عصر خودرو

دیروز در تالار محصولات صنعتی و معدنی رقم خورد

بازگشت خریداران فلز سرخ با دست پر

عصر بازار- بازار سردر‌گم و پر ابهام فلزات پایه داخلی که این روزها بیشتر تحت تاثیر نرخ جهانی بورس فلزات لندن قرار می‌گیرد، روز گذشته را با افت و خیز قیمت‌ها به پایان رساند.

بازگشت خریداران فلز سرخ با دست پر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته در میان فلزات اساسی، مس طی هفته گذشته از نوسانات بیشتری برخوردار بوده و بررسی تغییر و تحول این فلز سرخ در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد قیمت میانگین هفتگی این محصول در مقایسه با دو هفته گذشته حدود 2درصد رشد کرده است.

    از سویی برآیند قیمت ارز در بازارهای داخلی در هفته اخیر را می‌توان دلیلی برای افزایش قیمت پایه مس در بورس کالا و بازار آزاد به شمار آورد. از سویی با توجه به افزایش نسبی موجودی انبارهای بورس لندن در 5 ماه گذشته و همچنین افت و خیز بهای نفت، به نظر می‌رسد بازار مس در جهان با روند صعودی، اما آرامی حرکت کند. بنابراین حرکت صعودی و هر چند آرام قیمت فلز سرخ در بازار جهانی می‌تواند موجب رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و بورس کالا و مقدمه‌ای برای افزایش تقاضا در معاملات تا اواسط اسفند‌ماه باشد. البته دیروز نیز خریداران مس دست پر تالار نقره‌ای را ترک کردند. این در شرایطی است که برخی از کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند تا یک ماه آینده احتمال رسیدن قیمت‌ مس به کانال 5 هزار دلاری بسیار کم است. با در نظر گرفتن انتظار افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی طی هفته‌های پیش‌رو در کنار ثبات نسبی قیمت دلار می‌توان قیمت‌های پایه فعلی را ارقام مناسبی برای پیشنهاد در هفته آینده دانست. به این ترتیب معاملات مس در بورس کالای ایران نیز روز یکشنبه حدود 2 درصد رشد را تجربه کرد، به‌طوری که روز گذشته بورس کالای ایران شاهد عرضه انواع مس بود که در این میان 2هزار و 500 تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت صنایع ملی مس ایران می‌توان به 20 ‌هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این نیز 270 تن مس مفتول را شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان روی تابلوی معاملات برد.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 250 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 258 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 2 هزار و 40 تن ثبت شده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 24 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد 258 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2‌هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 820 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 79 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش 253 تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت 17 هزار و 500 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش 300‌تومانی در هر کیلو داشته است. این در شرایطی است که سایه سنگین رکود طی روز گذشته بیشتر از روزهای قبل بر بازار فلزات پایه احساس شد که البته فروشندگان بازار فلزات پایه داخلی بعد از چند هفته همراهی با نوسان قیمت‌ها، با این وضعیت کنار آمده‌اند، اما معتقدند این روند با توجه به افت و خیزهایی که در راه است به پایان خواهد رسید. مگر اینکه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه فلزات با بالا رفتن نرخ رشد تولید در اقتصاد کشور تغییرات محسوسی مشاهده شود که این بستگی به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد داشت. بنابراین روند کاهشی قیمت و تغییرات محسوس در بازار فلزات پایه درپساتحریم دور از انتظار نیست. از سوی دیگر قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز در حال نوسان است و در روزهای اخیر تحول بزرگی در دورنما به وجود نیامده، چرا که تاثیر اخبار مثبت و منفی طی این مدت در این بازارها تقریبا یکسان بوده است. در‌باره افق رشد اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس تصفیه شده جهان است نگرانی‌هایی پدید آمده است و از سوی دیگر گزارش‌هایی که در روزهای اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد حرکت اقتصاد به سمت رونق ادامه یافته است.

    با توجه به گزارش‌های منتشر شده دو برابر شدن سرانه تولید ناخالص داخلی چین تا سال 2020 مستلزم رشد 7 درصدی اقتصاد این کشور است و از آنجا که نرخ رشد فعلی نیز حدود 7‌درصد قرار دارد بنابراین دولت چین نیازی به اجرای سیاست‌های حمایتی برای بالا بردن نرخ رشد ندارد. این در حالی است که در یک‌دهه اخیر نرخ رشد اقتصاد این کشور بالای 10 درصد بوده است. عامل بعدی که از رشد قیمت مس جلوگیری می‌کند ذخیره بالای این فلز در بورس‌های بزرگ فلزی یعنی بورس شانگهای و بورس لندن است. همچنین از طرفی نیز به تبع افت و خیز نرخ نفت شاهد بروز یک جو منفی و نزولی در بازارهای جهانی هستیم که قابل تعمیم دادن به اغلب بازارهای مهم کالایی در سطح جهان است و افزایش موجودی انبارهای فلزات و کاهش هزینه تولید را در بر داشته است. این شرایط که به اغلب فلزات پایه و مواد معدنی سرایت کرده است یک جو نزولی گسترده را از دورنمای قیمتی این قبیل کالاها به همراه داشته و به نظر می‌رسد تا نزدیکی تعطیلات سال نو میلادی که زمان تحریک تقاضای فیزیکی نیز خواهد بود، ادامه یابد. هم‌اکنون موجودی اغلب فلزات‌پایه در بازارهای جهانی رو به افزایش بوده که نشان می‌دهد حجم تولید از تقاضای موثر پیشی گرفته است. این شرایط در کنار پایین بودن رشد اقتصادی در کشورهای شرق آسیا با محوریت مناطق شرقی چین، هند و اندونزی نشان‌دهنده روزهای کاهشی در میان‌مدت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها