عصر خودرو

مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین :

موج جدیدی از منابع سرمایه ای در حال ورود به بازار است

عصر بازار- مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین، تعیین نقطه تعادل را در وضعیت فعلی بازار بسیار دشوار دانست .

موج جدیدی از منابع سرمایه ای در حال ورود به بازار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نصرالله برزنی گفت: هنوز معلوم نیست که نقطه تعادل کجاست و ممکن است قیمت ها همچنان بالاو بالاتر رود ولی قطعا درجایی متوقف می شود و تصحیح قیمت ها صورت می گیرد  که البته  پیش بینی اینکه آن نقطه کجاست بسیار سخت خواهد بود .

    وی افزود: تا قبل از دی ماه امسال حجم معاملات روزانه در بهترین حالت حدود 150 میلیارد تومان بود؛ اما  الان این حجم به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده است که این نشان می دهد موج جدیدی از سرمایه گذاران و منابع  سرمایه ای در حال ورود به بازار است .

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:  دلیل اصلی که بازار دارد در 45 روز اخیر با این سرعت رشد می کند و شاخص قیمت ها و نقدی حدود 25 درصد  افزایش نشان می دهد ، این است که با اتفاقات دو سال اخیر، سرمایه گذاران ما واکنش های منفی بیش از حد از خود نشان داده اند؛ از طرفی با اجرایی شدن برجام و اطمینان از آثار مثبت آن ، حرکت های خوش بینانه و واکنش های مثبت شروع شده است .

    مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: آن دوره دو ساله ای را که از دی 92 تا دی 94 شاهد ریزش شاخص ها، قیمت ها و حجم معاملات بودیم،  دورانی بود که فشارهای تحریمی آثار خود را بر اقتصاد و بازار ما نشان داده بود .

    وی ادامه داد: اخبار و اطلاعات،  مستقیما بر تصمیم سرمایه گذاران تاثیر می گذارد . اگر مثبت و خوش بینانه باشد ،  سرمایه گذار تصمیم می گیرد که سهمی را بخرد و زمانی که اخبار نامناسب و نومیدانه باشد، این واکنش ها منفی است؛ در عین حال تاثیری که این اخبار بر رفتار سرمایه گذار و رفتار قیمت می گذارد، بیش از حد لازم بوده است. 

    برزنی تصریح کرد: در همه جای دنیا در پیشرفته ترین بازارهای سرمایه یا بازارهای نوظهور، یک عنصر رفتاری از سرمایه گذاران سرمی زند و آن over reaction یا واکنش های بیش از حد لازم در قبال اخبار است که این اتفاق، تعادل را به هم می زند .

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: نزدیک ترین مثال، همین بازار های چین و متعاقب آن بازار های سرمایه اروپا و  امریکاست . همین که اخباری از کاهش رشد اقتصادی چین منتشر شد، خود سرمایه گذاران چینی سراسیمه برای فروش هجوم بردند و  همین تاثیر بر بازار نیویورک  و اروپا نیز کاملا نمایان شد .

    وی با بیان اینکه  گاه حتی در طول  یک هفته یا یک روز ، شاخص در معاملات صبح منفی و بعد از ظهر مثبت شده است ، گفت: با این حال، بازار در نهایت ، خودش را پیدا کرده و به یک نقطه تعادل رسیده است .

    مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: بخش عمده افزایش 25 درصدی شاخص ها و قیمت ها ، ناشی از  تصحیح قیمتی است که به دلیل واکنش منفی سرمایه گذاران در گذشته بروز کرده است ؛  یک بخش دیگر هم به دلیل خوشبینانه شدن اخبار و واکنش های مثبتی است که سرمایه گذاران از خود بروز می دهند . از طرفی هم اصولا سرمایه گذاری برای انتظارات آینده صورت می گیرد و در حال حاضر ، انتظارات آینده خوش بینانه است .

    به گفته برزنی، در صنعت خودرو اگرچه مشکلاتی وجود دارد، ولی با این قراردادهایی که در حال امضاست و برنامه هایی که شرکای خارجی دارند، این خوش بینی ایجاد شده که آینده صنعت خودرو ، خیلی خوب خواهد شد و اینها می توانند هم برای کشور و هم برای منطقه بازار خوبی داشته باشند . 

    وی با بیان اینکه به هرحال، قیمت سهام خودروسازی که زیر قیمت اسمی معامله می شده، قیمت درستی نبوده  و خیلی پایین بوده است، افزود: بخشی از اتفاقات اخیر، جبران این قضیه است و بخش دیگر به واکنش های مثبت  بیش از حد به اخباری  برمی گردد که ما دریافت می کنیم .

    مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین  در پاسخ به این سوال که صنایع پیشرو درپسا برجام کدامند، گفت: پتروشیمی ها و پالایشگاه ها به دلیل کیفیت کار خود و تولیدات و امکانات و مزیت های اقتصادی که دارند، قطعا جزو قابل اعتمادترین شرکت های بورس خواهند بود  و می توانند موتور محرک این بازار برای سال های آینده باشند . 

    برزنی گفت: بعد از اینها می توانیم روی بانک ها و همین طور معدنی ها نظر مثبت داشته باشیم. 

    وی در عین حال این نکته را هم ناگفته نگذاشت که بازیگران و سرمایه گذاران در بازار رفتارهای متفاونی دارند؛  برخی بنیادی کار می کنند ، عده ای دیگر هم معامله گران روزانه هستند که از نوسانات استفاده می کنند .

    برزنی با اشاره به اینکه بازار سرمایه برای بلندمدت و میان مدت طراحی شده است، به سرمایه گذاران توصیه کرد تحت تاثیر نوسانات کوتاه مدت، تصمیم خود را تغییر ندهند .

    وی در پایان گفت:  کسانی که بلند مدت می اندیشند و  و روی سهام بنیادی کار می کنند، همیشه برنده اند ؛ اما  از معاملات روزانه و همراه با تعجیل، غالبا واسطه های مالی منتفع می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها