عصر خودرو

اختلافات داخلی و عدم مشارکت آمریکا مانع اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت

عصر بازار- در حالی که اوپک و روسیه امروز قرار است برای توافق بر سر کاهش تولید نفت تشکیل جلسه دهند، تلاش ها برای بالا بردن قیمت نفت در میانه بحران کرونا تحت تاثیر اختلافات میان عربستان و روسیه و عدم تمایل آمریکا برای پیوستن به این اقدام قرار گرفته است.

اختلافات داخلی و عدم مشارکت آمریکا مانع اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که اوپک و روسیه امروز قرار است برای توافق بر سر کاهش تولید نفت تشکیل جلسه دهند، تلاش ها برای بالا بردن قیمت نفت در میانه بحران کرونا تحت تاثیر اختلافات میان عربستان و روسیه و عدم تمایل آمریکا برای پیوستن به این اقدام قرار گرفته است.

    تقاضای جهانی برای نفت تا 30 درصد کاهش یافته و قرنطینه گسترده شهرهای بزرگ جهان هواپیماها را زمین گیر کرده، استفاده از خودرو را کاهش داده و فعالیت های اقتصادی را به شکل بی سابقه ای متوقف کرده است. قیمت نفت در بسیاری از کشورها از جمله صنعت نفت شیل امریکا به پایین تر از هزینه تمام شده تولید رسیده است.

    دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به امکان مشارکت آمریکا در تلاش ها برای کاهش تولید نفت گفته، تولید آمریکا قبلا به صورت اتوماتیک کاهش یافته است.

    عربستان و روسیه هنوز به صورت رسمی اشاره ای بر هرگونه توافق بر سر کاهش تولید یا نحوه توزیع سهمیه کاهش تولید بین اعضای اوپک و متحدانش نکرده اند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به این سوال که آیا کاهش طبیعی تولید نفت آمریکا به دلیل افت قیمت ها به عنوان کاهش تولید محسوب می شود گفت: «این کاهش ها ماهیت کاملا متفاوتی دارند... شما دارید کاهش کلی تقاضا را با کاهش هایی که هدف ان به ثبات رساندن بازارهاست مقایسه می کنید. اینها دو مفهوم متفاوتند و نمی توان آنها را یکسان دانست.»

    به گفته منابع مطلع، ریاضت خواهان محاسبه هرگونه کاهش تولید بر مبنای میزان تولید بی سابقه خود در ماه آوریل است. اما روسیه گفته مبنای کاهش تولید باید میزان تولید نفت کشورها در سه ماهه نخست سال یعنی زمان قبل از آغاز جنگ قیمت باشد.

    یک منبع مطلع در اوپک گفت: «این موضوع فعلا موضوع اصلی گفت وگوهاست.»

    قرار است پس از نشست اضطراری اوپک پلاس وزرای انرژی کشورهای گروه 20 نیز در روز جمعه تشکیل جلسه دهند.

    برچسب ها