشور خواهیم بود.

    در سال 2012 و علیرغم اعمال تحریم‌ها حجم مبادلات دو کشور 21.89 میلیارد دلار برآورد شده است که این میزان در سال 2013 به 14.5 میلیارد دلار و در سال 2015 نیز به 9.7ع میلیارد دلار کاهش یافته است.

    از جمله دلایل کاهش تجارت بین دو کشور اعمال سیاست‌های متضاد از سوی دولت‌های ایران و ترکیه در بحران سوریه است. این کشور در بحران یمن نیز طرف سعودی‌ها را گرفته و سرد شدن روابط ایران و عربستان نیز رابطه ایران با ترکیه را سردتر کرده است و به همین دلیل و علیرغم کاهش تعرفه‌های وارداتی از سوی دو کشور روابط مالی و اقتصادی بین دو کشور شرایط ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کند.

    این شرایط نشان می‌دهد که دو کشور در شرایط کنونی یک تحریم پنهان را علیه یکدیگر اتخاذ کردند.

    بنا به گفته رها کمور اقلو نماینده سابق حزب عدالت و توسعه ترکیه و کارشناس کنونی روابط ایران و ترکیه معتقد است که سیاست کنونی ترکیه در قابل سوریه اصلی‌ترین دلیل کاهش تجارت این کشور با ایران است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو