عصر خودرو

جهش تولید در بخش کشاورزی چگونه محقق می‌شود؟

عصر بازار- رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران استفاده از دانش روز دنیا، حذف بروکراسی اداری و رفع موانع تولید، مبارزه با فساد، ارائه تسهیلات و مشوقات به تولیدکنندگان بخش کشاورزی، نوسازی ماشین آلات کشاورزی و بهبود زیرساختهای حمل و نقلی جهت صادرات را لازمه تحقق شعار سال در بخش کشاورزی دانست.

جهش تولید در بخش کشاورزی چگونه محقق می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید رضا نورانی با بیان اینکه شعار سال 1399 یعنی "جهش تولید" می تواند همچون شتاب دهنده  سرعت تولید را بالا ببرد، اظهار کرد: تولید به مثابه یک زنجیره است که از تولید کننده آغاز و به مصرف کننده ختم می شود. اگریکی از حلقه های این زنجیره شکننده باشد زنجیره به طور کل از بین می رود؛ بنابراین برای دستیابی به جهش تولید باید برنامه ریزی درستی در همه  زمینه ها داشته باشیم.

    وی ادامه داد: در سال های گذشته که محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو، غلات، غذای دام و طیور وارد کشور می شد همیشه نگران بودیم که این شیوه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تا کی قرار است پول نفت را برای واردات محصولات استراتژیک بدهیم؛ در حالی که می توان این محصولات را در داخل تولید کرد. اگرچه تحریم ها این تصور را ایجاد می کرد که روزی چنین اتفاقی روی دهد و مرزها بسته شود اما شیوع ویروس کرونا به آن جامه عمل پوشاند و با ممنوعیت  واردات فرصت خوبی ایجاد شد تا به فکر تولید بیشتر باشیم. اگرچه کلید حرکت به سمت تولید از سال گذشته زده شده بود.

    رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه کشور ما پتانسیل های خوبی در بخش کشاورزی دارد که سال گذشته از آنها کم استفاده شد ، گفت: از حدود 38 میلیون هکتار سطح قابل کشت تنها از 16 میلیون هکتار آن استفاده می شود و باقی بدون استفاده مانده است. 

    اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار سال صورت گیرد

    وی با اشاره به اینکه سالانه 130 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که می توان در راستای رسیدن به جهش تولید انجام داد، استفاده از دانش وعلم روز دنیا است. در این راستا نیز می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیانی که در این زمینه فعالیت دارند، بهره مند شد.

    نورانی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که باید در راستای  تحقق شعار سال صورت گیرد، حذف بروکراسی های اداری است. در حقیقت نهادهای تصمیم گیر در بخش تولید و صادرات کشور همه باید زیر یک سقف باشند و تصمیم بگیرند تا از هدر رفت وقت و سرمایه تولید کنندگان جلوگیری شود. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی فعال، صنایع تبدیلی و جانبی نباید درگیر فرآیند طولانی مدت اداری برای دریافت مجوز باشند و اتلاف وقت درنهایت برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و منصرف خواهند شد.

    او با تاکید براینکه بایستی فضای کسب و کار بهبود یابد، گفت: مبارزه با رانت خواری و فساد و رفع موانع تولید و صادرات از دیگراقداماتی است که برای دستیابی به جهش تولید باید به آن توجه شود. همچنین باید بررسی شود شهرک های صنعتی که با هزینه های بسیار احداث شده اند چه موانعی برسر راه دارند که تولیداتشان کامل نیست.

    رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران همچنین هدفمند کردن مشوقات و تسهیلات برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان را یکی دیگر از اقدامات لازم در مسیر جهش تولید و صادرات دانست و گفت: این تسهیلات می تواند انگیزه ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در راستای افزایش تولید و صادرات باشد.

    به گفته وی سازمان برنامه و بودجه، سازمان پژوهش ها و تحقیقات مجلس و قوه قضاییه بایستی حضور جدی تری در این مسیر داشته باشند و هدف گذاری های لازم نیز صورت گیرد.

    او همچنین به اهمیت و جایگاه آبخیزداری دربخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: درگذشته این تفکر وجود داشت که منابع آبی در کشور کم است و دچارخشکسالی شده ایم اما دو سالی است که به تر سالی رسیدیم و باید از این نزولات استفاده بهینه کنیم. به عبارت دیگر باید از نزولات برای ذخیره منابع آبی به درستی  استفاده کرد.

    تصمیمات تخصصی زیر یک سقف گرفته شود

    نورانی در بخش دیگری از صحبت هایش به شیوع ویروس کرونا و تاثیراتش بر کشور اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا حدود یکماه است  وارد کشور شده و اگر مدیریت بحران تخصصی تر و جدی تر عمل می کرد و تحت مدیریت واحد انجام وظیفه می کرد خسارت کمتر از این می شد. از طرفی بسته شدن مرزها هم به اقتصاد کشور لطمه زد. البته این خسارت به همه تولیدکنندگان در دنیا وارد شده است، ولی اگر تصمیمات تخصصی زیر یک سقف گرفته شود قطعا فشار کمتری به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان وارد می شود.

    اقداماتی که باید بر کاهش خسارت کشاورزان انجام شود

    او با بیان اینکه دولت باید بخشی از خسارت و ضرر و زیان کشاورزان و تولید کنندگان استان‌های جنوبی و گلخانه داران را متحمل شود و بایستی در این مقطع بیمه ها وارد عمل شوند، گفت: هیچ کدام از محصولات کشاورزی ما بیمه واقعی ندارند و بیمه گذاران با ارزش واقعی محصولات کشاورزی کشاورزان را بیمه نمی کنند، زیرا برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و همین امر باعث می شود تولید کنندگان و کشاورزان همواره با ریسک مواجه  باشند.

    وی همچنین پیشنهاد داد که کالاهای استراتژیک قدری گرانتر از تولیدکنندگان داخلی خریداری شوند تا هم ارز هدر نرود و هم تولیدکنندگان تشویق به تولید شوند. از طرفی یارانه ها به سمت روستاها سوق داده شوند و  بخشی از هزینه آب ، برق و گاز بخش روستایی کشور که نقش عمده ای در تولید محصولات کشاورزی دارند، از این محل پرداخت شود.

    توجه ویژه به زیرساخت های تولید وصادرات بخش کشاورزی

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان با بیان اینکه بایستی زیر ساخت های تولید و صادرات فراهم شود، گفت: زیرساخت های حمل و نقل محصولات کشاورزی در حوزه های جاده ای ، ریلی و دریا مناسب نیست. همچنین در بخش صادرات محصولات کشاورزی با کمبود کانتینریخچالی و سردخانه و سرتینگ و فرسودگی ماشین آلات کشاورزی مواجهیم که این بخش نیز نیازمند توجه ویژه ای است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو