عصر خودرو

فعال بازار سرمایه مطرح کرد:

سهامداران انتظار معجزه را از بورس در دوران پساتحریم نداشته باشند

عصر بازار: فعال بازار سرمایه گفت: نباید انتظار داشت که بازار سرمایه بعد از توافق روند هیجانی به خود گیرد و یکباره با افزایش و صعود بدون تدبیر مواجه شود.

سهامداران انتظار معجزه را از بورس در دوران پساتحریم نداشته باشند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه با بیان روند بازار سرمایه در روزهای اخیر گفت: شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات اولین روز هفته نیمه تعطیل آخر تیر ماه در حالی که با حاصل شدن توافق هسته‌ای دیگر دغدغه توافق در بازار سرمایه وجود ندارد، 679 واحد افت کرد و در آستانه کانال 67 هزار واحد قرار گرفت.

    وی در توضیح تجربه‌های گذشته بازار سرمایه بیان داشت: دو تجربه قبلی و مرتبط با موضوع هسته‌ای در آذر 93 و فروردین 94 موجب بدبینی فعالان بازار شده و این موضوع در شکل گیری شرایط روزهای اخیر بازار نقش داشته است.

    فعال بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: بازار در حال حاضر آماده صعود بی‌وقفه نیست و بدیهی است بازاری که تنها طی چند روز کوتاه سقف مقاومتی خود را بشکند و در عرض یکی دو هفته قیمت سهام‌هایش با رشدی چشمگیر حدود 30 درصدی مواجه شود با افزایش عرضه‌کنندگان چه حقیقی و چه حقوقی برای فروش مواجه می‌شود.

    گیوکی با اشاره به علت ریزش بورس پس از توافقات اظهار داشت: ریزش اخیر بورس بعد از توافق هسته‌ای غیرطبیعی نیست، با توجه به اینکه بخشی از افزایش قیمت سهام‌ها پیش‌خور شده و از سویی دیگر در پی فرارسیدن آخرین هفته فصل مجامع سالانه ( تا پایان تیر )، برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و توقف نمادها هم در این هفته تشدید شده است و سهامداران این نمادها نیز ترجیح می‌دادند پس از رشد سهامشان در روزهای گذشته سود ذخیره کنند و به مجمع نروند.

    وی در این باره افزود: همچنین اکنون ابهاماتی در خصوص قیمت خودرو، قیمت گاز، اخذ بهره مالکانه از معادن و نیز الزام بانک‌ها به تقسیم سود 10 درصدی وجود دارد که باعث منفی شدن بورس شده است، دلیل متاثر دیگر بر روند منفی این روزهای بازار ، روزهای پایانی مهلت تسویه اعتبار شرکت‌های کارگزاری می‌باشد که به موجب این امر اقدام به فروش سهام‌های خود کرده‌اند.

    فعال بازار سرمایه با بیان چشم انداز مثبت بازار سرمایه توضیح داد: از سوی دیگر هرچند لغو تحریم‌ها، چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد ایران ترسیم کرده اما به دلیل پابرجا بودن شرایط اقتصادی، نمی‌توان انتظار رشد متغیرها در کوتاه مدت را داشت، در واقع بهبود روند بازار سرمایه و کسب بازدهی این بازار به زمان نیاز دارد و قرار گرفتن در مسیر اصلاح و روند منطقی زمان‌بر است.

    گیوکی افزود: نباید انتظار داشت که بازار سرمایه بعد از توافق روند هیجانی به خود گیرد و یکباره با افزایش و صعود بدون تدبیر مواجه شود.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: در هر حال سوابق بازار در یک سال و نیم اخیر موجب شده تا در شرایط کنونی بسیاری از سهامداران ریسک گریز شوند و با توجه به روند صعودی هفته‌های قبل از توافق ترجیح دهند تا ا اقدام به فروش سهام و شناسایی سود کنند. 

    برچسب ها