عصر خودرو

تحلیل یک کارگزار از حال و آینده بورس

رفتار فعلی سهامداران توجیه دارد

عصر بازار- مدیرعامل یک کارگزاری وابسته به بانک خصوصی با اعلام چشم انداز مثبت بورس، رفتار فعلی سهامداران را توجیه پذیر دانست و تحلیلی درباره افزایش ارقام شاخص ارایه کرد.

رفتار فعلی سهامداران توجیه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره افزایش شاخص بورس طی روزهای اخیر به خبرگزاری مهر گفت: فرآیند تغییر روند فضای فعلی در بورس به دو بخش باز می‌گردد: اول تصمیمات اقتصادی داخل کشور از جمله نرخ بهره، سود سپرده ها و تسهیلات و غیره از یک سو و بازنگری در بخش‌هایی که توسط دولتی ها قانون گذاری می شد از سوی دیگر این بازنگری منافع و سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی ها که جنبه داخلی دارد و در بورس اثرگذار است.

    وی ادامه داد:بخش دوم به مسائل برون مرزی، سیاسی و هسته ای مرتبط است که حال و هوای بورس را تغییر و ریسک های بازار را کاهش داده است. همچنین سفرهای اخیر هیات های ایرانی به سایر کشورها که در روند بورس تاثیرگذار بوده است.

    چشم انداز آینده بورس روشن تر از گذشته

    این کارگزار چشم انداز آینده بورس را روشن تر از گذشته دانست و افزود:سهام شرکت‌ها در حال حاضر به نسبت گذشته از ارزش بیشتری برخوردار شده اند. درحالی که پیش از این با کاهش ارزش و قیمت سهام شرکت‌ها، شاخص بورس هم روندی نزولی داشت.

    به گفته آقابزرگی، بیش از 100 شرکت از 500 شرکت بورسی در دو ماهه اخیر بیش از 40 درصد بازدهی داشتند که نشان دهنده تغییر روند نگرش فعالان بازار سرمایه است اما نباید انتظار داشت که شاخص همیشه 500 واحد یا مثلا 1000 واد افزایش داشته باشد. چرا که ادامه همیشگی این روند ممکن است که نگرانی هایی را ایجاد کند.

    وی ادامه داد: تجربه یک ماه گذشته نشان داده با وجود منفی شدن شاخص، باز هم خریداران و سرمایه گذاران وارد صحنه خرید می شوند که نشان دهنده جذابیت سهام و اشتیاق سهامداران به خرید است.

    وی با پیش بینی اینکه وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال جاری به همین منوال خواهد بود، عنوان کرد: حتی با وجود افزایش قیمت و ارزش سهام برخی از شرکت‌ها، هنوز این افزایش ارزش به میزان 60، 70 درصد ارزش قبلی هم نرسیده است. بنابراین اینگونه سهام جای افزایش قیمت دارند.

     

    رفتار فعلی سهامداران هیجانی نیست اما...

    این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه در پاسخ به این مطلب که آیا رفتار فعلی سهامداران هیجانی است یا خیر؟ گفت: شاید برخی ها تصور کنند در این شرایط از بقیه عقب مانده اند و رفتار مشابه هیجانی برای خرید و فروش داشته باشند اما این حرکت‌ها توجیه دارد. واکنش خریداران برای خرید سریع سهام به دلیل وضعیت ایجاد شده در فضای بازار سرمایه، صنعت و شرکت‌ها بوده و طبیعی است این اشتیاق مبتنی بر دلیل و منطق شکل می گیرد و هیجانی نیست. اما لازم است که سهامداران با مطالعه و دقت بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام در این بازار کنند.

    تحلیلی درباره افزایش ارقام شاخص

    آقا بزرگی در پاسخ به این مطلب که آیا رشد بیش از 2000 واحد شاخص بورس در یک روز منطقی است یا خیر؟ اظهار داشت: این افزایش‌ها بستگی به وضعیت بازار و سهام دارد. فرضا در تجربیات گذشته مشاهده شده برخی سهام مدت‌ها معامله نشده و بازگشایی آن تاثیرگذاری بر روند شاخص دارد و وزن شرکت باعث افزایش مثلا 2 هزار واحدی شاخص کل بورس می شود اما باید توجه داشت که این روند نباید تکرار شونده و مستمر باشد.

    وی ادامه داد: شاید این افزایش‌ها مربوط به مورد خاصی باشد اما افزایش شاخص نباید به یکباره باشد بلکه باید به صورت بازدهی مستمر، هفتگی و ماهیانه باشد. شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون کمتر از 20 درصد رشد کرده که بیشتر آن هم در یکماه اخیر اتفاق افتاده است. از این میزان هم حدود 7، 8 درصد مربوط به یک هفته اخیر بوده که همگی با فعل و انفعالات در جریان بازار، مرتبط است. بنابراین اصلاح قیمت‌ها نباید حدود 2000 واحد و اینگونه باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها