عصر خودرو

دو روی متفاوت بورس تهران در تیر ماه

عصر بازار: عملکرد بورس تهران در تیر ماه به دو بخش تقسیم می شود؛ نیمه اول تیر ماه که رونق در بورس حاکم شده و نیمه دوم تیر ماه‌ که با افت قیمت‌ها شاخص روی دیگری از خود نشان داد.

دو روی متفاوت بورس تهران در تیر ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در سه هفته ابتدایی تیر ماه رشد کرد و با افزایش قیمت سهام شرکتها و رشد تقاضا، بازدهی سهامداران را تا 10 درصد افزایش داد، اما در هفته پایانی تیر ماه مسیر خود را تغییر داد و وارد مدار نزولی شد.

    بر این اساس تمایل خریداران به خرید سهم در هفته‌های ابتدایی تیر ماه موجب عملکرد مثبت بورس در این ماه و رشد 65 درصدی تعداد خریداران، با وجود قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان شد. اما در هفته پایانی تیر ماه فشار فروش در بورس افزایش پیدا کرد و منجر به توقف روند صعودی بورس و کاهش 70 درصدی خریداران شد.

    کارشناسان می گویند پیش خور شدن افزایش قیمت‌ها قبل از اعلام توافق هسته ای، نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع، تقسیم سود اندک در مجمع و تمایل سهامداران به فروش، در کنار باقی ماندن ابهامات اقتصادی موجود در صنایع بورسی همچون نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، اخذ بهره مالکانه معادن، نرخ سود سپرده بانکی و همچنین ابهام در قیمت خودرو در کنار بی اعتمادی سهامداران به حمایت از بورس موجب وارد شدن به فاز منفی شده است.

    با این حال عده‌ای از تحلیل گران نیز معتقدند که بورس تهران در حال اصلاح بوده و بعد از مدتی کوتاه به روند صعودی بر می گردد و بازدهی 30 درصدی را نصیب سهامداران خود می کند.به طوری که راهی شدن تعداد زیادی از خریداران به تالار شیشه ای در نیمه اول تیر ماه موجب شد تا تعداد خریداران در این ماه 65 درصد رشد پیدا کرده و به بیش از 316 هزار نفر برسد.

    به این ترتیب بررسی عملکرد تالار شیشه ای در اولین ماه تابستان نشان می دهد که علاوه بر رشد تعداد سهامداران و میل آنها به خرید سهم، شاخص بورس تهران نیز با رشد 6 درصدی معادل 3 هزار و 834 واحدی مواجه شده و از کانال 63 هزار و 810 واحدی به کانال 67 هزار و 644 واحدی رسیده و بازدهی سهامداران را درسطح 8.2 درصدی قرار داده است.

    همچنین در این ماه ارزش و حجم معاملات با رشد بی سابقه‌ای مواجه شد به طوری که میل سهامداران به خرید سهم، افزایش 110 درصدی ارزش و 109 درصدی حجم معاملات را رقم زد به این تریتب در تیر ماه در مجموع 19 هزار و 475 میلیون سهم به ارزش 38 هزار و 513 میلیارد ریال داد و ستد شد و تعداد دفعات معامله نیز با رشد 62 درصدی به بیش از یک میلیون دفعه رسید.

    برچسب ها