عصر خودرو

محرک تریلیون دلاری واشنگتن بیت‌کوین را به پرواز در می‌آورد

عصر بازار- قیمت بیت کوین همگام با بورس آمریکا که روز گذشته تحت تاثیر اخبار بسته محرک دو تریلیون دلاری واشنگتن رشد تاریخی ۱۱ درصدی را تجربه کرد، روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.

محرک تریلیون دلاری واشنگتن بیت‌کوین را به پرواز در می‌آورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایبنا، بیت کوین در معاملات امروز (چهارشنبه) در تلاش است تا ردپای خود را بالاتر از 6700 دلار برجای بگذارد و این در حالی است که معاملات آتی شاخص داو جونز بیش از 114 واحد افزایش داشت.

    روند صعودی قدرتمند بازار در وز گذشته نشاندهنده این بود که سرمایه گذاران پیش بینی می‌کنند که بسته محرک تریلیون دلاری واشنگتن زخم های بازار را التیام بخشیده و اعتماد را به سرمایه گذاران باز گرداند.

    بر این اساس، در ساعات آغازین معاملات قیمت بیت کوین به 6832 دلار رسید و سپس ساعات باقی مانده روز را با نوسان مابین 6500 و 6750 دلار سپری کرد. در حال حاضر، در 6500 نقطه حمایت وجود دارد؛ نقطه ای که با روند صعودی همگام است اما اگر قیمت ها زیر روند فعلی برسد، نقطه حمایت 6451 دلار خواهد بود.

    ارزش کلی رمزارزهای بازار 185.9 میلیارد دلار است و بیت کوین با نرخ غالب 65.6 درصد پیشتاز است.بسته محرک غول پیکر 2 تریلیون دلاری برای مقابله با ویروس کرونا مورد توافق «دونالد ترامپ» و سنای آمریکا قرار گرفته است.

    بیت کوین و سایر رمزارزها همچون بازارهای سنتی با پیش بینی و امید به تصویب این محرک تاریخی از سوی واشنگتن، سیر صعودی در پیش گرفته اند. قیمت بیت کوین که طی دو هفته گذشته از اعماق زیر 4 هزار دلاری خود اوج گرفت و به حدود 7 هزار دلار رسید، همچنان به شدت پرنوسان است، اما بیت کوین و جامعه رمزارزها متقاعد شده اند که بزرگ‌ترین بسته نجات تاریخ آمریکا به معنای پرواز بیت کوین و سایر رمزارزها است.

    جزئیات کامل بسته محرک اقتصادی مقابله با ویروس کرونا هنوز منتشر نشده است؛ بسته ای که پیش نویس‌های اولیه آن پیشنهادهایی را برای صدور دلار دیجیتال که از مدت ها پیش سوژه داغ محافل اقتصادی آمریکا بوده است، شامل می‌شد اما انتظار می‌رود 350 میلیارد دلار برای کسب و کارهای کوچک کنار گذاشته شود، 250 میلیارد دلار در بخش مزایای بیمه بیکاری صرف و 500 میلیارد دلار برای اعطای وام به شرکت های دچار بحران اختصاص داده شود.

    «لری کودلو» مشار ارشد اقتصادی رییس جمهوری آمریکا در این باره گفت: این قانون باید هرچه سریع تر به منظور تقویت اقتصاد، تزریق نقدینگی و ثبات بازارهای مالی برای گذر از این شرایط سخت و چالش برانگیز، تصویب شود. این بزرگ ترین برنامه کمک به کسب و کارهای کوچک در تاریخ آمریکا است.

    در این بین، فدرال رزرو در حال گسترش تزارنامه خود است؛ زمانی که اوضاع آرام شود، فِد ترازنامه ای در اختیار دارد که بخش اعظم آن را اوراقی تشکیل می دهد که برای حمایت از بازارها و اقتصاد خریداری کرده و حدود 10 تریلیون دلار ارزش دارد.

    «کریشنا گوها» رییس بخش سیاست جهانی و استراتژی بانک مرکزی در Evercore ISI در یادداشتی نوشت: در شرایط کنونی فدرال رزرو به سرعت به سمت ترازنامه ای 7 تریلیون دلاری حرکت می کند و بهترین برآورد و پیش بینی ما این است که این ترازنامه در مجاورت 9 یا 10 تریلیون دلاری به اوج می رسد. این سیاست اعتباری کسب درآمد و حمایتی پولی-مالی در ابعاد کلان است.

    بیت کوین و محفل رمزارزها با تلفیقی  از تعجب و شعف به این اسلحه بازوکا که برای تراز کردن اقتصاد آمریکا آماده آتش شده است، واکنش نشان دادند. «آنتونی پومپلیانو» یکی تحلیل گران شناخته شده در حوزه بیت کوین و یکی از بنیانگذاران شرکت Morgan Creek Digital، در توییتر نوشت: محرک 6 تریلیون دلاری فدرال رزرو برای خرید تمام سرمایه بیت کوین آن هم برای 48 بار کفایت می کند.

    «لوک دَش» مشاور بلاک چین و توسعه دهنده بیت کوین نیز در توییتر نوشت: آنها با این کار بیت کوین را بزرگ می کنند. «جیسون یانوویتز» یکی از بناینگذاران شرکت بلاک ورکز نیز نوشت: وقت آن رسیده است تا پول هایتان را تبدیل به بیت کوین کنید؛ بعد از تزریق 6 تریلیون دلار به سیستم، دیگر هیچ راهی وجود ندارد که دلارهای شما بتوانند ارزش خود را حفظ کنند.

    «مایک نووگراتس» سرمایه گذار رمزارز و مدیر ارشد موسسه گلکسی دیجیتال در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: اگر تنها یک زمان برای پایین آمدن ارزش ارز و پول بی پشتوانه و پرداخت تریلیون ها دلار بدهی دولت وجود داشته باشد، آن زمان همین حالا است. اگر در آخر سال قیمت بیت کوین چندان بالا نرود، در فکر فرو می روم و می گویم واقعا چه اتفاقی در حال افتادن است؟

    برخی این پرسش را مطرح کرده اند که چرا قیمت بیت کوین زودتر به این محرک واکنش نداد و حامیان بیت کوین و رمزارز این تاخیر را توضیح می دهند. «چانگ پنگ ژائو» مدیر اجرایی ارشد بزرگ ترین صرافی بیت کوین و رمزارز جهان «Binanace» نوشت: چنین تغییراتی برای تاثیرگذاری در اقتصاد نیاز به زمان دارد. زمانی که جامعه آماری بزرگی دخیل باشد، تغییرات بلافاصله رخ نمی دهند. برای توجیه تاخیر می توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل ناکارآمدی و کُندی روند تبدیل ارز، طول می کشد تا مردم پول های خود را برای خرید بیت کوین به حساب صرافی های رمزارز واریز کنند. در بازار همیشه تاخیر وجود دارد.

    صرفنظر از سایر بسته هایی که از سوی دولت ها و بانک های مرکزی سراسر جهان، عرضه شده است، بسته محرک هنگفت ایالات متحده از حیث زمان، شدت و ارزش پولی به سادگی می تواند از واکنش آمریکا به بحران مالی سال 2008 سبقت بگیرد، اما این امکان وجود دارد که نتواند از بازارها و اقتصاد حمایت کند.

    برچسب ها