عصر خودرو

پروژه کره‌ای‌ها در قزاقستان متوقف شد

صنعت پلاستیک،‌ جدیدترین قربانی قیمت پایین‌ نفت

عصر بازار- شرکت‌های انرژی تنها قربانیان افت شدید قیمت نفت نیستند و در حال حاضر صنعت پلاستیک نیز در آستانه ضربه خوردن از این سقوط قیمتی قرار دارد.

صنعت پلاستیک،‌ جدیدترین قربانی قیمت پایین‌ نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز ،‌ شرکت شیمیایی LG بزرگترین شرکت شیمیایی کره‌جنوبی، با استناد به افزایش هزینه‌های تجهیزات و قیمت‌های پایین نفت، پروژه 4.2 میلیارد دلاری تاسیس مجتمع پلاستیک در قزاقستان را نیمه‌کاره رها کرده است.

    نزدیک به 5 سال پیش،‌ شرکت شیمایی LG در مورد تاسیس یک مجتمع پلاستیک در نزدیکی شهر آتیرائو در غرب قزاقستان با سرمایه‌گذاری مشترک 50-50 با صنایع پتروشیمی قزاقستان(KPI) به توافق رسیده بود. شرکت دولتی تولید و اکتشاف کازمونای‌گاز 51 درصد از سهام صنایع پتروشیمی قزاقستان را برعهده داشته و 49 درصد مابقی سهام KPI در اختیار شرکت خصوصی SAT قرار دارد.

    این مجتمع به منظور تولید سالانه بیش از 840 هزارتن اتیلن و 800 هزار تن پلی‌اتیلن طراحی شده بود. از زمان توافق در سرمایه‌گذاری مشترک در قزاقستان، شرکت LG تصمیم گرفته تا سرمایه‌گذاری مشترک بیشتری در سایر نقاط دنیا انجام دهد.

    شرکت شیمیایی کره‌ای در بیانیه‌ای در 26 ژانویه اعلام کرده بود: «پروژه قزاقستان درخشش خود را به دلیل افزایش شدید سرمایه‌گذاری تاسیسات در میان عدم قطعیت فزاینده از دست داده است. در جبهه کسب‌وکار، مدیریت ارشد LG به این نتیجه رسیده بود که این پروژه رضایت‌بخش نبوده است.»

    شرکت شیمیایی LG، اعلام کرد به دلیل شرایط نزولی بازار، از برنامه سرمایه‌گذاری خود روی پلی‌سیلیکون به عنوان بخش کلیدی تولید سلول خورشیدی، صرف‌نظر کرده است. این پروژه، از زمان اعلامش در ژوئن 2011 با شک‌وتردید مواجه بوده است و این در حالی است که به منظور ساخت‌وساز واحد تولید سالانه 5 هزار تنی پلی‌سیلیکون، در حدود 408 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده بود.

    سرمایه‌گذاری مشترک میان ال‌جی و قزاقستان به منظور کمک به دولت قزاقستان برای توسعه صنعت پتروشیمی این کشور بوده است.  واحد نزدیک اتیرائو قرار بود تا اتان را به اتیلن تبدیل کند. این پروژه قرار بود توسط KPI راه‌اندازی شود.

    بخشی از پروژه ساخت مجتمع پلاستیک توسط سینوپک،‌ غول پتروشیمی چین ساخته شده بود. مرحله سینوپک شامل واحدی با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن پلی‌پروپیلن بوده است. ولی قرارداد میان سینوپک و KPI در آگوست 2014 فسخ شده و سینوپک پروژه را رها کرده بود. شرکت اعلام کرد، در حال حاضر بازار علاقه‌ ویژه‌ای به سیستم‌های ذخیره انرژی پیدا کرده است. برای مثال در دسامبر 2015، این شرکت برای عرضه باتری‌‌های ولتاژ بالا به شرکت ذخیره انرژی AES به توافق رسیده است.

    شرکت شیمیایی LG که سردمدار بازار خودروهای الکتریکی (EV) است، به 20 شرکت خودروسازی سراسر دنیا باتری عرضه می‌کند که کیا و هیوندایی کره‌جنوبی، فورد و جنرال‌موتورز آمریکا،‌ آئودی، رنو،‌ فولکس‌واگن و ولوو در اروپا مهم‌ترین این شرکت‌های خودروسازی هستند.

    برچسب ها