عصر خودرو

کرباسیان در نشست خبری اعلام کرد:

آمادگی ریوتینتو برای بازگشت به ایران

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به آمادگی ریوتینتو برای بازگشت به ایران گفت : در تفاهم با وزارت معادن افغانستان قرار شد مرز را به عرض ۴۰ کیلومتر در دو کشور کار اکتشافی کنیم و در اسفند ماه رونمایی از چند محصول عناصر نادر خاکی خواهیم داشت.

آمادگی ریوتینتو برای بازگشت به ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ماین نیوز، مهدی کرباسیان در نشستی خبری به تشریح اقدامات و برنامه های ایمیدرو پرداخت.

    مهمترین محورهای اظهارات رئیس هیات عامل ایمیدرو به شرح زیرند:

    - 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی را شروع کردیم و در سال 1395در 20 استان 25 پهنه را شروع کردیم و تاکنون 300 محدوده امیدبخش معدنی را بدست آورده‌ایم.

    - در حوزه سنگان 12 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی کردیم و تاکنون 76 محدوده امیدبخش در این منطقه پیدا کردیم. در نتیجه حدود 11 هزار کیلومترمربع از این منطقه آزاد می شود.

    - در سنگان علاوه بر سنگ آهن، یک ذخیره بزرگ روی هم کشف کرده‌ایم.

    - در تفاهم نامه با وزارت معادن و پطرولیوم افغانستان قرار شد مرز مشترک دو کشور را به عرض 40 کیلومتر مورد کارهای اکتشافی قرار دهیم.

    - برای طرح توسعه فسفات اسفوردی فراخوان جذب سرمایه گذار و بهره بردار داده ایم.

    - در اسفند ماه رونمایی از چند محصول عناصر نادر خاکی خواهیم داشت. جزییات این رونمایی به زودی اعلام می شود.

    - پروژه روی مهدی آباد سالها متوقف بود. شانسی را به سرمایه گذار ایرانی خارجی دادیم و یک سال هم فرصت دادیم اما بین سرمایه گذار ایرانی و خارجی اختلاف افتاد. اما باز هم به آنها فرصت دادیم اما وقتی متوجه شدیم کاری انجام نمی شود مزایده بین المللی گذاشتیم. کنسرسیوم های مختلفی تاکنون برای حضور در پروژه ابراز علاقه کرده اند که یکی سوییسی-ایرانی و دیگری چینی-ایرانی است که هر دو کنسرسیوم ابراز علاقه شفاهی برای حضور در پروژه کرده اند که امیدواریم تا دو ماه دیگر به نتیجه برسیم.

    - در پروژه تیتانیوم کهنوج برای پیمانکار بخش کنسانتره و سرباره فراخوان گذاشتیم و تا آخر اسفند امیدوار به نهایی شدن آن هستیم. اگر نهایی نشد، 350 میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع کرده و عملیات اجرایی این پروژه را آغاز می کنیم. بخش پیگمنت تیتانیوم را هم با ارمنی ها قطعی کرده ایم.

    - ذخیره سنگ آهن منطقه سنگان از 900 میلیون تن به 1.2 تا 1.3 میلیارد تن رسیده است.

    - امسال رکورد صادرات 3 میلیون تن فولاد را خواهیم زد.

    - اولین واحد آهن اسفنجی هفت طرح فولادی در سپیددشت در اسفند ماه به بهره برداری می رسد.

    - شب لغو تحریم کانادا علیه ایران شرکت ریوتینتو به من ایمیل زده و برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرد. هنوز شرکت های آمریکایی تماسی با ما نداشته اند ولی شرکت های بزرگی مانند ریوتینتو، گلنکور، ترافیگورا و شرکتهای استرالیایی که ممکن است درصدی از سهام آنها نیز در اختیار آمریکایی ها باشد برای همکاری با ما ابزار علاقه کرده اند.

    - متاسفانه امسال به برنامه تولید 19 میلیون تن فولاد نمی رسیم.

    - سال آینده دو کارخانه گندله سازی 5 میلیون تنی در کرمان و سنگان راه اندازی می شود. سال آینده زنجیره فولاد متعادل می شود و از واردات گندله بی نیاز خواهیم شد.

    - مدیر بیمه ساچه به من گفت هیچ محدودیتی برای فعالیت در ایران نداریم.

    - در پروژه های فولادی که قرارداد آنها در ایتالیا بسته شد و در فولاد مبارکه نیز به تصویب رسید درصد زیادی از این پروژه به صورت ساخت داخل خواهد بود.
    - متاسفانه بروکراسی در تعیین تعرفه روی واردات فولاد کشور باعث شد تا فرصت طلبان حدود 2 میلیون تن فولاد وارد کشور کنند و به صنعت فولاد ضربه بزنند.

    - چین کشور کوچکی نیست که بخواهیم با آن در حوزه اقتصادی و به ویژه حوزه معدن و صنایع معدنی همکاری نکنیم. در مشارکت با چینی ها برای اجرای پروژه های مختلف بعضا تا 70 درصد از پیمانکار ایرانی استفاده می شود. چینی ها بسته سرمایه گذاری مشترک 4 میلیارد دلاری در حوزه معدن و صنایع معدنی به ما پیشنهاد کرده اند که بعد از سال نوی این کشور درباره آن تصمیم گیری خواهیم کرد. در مشارکت با چینی ها باید بتوانیم منافع خودمان را حفظ کنیم.

    - شرکت مشترکی را با قزاقستان تاسیس کرده ایم تا در این کشور سرمایه گذاری کند و مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی این کشور و ایران را تامین کند.

    - سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به نحوه واگذاری و قیمت واگذاری آلومینیوم المهدی هرمزال اعتراض کردند و موضوع به شورای داوری رفته است. جلسه نهایی شورای داوری قرار است ظرف این هفته و یا هفته آینده برگزار شده و نظر نهایی در این خصوص اعلام شود.

    - در ماه آبان نگرانی زیادی از بابت پرداخت هزینه های جاری در شرکت مس وجود داشت ولی این شرکت موفق شد قراردادهای خوبی را با شرکت های مختلف برای فروش کنسانتره و کاتد تولیدی خود ببندد و مساله فروش به قیمت مناسب و برای بازارهای مختلف عملیاتی شده است. به نظر من باید انحصار مس در کشور برداشته شود. دو معده مس دره آلو و چاه فیروزه به بخش غیردولتی واگذار شدند و در صورت مساعد شدن اوضاع سه تا چهار واحد دیگر شرکت مس هم واگذار خواهند شد.

    - بر تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 اصرار داریم و تاکید داریم که این هدف عملی است. الان ظرفیت تولید فولاد کشور 22 میلیون تن است اما به دلیل نبود بازار مصرف تولید کاهش یافته است. با چند سرمایه گذاری جدید که 3 تا 4 ساله به نتیجه خواهند رسید می توانیم به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم. طبق پیش بینی انجام شده در 20 سال آینده هر سال 2.5 درصد مصرف فولاد در دنیا افزایش می یابد و فولادسازان کشور می توانند با کاهش قیمت تمام شده در بازار جهانی رقابت کنند. بنابراین اعتقادی به بازنگری در طرح جامع فولاد نداریم.

    - بسته حمایتی از بخش معدن و صنایع معدنی را به معاون اول رئیس جمهوری ارائه کردیم و قرار است براساس دستور آقای جهانگیری در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این بسته مورد بررسی قرار بگیرد. این بسته شامل مواردی مانند جایزه صادراتی به فولادسازان، کاهش حقوق دولتی معادن و ... می شود.

    - با راه اندازی واحدهای تولید کنسانتره و گندله دیگر سنگ آهنی برای صادرات باقی نخواهد ماند. از سوی دیگر در کشورهای زیادی دولتها از معادن سنگ آهن حمایت کرده اند و دولت ما نیز باید این کار را از طریق کاهش حقوق دولتی و ... انجام دهد. درخواست کاهش جدی حقوق دولتی امسال را داده ایم. در مورد حق انتفاع هم تنها در قانون عنوان آن درج شده است ولی پولی از این بابت به ما داده نمی شود. ضمن اینکه پیشنهاد کاهش جدی حق انتفاع بودجه 95 را هم داده ایم.

    - یک گروه آلمانی-انگلیسی درباره بررسی توجیه فنی اقتصادی پروژه بوکسیت گینه هستند و برای اجرای این پروژه به سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری نیاز داریم. از سوی دیگر بررسی با استرالیا در حال مذاککره هستیم تا براساس قراردادی بوکسیت را به صورت 15 ساله از این کشور بخریم و آنها در عوض در بنادر ما از جمله در پارسیان به منظور تولید پودر آلومینا سرمایه گذاری کنند.

    - در پروژه نفیلین سینیت سراب، شرکت اتوتک گزارش اولیه خود را ارائه کرده است و احتمالا در اواسط اسفند ماه گزارش نهایی این شرکت در خصوص پروژه ارائه می شود و بعد از آن مناقصه پروژه برگزار خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها