عصر خودرو

بورس قبل و پس از برجام از زبان حسن قالیباف مدیرعامل شرکت بورس تهران

به بورس بیایید اما با آگاهی و مطالعه

تکمیل نرم افزار سامانه بورس پس از برجام مهمترین برنامه بورس

عصر بازار- در دومین روز سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به اروپا بود که شاخص بورس تهران یکباره فعالان، سهام‌داران و حتی مدیران خود را شگفت‌زده کرد و بیش از ۳ هزار واحد صعود کرد.

به بورس بیایید اما با آگاهی و مطالعه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، ازهمین روزها هجوم گسترده خریداران برای خرید سهام شرکت‌ها و مشارکت عجیب سهام‌داران حقیقی با وجود عرضه حقوقی‌ها به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش عرضه سهام به رسم هر سال، موجب شد تا شاخص بورس تهران پس از 11 ماه دوباره موفق به فتح قله 70 هزار واحدی شود.

    امروز، به دنبال این جهش شاخص می‌بینیم که بعد از سپری شدن کمتر از 10 روز، صاحبان پول‌های سرگردان دوباره از درهای تالار شیشه‌ای وارد شده و قصد دارند از این بازار گرم بورس در روزهای سرد زمستانی، درحالی‌که بازارهای موازی و رقیب نیز چنگی به دل نمی‌زنند، بیشترین سود را کسب کنند.
    امروز میان کارشناسان و تحلیلگران درباره وضعیت شاخص بورس و ماندن و نماندن در آن اختلاف بسیاراست، عده‌ای معتقدند شاخص درحال محکم کردن جای پای خود است و در مقابل کم نیستند آنان که هشدار می‌دهند ذات بازار سهام پیش‌خور کردن است و قیمت‌ها به دلیل سفر رئیس جمهور و تغییر مواضع دنیا با ایران و روزهای خوب اقتصادی در سایه بهبود روابط بین‌الملل، افزایش یافته و قیمت‌ها دچار حباب شده‌اند.
    به هرروی اگر بخواهیم وضعیت بورس در 2 سال گذشته را در ترازوی ارزیابی قرار دهیم، باید بگوییم تاریخ بورس در این مدت به دوبخش تقسیم می‌شود: قبل از برجام و پس از برجام‌.
    برای پاسخگویی به تمام سوالاتی که امروز ذهن سهام‌داران و صاحبان پول را درباره بازار و بودن یا رفتن از آن مشغول کرده است، با حسن قالیباف مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت‌وگویی اختصاصی انجام دادیم و چند سوال اساسی و مهم این روزهای فعالان بازار را با او در میان گذاشتیم که او نیز به طور شفاف و بی پرده به آنها پاسخ داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

    _ آقای دکتر قالیباف، به عنوان مدیرعامل شرکت بورس تهران ارزیابی شما از افزایش شاخص چیست و به نظر شما آیا بازار دوباره شاهد تکرار تجربه سال 92 خواهد بود؟
    ببینید، ازدیدگاه ما، اخبار مثبت درباره برجام امروز مهمترین تاثیر مثبت را در بازار سهام داشته است. به عبارت دیگر، روندی که امروز در بازار شاهدیم، به‌خاطر برجام و اتفاقات خوبی است که قرار است در سایه این توافقات برای ایران و اقتصادش رخ دهد‌. برهمین اساس امروز شاهد هستیم بسیاری از آنها که پول خود را از بازار خارج کرده بودند یا سرمایه خود را در جاهای دیگر برده بودند، دوباره وارد بازار شده‌اند.

    _ اما در واقع می‌بینیم که از نظر عملی اتفاق خاصی برای شرکت‌ها نیفتاده و حتی گزارش 9 ماهه شرکت‌ها نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند!
    بله حرف شما درست است، هنوز اتفاق خاصی با این توافق در اقتصاد واقعی کشور نیفتاده و بر عملکرد شرکت‌ها چندان موثر نبوده است، پس چطور است که بازار سرمایه ایران این چنین صعود می‌کند! به همین دلیل ما همیشه به فعالان بازار به ویژه دراین روزهای پایانی سال توصیه می‌کنیم که برای خرید سهام به بودجه سال 95‌ و صورت‌های مالی شرکت‌ها توجه بیشتری داشته باشند و براساس رفتارهای هیجانی و جو موجود، در بازار معامله نکنند.

    _ آیا از نظر شما قیمت‌ها هم‌اکنون در بازار حباب دارد؟
    توجه داشته باشید، حباب پدیده‌ایی نیست که بتوان درباره‌اش این چنین ساده سخن گفت. به عبارت دیگر می‌خواهم بگویم‌، هر افزایشی حباب و هر کاهشی ترکیدن آن نیست. به نظر من قیمت‌ها امروز براساس خرد جمعی در بازار شکل گرفته و عرضه و تقاضا 2 فاکتور مهم هستند در تعیین این قیمت‌ها.
    برهمین اساس به نظر من چشم‌انداز بازار به دلیل خوش‌بینی‌ها و شرایط حاکم پس از برجام مثبت است و هرافزایشی هم حباب نیست.

    _با توجه به اینکه هفتم اسفندماه دو انتخابات را همزمان با هم پیش‌رو داریم، عده‌ای معتقدند بورس همیشه در آستانه انتخابات به توپی سیاسی- اقتصادی برای قدرت نمایی رقیبان تبدیل می‌شود!
    من به شخصه این اعتقاد را ندارم، اگرچه انتخابات مجلس و دولت تاثیری مستقیم بر تصمیمات اقتصادی کشور دارند و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما مسلم است که بازار سرمایه مطابق با یک برنامه مشخص و مدون فعالیت می‌کند و به فضای انتخاباتی کشور هیچ ارتباطی ندارد، اما درمقابل این بسیار مهم است که چه کسانی بر صندلی‌ها تکیه می‌زنند زیرا گرایش و تصمیم‌های آنها در مجلس به طور حتم روی فضای کلان اقتصادی کشور تاثیر دارد‌.

    _ آقای قالیباف درباره وضعیت بورس قبل از برجام و پس از برجام گزارشی ارائه بفرمایید.
    آمار معاملات نشان می‌دهد که قبل از برجام حجم معاملات بورس تهران 100 میلیارد تومان در روز بوده اما امروز این عدد به 300 و حتی در روزهایی به 800 میلیارد تومان نیز افزایش یافته است.

    _ گویا میزان فعالیت کدهای سهام‌داری خارجی نیز رو به رشد بوده است‌؟
    بله، آمار نشان می‌دهد بعد از اجرای برجام یکباره حجم معاملات و خرید و فروش کدهای خارجی از 5 میلیارد درعرض 10 روز به 50 میلیارد تومان افزایش یافته است.

    _ آقای قالیباف، با رشدهای اخیر بازار، بسیار مشاهده می‌شود که مدیران بورسی با حضور در رسانه‌ها وضعیت بازار را مطلوب جلوه می‌دهند و درباره آن سخن می‌گویند؛ حال یک سوال اساسی مطرح است، آیا به این شکل مردم را دعوت به سهام‌داری نمی‌کنید؟ به ویژه آنها که با ه رنوسان و ضرری، دست و دلشان می‌لرزد؟
    توجه داشته باشید که این رسانه‌ها هستند که از مدیران بورسی دعوت می‌کنند تا درباره بازار و اوضاع آن گزارش ارائه دهند و مسئولان و مدیران نیز هیچگاه توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام نکرده‌اند و نمی‌کنند، اما به طور حتم توسعه و رونق بورس هدف همه فعالان است.
    ولی ما به همه صاحبان پول و سرمایه و مردم می‌گوییم با مطالعه وارد بورس بشوند و این بازار را خوب بشناسند. به عنوان مثال اولین گام برای خرید سهام، صندوق‌ها هستند و آنچه در بازار، قیمت‌ها را تعیین می‌کند عرضه و تقاضاست‌.

    _ عدم توسعه نرم‌افزارها در بورس، سامانه‌های ثبت سفارش و انتقال دیتا از مهمترین حلقه‌های گمشده در توسعه بورس محسوب می‌شود، دراین باره برنامه چیست؟
    در سفری که آقای رئیس جمهور به فرانسه داشت، به طورحتم درباره تکمیل برنامه‌های نرم‌افزاری سازمان بورس نیز مذاکراتی صورت گرفت چرا که امروز فرصت خوبی است تا نرم‌افزارها به روز شود و کمبودها برطرف؛ زیرا در دوران تحریم‌ها، بسیاری از فروشندگان این نرم‌افزارها قادر به همکاری با ایران نبودند و از سوی دیگر نرم‌افزار موجود سازمان نیز با نقص‌های زیادی مواجه شده است.

    _مهمترین برنامه‌های شما در سال آینده؟
    توسعه بازار بدهی، متنوع کردن ابزارهای موجود در بازار، افزایش عرضه و توسعه بازار، و ازهمه مهمتر افزایش سهم بازار سرمایه در تامین نقدینگی.

     

    *گزارش و مصاحبه: لیلی خامنه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها