عصر خودرو

تازه ترین گزارش‌ها نشان داد

آرامش بازار شکر تا یک دهه آینده

عصر بازار: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) اعلام کردند: قیمت شکر طی یک دهه آینده فقط در حد اندکی بهبود خواهد یافت.

آرامش بازار شکر تا یک دهه آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، فائو و OECD با انتشار گزارش چشم انداز کلیدی کالاهای کشاورزی طی سال‌های 2015 تا 2024 میلادی خاطر نشان کردند: تولید جهانی شکر سال آینده میلادی پس از پنج سال مازاد به سمت کسری پیش می‌رود،‌ اما کسری تولید روند خاصی را تنظیم نمی کند و پیش بینی می‌شود تولید به مرور سریع تر از تقاضا رشد کند که در درازمدت تصویر نزولی را برای قیمت این کالا ترسیم می‌کند.
    پیش بینی این دو سازمان نشان می‌دهد که قرارداد شکر خام تا سال 2024 به 16.5 سنت در هر پوند برسد. هرچند این رقم بالاتر از قیمت‌های کنونی خواهد بود( معامله نقدی شکر دو هفته قبل 12.34 سنت در پوند ثبت شد)، اما در شرایط واقعی و با در نظر گرفتن تورم کلی، یک افت محسوب می‌شود.
    انتظار می‌رود که بازار شکر بر پایه نسبت مصرف به ذخایر آرام بماند و بهبود اندکی طی یک دهه آینده داشته باشد، چراکه عرضه از تقاضا پیشی خواهد گرفت. پیش بینی می‌شود قرارداد شکر سفید لندن در سال 2024 حدود 434 دلار در تن باشد. این رقم در برگیرنده پریمیوم شکر سفید یا تصفیه شده است.

    تولید جهانی شکر
    بر اساس این گزارش، تولید جهانی شکر افزایش سالانه 2.2 درصدی را تجربه خواهد کرد و پیش بینی می‌شود تا سال 2024 به 220 میلیون تن در سال برسد. این رقم 38 میلیون تن بالاتر از میانگین تولید سالانه طی سال‌های 2012 تا 2014 است.
    انتظار می‌رود نقش کلیدی برزیل- بزرگ ترین صادرکننده- در بازار جهانی شکر باقی بماند. در همین حال فائو نقش کلیدی عوامل ارزی را در تولید بلندمدت شکر مورد توجه قرار داده است. تقویت دلار و ادامه ضعف رئال(واحد پول برزیل) هزینه تولید شکر در برزیل را کاهش می‌دهد و این موضوع مشوقی برای ادامه عرضه قوی این کالا خواهد بود.
    آزادسازی صنایع چغندر قند اروپا در سال 2017، پیش بینی افزایش تولید و ضعف تقاضا را به دنبال داشته است. با این وجود فائو بیشترین افزایش تولید شکر را مربوط به کشورهای تولیدکننده نیشکر می‌داند.
    تقاضای اتانول که با تولید شکر رقابت می‌کند در کشورهایی نظیر برزیل در حال افزایش است و سهم تولید سوخت‌های زیستی از میانگین 20 درصدی طی سال‌های 2012 تا 2014 به 26 درصد در سال 2024 خواهد رسید.
    به نظر می‌رسد برزیل با سهم 40 درصدی در صادرات جهانی شکر، موقعیت ممتاز خود را به عنوان صادرکننده شکر حفظ و تایلند نیز سهم بازار خود را تقویت کند. هند که تولیدکننده و مصرف کننده مهم شکر محسوب می‌شود به نوسان بین صادرات و واردات این کالا ادامه خواهد داد.

    مصرف جهانی شکر
    پیش بینی می‌شود مصرف جهانی شکر تا سال 2024 فقط 2 درصد رشد داشته باشد و به 214 میلیون تن در سال برسد. رشد تقاضای شکر مربوط به اقتصادهای در حال توسعه آسیا و آفریقا خواهد بود، در حالی که بازارهای اشباع در کشورهای توسعه یافته رشد اندکی از مصرف را نشان خواهند داد یا به هیچ عنوان رشدی را شاهد نخواهند بود.
    نسبت جهانی مصرف شکر به ذخایر تا سال 2024 میلادی 36 درصد افت خواهد کرد. این رقم به طور میانگین در سال‌های 2012 تا 2014 میلادی 40 درصد بود.

    وضعیت بازار در کوتاه مدت
    بررسی بازار شکر در کوتاه مدت نشان می‌دهد که کسری بازار در سال آینده به اندازه ای نیست که بتواند قیمت‌ها را افزایش بدهد و قیمت‌ها در فصل نخست 2016-2015 تحت فشار باقی می‌ماند.
    «رابو بانک» پیش بینی کرد، در حالی که ضعف اخیر قیمت‌ها می‌تواند سبب کاهش تولید شود،‌ اما مداخلات دولتی از انتقال علائم قیمت جهانی به تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند.
    کشورهایی نظیر هند-دومین تولید شکر- حمایت هایی را از کارخانه‌ها به عمل خواهند آورد. نتیجه اینکه تولید جهانی شکر در فصل آینده تغییر اندکی پیدا خواهد کرد و با کسری 3.4 میلیون تن مواجه خواهد شد. مصرف نیز سال آینده رشد اندکی خواهد داشت.
    بر این اساس «رابو بانک» اعلام کرد: این وضعیت تنها آسیب اندکی به مقادیر بالای ذخایر که طی پنج سال آینده ایجاد شده است، وارد می‌کند. بنا بر اعلام این بانک، حتی اگر قیمت‌ها افت بیشتری پیدا کند، به نظر نمی رسد واردکنندگان میزان خرید را افزایش بدهند.
    این بانک چندان به قیمت شکر خوشبین نیست:« امیدواری‌های زیادی وجود دارد که پدیده «ال نینو» با ایجاد آب و هوای خشک بتواند بر مناطق کلیدی تولید شکر مانند هند و جنوب شرق آسیا تاثیر بگذارد و قیمت شکر را افزایش بدهد، ‌اما این پدیده قابلیت اندکی برای صعود قیمت‌ها دارد، چون نشانه خاصی مبنی بر حمایت از قیمت این کالا نیست.»
    «رابو بانک» به امیدواری هایی که کاهش درازمدت قیمت شکر را عامل محرکی برای خرید می‌داند، اهمیت نداده است.
    منبع:Agri money

    * پرویز امانیان
    هلدینگ آتیه اندیشان  مس

    برچسب ها