عصر خودرو

پیش‌بینی جهش شاخص بورس تهران تا مرز ۱۰۷ هزار واحد

عصر بازار: از دی ماه سال ۱۳۹۲ بازار سرمایه به دلیل وجود دایورجنس(حباب قیمتی) در شاخص کل که در اندیکاتورها به وضوح مشخص بود و دیده می‌شود، بازار افت خود را از حوالی سطح ۸۹هزار در همان دی ماه سال قبل شروع کرد. درنتیجه تحولات اقتصادی که کم و بیش بر افت شاخص کل تاثیرگذار بوده، بورس نتوانسته بازدهی مناسبی را برای سهامداران حقیقی به همراه داشته باشد.

پیش‌بینی جهش شاخص بورس تهران تا مرز ۱۰۷ هزار واحد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» این افت بی‌وقفه  تا سطح 70هزار که حمایت مهم خود بوده، ادامه داشت تا آنجا که شاخص کل از سطح حوالی 70هزار توانست موج صعودی را تا محدوده 76هزار ادامه دهد که موج امیدواری در دل سهامداران حقیقی داشت. اما با اعلام تمدید هفت ماهه مذاکرات در تاریخ 3 آذر 93 شاخص کل مجدد وارد موج نزولی شد تا اینکه بعد ازهفت ماه به سطح 61500 رسید. اما در فروردین ماه که تفاهم لوزان به امضای وزرای خارجه 5+1 رسید، باعث شد که شاخص کل به صورت هیجانی رشد خود را تا محدوده 71هزار ادامه دهد که در این سطح با برخورد به مقاومت مهم خود یعنی خط روند نزولی در تایم هفتگی و وجود دایورجنس(حباب قیمتی) نتوانست از این مقاومت مهم خود عبور کند و در این سطح عرضه‌ها توسط حقوقی‌ها در سهم‌های لیدر بازار افزایش یافت و افت شاخص کل را تشدید کرد، به طوری که این افت تا محدوده 62هزار ادامه داشت. اما کم کم به ضرب‌العجل مذاکرات که نزدیک شدیم و بازار مجدد موج هیجانی صعودی را به خود گرفت و باعث رشد شاخص شد، این رشد شاخص کل تا سطح 68هزار ادامه داشت که مجدد به خط روند نزولی خود رسید.
    اما با خوشبینی به توافقات میان 5+1 شاخص کل توانست از خط روند نزولی خود پرقدرت عبورکند.
    در هر حال عصر سه‌شنبه توافق رسمی توسط رسانه‌ها اعلام شد که انتظار می‌رود شاخص کل در این پروسه ذکر شده در موج 4اصلاحی خود بوده که می‌توان گفت کف مستحکم شاخص کل در سطح 61500 بوده باشد.
    اما پیش‌بینی می‌شود که با اعلام توافقات هسته‌ای بازار بورس هم واکنش مثبتی نشان دهد و از این رو شاخص کل درحال شروع موج 5صعودی الیوتی می‌باشد که این موج 5صعودی می‌تواند در دو ناحیه به اتمام برسد.
    در مرحله اول طی یک یا یک سال و نیم انتظار می‌رود شاخص کل به سطح 97000هزار برسد و در مرحله بعد به سطح 107هزار.
    لذا انتظار می‌رود حداقل شاخص کل بتواند به هدف اول خود یعنی سطح 97هزار برسد.
    دقت داشته باشید این رشد در یک مرحله نخواهد بود بلکه طی  چندین مرحله و به صورت تدریجی خواهد بود که بر سر راه خود افت‌ها و اصلاح هم دارد.
    پیش‌بینی می‌شود رشدی بالغ بر 50 تا 70 درصدی طی زمان یک سال یا یک سال و نیم  برای شاخص کل رخ دهد اما با اعلام نتایج مذاکرات و به توافق رسیدن 5+1 مسلما در مرحله اول شاخص کل رشدی 20 درصدی را پیشرو دارد لذا این فرصت سرمایه‌گذاری ناب را ازدست ندهید. قطعا می‌توان به جرات گفت که بازار سرمایه بین بازارهای موازی و همسو مانند بازار ملک، بازار طلا و ارز و … که در رکود کامل هستند بورس پر بازده‌ترین خواهد بود.
    اما در آخر این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار سرمایه بعد از این توافقات مانند تفاهم بعد از لوزان که رشد کوتاه مدتی داشت، افت خواهد کرد یا خیر؟
    در جواب به این سوال باید این نکته را یادآور شد که بعد از تفاهم لوزان یک موج خوشبینی پیش آمده بود که فقط درحد یک هیجان وخوشبیی بود و بازار بعد از فروکش شدن هیجان به مراتب افت کرد و باعث شد سهامداران حقیقی تا 30درصد سرمایه هم ضررکنند. اما دقت داشته باشید که لوزان در حد تفاهم بود ولی الان بحث توافق مطرح است که این توافق به دست آمده می‌تواند رشد تدریجی تا اهداف ذکر شده در تحلیل فوق داشته باشد که به مراتب بهتر از وقایع  بعد از لوزان خواهد بود.

    *علی رضا محمدی، تحلیلگر تکنیکال و کارشناس بازار

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو