عصر خودرو

هفتمین سبز متوالی فرابورس

عصر بازار- با وجود افت دماسنج اصلی بورس تهران، فرابورس به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص این بازار با رشد ۴۱ واحدی (معادل ۰/۶ درصد) همراه شد تا هفتمین رشد متوالی آیفکس در سال ۹۹ ثبت شود.

هفتمین سبز متوالی فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب سقف جدیدی در کارنامه تاریخی این نماگر ثبت شد و بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون از 12 درصد فراتر رفت. دیروز با وجود افزایش محسوس عرضه‌ها اما 56 درصد از سهام فرابورسی با رشد قیمت پایانی خود همراه شدند و از این میزان 77 درصد از سهام مثبت نیز با افزایش تقاضا در سقف قیمتی، صف‌های خرید طولانی را تجربه کردند.

    در مجموع این روز معاملاتی شاهد دادوستد 2 میلیارد و 698 میلیون سهم به ارزش 2986 میلیارد تومان (معاملات خرد) در سه بازار اول، دوم و پایه فرابورس بودیم. در این میان همانطور که اشاره شد 77 درصد از سهام مثبت فرابورسی با قفل نقدینگی در صف خرید جمعا به ارزش حدود 457 میلیون تومان همراه شدند. این در حالی است که به سبب افزایش عرضه‌ها 6 نماد نیز شاهد صف فروشی به ارزش 26 میلیارد تومان بودند. در بازار پایه نیز شاهد صف خرید 332 میلیارد تومانی در مقابل صف فروش 54 میلیارد تومانی بودیم. رشد 6/ 0 درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی پتروشیمی تندگویان، تولید نیروی برق دماوند، ذوب‌آهن اصفهان و فرابورس بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل را برعهده داشتند. در مقابل نیز دو نماد «زاگرس» و «مادیرا» مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

    پتروشیمی تندگویان به‌عنوان یکی از تازه‌واردهای فرابورسی که روز یکشنبه به دلیل نوسان قیمت بیش از 50 درصدی با توقف نماد معاملاتی مواجه شده بود، دیروز پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی به گردونه معاملات بازگشت. «شگویا» 17 روز معاملاتی را بعد از عرضه اولیه پشت‌سر گذاشته و در این مدت بازدهی 65 درصدی را از آن سهامداران خود کرده است. این سهم زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی دیروز نیز با رشد بیش از 10 درصدی همراه شد.

    فرابورس میزبان اولین عرضه اولیه 99
    قرعه نخستین عرضه اولیه سال 99 در بازار سرمایه به نام شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین افتاد تا حرکت قطار عرضه‌های اولیه سهام در سال جدید از ایستگاه فرابورس ایران آغاز شود. به این ترتیب مقرر شد فردا (چهارشنبه 20 فروردین) 10 درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین شرکت به تعداد یک میلیارد و 500 میلیون سهم در دامنه قیمتی 11 هزار ریال تا 12 هزار ریال در نماد «صبا» در بازار اول فرابورس به روش ثبت‌سفارش به عموم خریداران اعم از حقیقی و حقوقی عرضه اولیه شود. با توجه به نقدینگی مورد نیاز حدود 1800 میلیارد تومانی می‌توان انتظار داشت که بیش از 900 هزار تومان سهم به هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی اختصاص یابد. شرکت کارگزاری صبا تامین و شرکت تامین سرمایه امین متعهدان خرید این عرضه اولیه هستند تا در شرایط به فروش نرفتن سرهام این شرکت، هر کدام به ترتیب 10 و 40 درصد از سهام عرضه شده را خریداری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز که به‌تازگی به جمع خریداران عرضه‌های اولیه پیوسته‌اند، می‌توانند روز کاری پس از عرضه اولیه در خریداری 2 درصد دیگر از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین به تعداد 300 میلیون سهم با قیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه مشارکت کنند.

    روی موج کدال
    روز گذشته گزارش فعالیت یک ماهه شرکت کشت و صنعت شریف آباد برای آخرین ماه سال 98 نیز روی کدال نشست. براساس این گزارش «زشریف» از محل فروش محصولات خود مبلغ 12 میلیارد و 185 میلیون تومان درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد 3 ماهه برای سال مالی منتهی به 30 آذر 99 نیز مبلغ 34 میلیارد و 306 میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25درصد رشد داشته است. براساس اطلاعات مندرج در گزارش این شرکت، از کل شیر تولیدی اسفند ماه به مقدار 5/ 1 تن به ارزش منصفانه 3 میلیارد و 961 میلیون تومان به کارخانه رابتا جهت تولید انواع محصولات ارسال شده و مقدار 84 تن نیز مصرف داخلی است.

    در بحبوحه لغو مجامع شرکت‌ها به سبب شیوع ویروس کرونا، روز گذشته شرکت تولید و صادرات ریشمک آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه خود را روانه سامانه کدال کرد. براساس این اطلاعیه «دریشمک» از سهامداران خود دعوت کرد تا جلسه مجمع عمومی در ساعت 10 روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین 99 در شیراز حضور به‌هم رسانند. دیروز همچنین نماد معاملاتی دو شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و توکاریل به دلیل نوسان قیمت بیش از 50 درصد به‌منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشر متوقف شدند.

    رصد فعالیت بازیگران فرابورسی
    فرابورس ایران روز ‌دوشنبه برای نهمین روز متوالی شاهد ثبت خالص مالکیت به نام بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود 375 میلیون و 141 هزار سهم به ارزش افزون بر 382 میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود 5/ 34 میلیون سهم «دماوند» به ارزش حدود 214 میلیارد و 610 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «بجهرم» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش 110 میلیارد تومان بود. سهام شرکت ذوب روی اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود 15 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و 296 هزار سهم «کرمان» به ارزش حدود 9 میلیارد و 640 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت مادیران بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان 6/ 7 میلیارد تومان را تجربه کرد.

    برچسب ها