عصر خودرو

توقف موقت سقوط قیمت نفت

نفت ایران بالاخره در بازار گران شد

عصر بازار- همزمان با تحرکات و آغاز مذاکرات بین اعضای اوپک و احتمال بازگشت عربستان به میز مذاکره، سقوط قیمت نفت موقتا متوقف شد تا بهای طلای سیاه ایران هم از محدوده نفت زیر ۲۰ دلار فعلا فاصله بگیرد.

نفت ایران بالاخره در بازار گران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از سقوط بی‌سابقه قیمت نفت در هفته‌های نخست سال 2016 میلادی، کاهش بهای طلای سیاه در بازار متوقف شده است.

    بر این اساس اعلام آمادگی مشروط عربستان سعودی به منظور مذاکره با کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت همچون روسیه، افزایش مذاکرات بین کشورهای عضو اوپک به ویژه ونزوئلا و مذاکرات دوره‌ای این کشور با ایران، روسیه، عربستان و قطر و قوت گرفتن احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک از مهمترین دلایل توقف سقوط آزاد نفت در بازار به شمار می‌رود.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 29 ژانویه سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با افزایش 2 دلار و 70 سنتی، حدود 25 دلار و 92 سنت در بازار جهانی معامله شد.

    علاوه بر این، قیمت نفت خام سنگین صادراتی ایران هم پس از چند هفته سقوط پی در پی قیمت در معاملات هفته گذشته با افزایش 2 دلار و 64 سنتی، بشکه‌ای 22 دلار و 83 سنت در بازار معامله شده است.

    از این رو از ابتدای سال جاری میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران 26 دلار و 9 سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور در این مدت 23 دلار و 7 سنت بوده که کماکان از متوسط قیمت فروش نفت خام کشور در سال 2015 (حدود 50 دلار به ازای هر بشکه) کمتر است.

    افزایش قیمت شاخص‌های نفتی جهان

    این در حالی است که همزمان با رشد قیمت نفت خام ایران، بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان هم در معاملات منتهی به 29 ژانویه 2016 میلادی با افزایش 2 تا بیش از 3 دلاری به ازای هر بشکه همراه شده است.

    بر این اساس بهای سبد نفتی اوپک با افزایش 3 دلار و 24 سنتی، بشکه‌ای 26 دلار و 90 سنت، هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با افزایش 3 دلار و 10 سنتی، بشکه ای 31 دلار و 87 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایش 3 دلار و 91 سنت، بشکه‌ای 31 دلار و 79 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

    علاوه بر این، قیمت شاخص نفت دوبی با افزایش 3 دلار و 6 سنتی، بشکه‌ای 26 دلار و 86 سنت و قیمت شاخص نفت عمان با افزایش 2 دلار و 89 سنتی، بشکه‌ای 27 دلار و 67 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    مسابقه افزایش عرضه نفت و جا ماندن تقاضا

    با وجود این افزایش قیمت، کماکان پیشی‌ گرفتن عرضه از تقاضا، مهمترین عامل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی به شمار می‌رود به طوری که براساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط موسسات معتبر بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال جاری میلادی تقاضا برای نفت خام در جهان با کاهش بیش از یک میلیون بشکه، به 95 میلیون و 230 هزار بشکه در روز برسد.

    از سوی دیگر تقاضا برای خرید نفت در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده همچون ژاپن، آمریکا، چین و کشورهای OECD با کاهش همراه است.

    ادامه کاهش دکل‌های نفتی جهان

    در این بین مهمترین خبری که می‌تواند منجر به ادامه توقف قیمت طلای سیاه در بازار شود، کاهش تعداد دکل‌های فعال حفاری در پروژه‌های نفت و گاز و تعلیق اجرای طرح‌های جدید توسعه‌ای نفت و گاز در کشورهای مختلف جهان است.

    در هفته پایانی ژانویه سال 2016 میلادی، تعداد دکل های آمریکا با کاهشی 924 دستگاهی نسبت به سال گذشته به 619 دستگاه دکل حفاری رسیده است.

    همچنین تعداد کل دکل‌های حفاری نفت و گاز در جهان در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته با کاهش 218 دستگاهی به یک هزار و 95 دستگاه تنزل یافته، این در حالی است که در کانادا هم تعداد دکل‌های حفاری با کاهشی 163 دستگاهی به 231 دستگاه دکل حفاری کاهش یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها