عصر خودرو

در گزارش تحلیلی نیویورک تایمز بررسی شد

کدام شرکت‌های روس‌ به ایران می‌آیند؟

عصر بازار- با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، بسیاری کمپانی‌های غربی درصدد بازگشت دوباره به بازارهای ایران هستند که در این بین، کمپانی‌های روسی نیز تمایل بسیاری برای بازگشت به اقتصاد یکی از شرکای قدیمی خود دارند.

کدام شرکت‌های روس‌ به ایران می‌آیند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با لغو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، حالا روس‌ها نیز هم‌پای سایر رقبای اروپایی خود قصد بازگشت به ایران را دارند.

    به‌گزارش نیویورک‌تایمز، کمپانی «سوخو» برای فروش هواپیماهای «سوپرجت» خود به ایران که به شدت تشنه احیای صنعت حمل و نقل خود است، ابراز تمایل کرده است. شرکت خودروسازی «آوتوواز» روسیه نیز مذاکرات خود را با دولت ایران بر سر احداث یک کارخانه مونتاژ خودروی «لادا» در این کشور آغاز کرده است.

    علاوه‌براین، غول‌های نفت و گاز روسیه یعنی «گازپروم» و «لوک‌اویل»، درحال سنجیدن شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز طبیعی مایع در «خلیج‌فارس» و یک حوزه نفتی دیگر هستند. کمپانی حفاری و اکتشاف نفتی «اوراسیا» و کمپانی «تات نفت» نیز چشم‌انداز خوبی برای فعالیت در ایران متصور هستند.

    «سرگئی چتوریکوف» رئیس شرکت تولید لوله TMK درباره چشم‌انداز فعالیت شرکتش در ایران می‌گوید: اگر هیزم خشک و باد مناسبی داشته باشید، آن وقت آتش خوبی خواهید داشت. در این صورت تنها به یک چیز یعنی کبریت نیاز داریم.

    پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران، دولت اوباما مدام از مزایای این توافق برای گسترش و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و امنیت جهان دم زد اما دولت وی کمتر درباره فواید اقتصادی این توافق صحبت کرد. دلیل آن این بود که آمریکا نگاه محتاطانه‌ای به ایران دارد به طوری که در حال حاضر تنها اجازه تجارت فرش و هواپیمای مسافربری با ایران را صادر کرده است. با این حال، بنظر می‌رسد کمپانی‌های اروپایی اکنون شرایط بهتری برای همکاری اقتصادی با ایران را دارند.

    هنوز جوهر این توافق خشک نشده بود که «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان، در ماه جولای 2015، در راس هیاتی متشکل از نمایندگان بزرگترین کارخانجات آلمان نظیر دایملر، فولکس‌واگن و زیمنس به ایران سفر کرد. کمپانی ایرباس نیز مذاکرات خود را بلافاصله با ایران شروع کرد و شرکت پالایشگاهی «هلنیک پترولیوم» یونان نیز ماه گذشته نخستین قرارداد خرید نفت خام ایران را به محض لغو تحریم‌ها با این کشور منعقد کرد.

    در این بین، روسیه به دلیل اینکه از دیرباز از حامیان سیاسی ایران بوده و روابط عمیق نظامی با این کشور داشته، نسبت به سایر رقبای خود برتری دارد. پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5، «دیمیتری روگوزین»، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که کشورش تامین سامانه ضد موشکی S-300 را به ایران از سر می‌گیرد.

    وی افزود: این قرارداد هم‌اکنون منعقد و هزینه‌های آن ازسوی ایران پرداخت شده است. وی در عین حال تصریح کرد که همکاری های میان ایران و روسیه تنها محدود به حوزه نظامی نمی‌شود بلکه قرارداد فروش سامانه S-300 به ایران، راه را برای همکاری با ایران باز می‌کند.

    روسیه، مانند سایر کشورهای جهان، از فرصت‌های موجود در ایران و عطش این کشور برای سرمایه‌گذاری باخبر است. با آزادشدن پول‌های بلوکه شده ایران به ارزش 29 میلیارد دلار، به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای، انتظار می‌رود اقتصاد این کشور جهش خوبی داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران در سال 2016 میلادی 5.5 درصد رشد داشته باشد.

    در این بین، صنعت انرژی ایران یکی از بخش‌های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی خواهد بود چراکه ایران پس از عربستان سعودی، دومین ذخایر نفتی را در اختیار دارد ضمن اینکه طبق برخی برآوردها، این کشور بیشترین ذخایر گاز طبیعی جهان را نیز در اختیار خود دارد. این کشور حتی قبل از لغو تحریم‌ها نیز ایران قراردادهایی را برای صدور گاز به عراق و پاکستان به امضا رسانده بود.

    با این حال، صنعت گاز ایران برای تحویل این حجم گاز با کمبود خط لوله مواجه است چراکه به دلیل تحریم‌های سالهای گذشته، کمپانی های نفت و گاز ایران با کمبود سرمایه گذاری روبرو شده‌اند. بنابر اعلام تحلیلگران، ایران روی‌هم رفته می‌تواند تنها 100 میلیارد دلار برای بازسازی خطوط لوله گاز طبیعی خود هزینه کند که این برای شرکت TMK موقعیت ممتازی محسوب می‌شود تا بتواند نیازهای این بخش را در ایران تامین کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها