عصر خودرو

۱۳ کارشناس بورس در گفت‌وگویی اختصاصی تحلیل کردند

چشم‌انداز بورس در دوران پس از توافق

عصر بازار: نیما نائینیان | از روزها قبل از اعلام نتایج توافق هسته ای بین ایران و ۵ قدرت جهانی فعالان بازار سرمایه به تحلیل تاثیرات توافق بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور پرداختند و با اعلام حصول توافق گمانه زنی ها حکایت از اثر مثبت کلی و بعضا هیجانی بر بازار داشت اما بسیاری از کارشناسان نیز به ارزیابی تاثیرات طولانی مدت رفع تحریم ها بر بورس و بازار سرمایه پرداختند.

چشم‌انداز بورس در دوران پس از توافق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از همین رو در مورد وضعیت بورس کشور پس از رفع تحریم ها و مسائل و بیم و امید‌های این حوزه از تعدادی از مدیران عامل، کارشناسان و فعالان بورس سوالاتی را مطرح کردیم.

    آثار مثبت بنیادی به سرعت قابل مشاهده نیست
    فردین آقا بزرگی مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده: زمان می خواهد تا آثار مثبت رفع تحریم ها را در دفاتر سود و زیان شرکت ها ببینیم‏‏ و تا پایان سال 94 شاهد تغییری در اعداد و ارقام نخواهیم بود و با اعمال رفع تحریم ها سال 95 سال برآیند تاثیرات مثبت بر بازار خواد بود.
    حصول این توافق شوک منفی در پی نداشته و در کوتاه مدت شوک مثبتی به بازار خواهد داشت اما آنچه که در این بین باید به آن پرداخت این است که در کدام بخش ها تاثیراتی از خود به جای خواهد گذاشت البته بعد از کاسته شدن از تب و تاب اولیه شاهد تاثیرات بنیادی بدست آمده هستیم و خواهیم دید که این مهم تا چه حدی بر روند سود آوری تاثیر داشته است.
    مسلما کسی علاقه مند به کار در فضای غبار آلود نیست و من نیز به تاثیرات مثبت توافق هسته ای خوشبین هستم اما نباید انتظار داشت که به سرعت کلیه عوامل بازدارنده سود آوری در بازار از بین برود و مسلما  آثار مثبت بنیادی به سرعت قابل مشاهده نخواهد بود.
    البته رفع تحریم ها تنها یکی از عوامل تاثیر گذار بر بورس است و نباید انتظار داشت وضعیت اقتصادی در کوتاه مدت بهبود چشمگیری داشته باشد اما امیدواریم با اصلاح مدیریت و ساماندهی اقتصادی و سیاست‌های درست اقتصادی دولت به سرعت شاهد رفع آثار تحریم ها باشیم.
    تشنه ترین و مهیا ترین بخشی که با رفع تحریم ها رونق خواهد گرفت سرمایه گذاری خارجی است و با توجه به آمار و اطلاعاتی که مبتنی بر علاقه مندی کشورها و شرکت‌های خارجی به سرمایه گذاری در ایران است در دسترس هست، این بخش می تواند بیشترین سود را از رفع تحریم ها ببرد همچنین بیشترین بخشی که از این امر سود خواهد برد صنایع نفت و پتروشیمی بوده و پس از آن صنعت خودرو سازی و بانکداری از دیگر حوزه‌های ذینفع خواهند بود.

    رفع نگرانی‌های سیاسی از بازار
    شاهین چراغی رئیس هیئت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین: با انجام این توافق، ایران پتانسیل تبدیل به یک بازار نوظهور در جهان را پیدا کرده و بازار سرمایه و بورس جهش معقولی دارد اما اگر بخواهیم تاثیرات توافق را بر صورت‌های مالی شرکت ها ببینیم نیازمند زمانی حدود 6 ماه تا یکسال هستیم و این تاثیر بر روی بازار سرمایه با تاخیر بیشتری و در دراز مدت روی می دهد. بازار سرمایه قطعا رو به بالا حرکت کرده و انگیزه شرکت ها برای عرضه سهام افزایش می یابد و صف‌های خرید از سوی حقوقی ها شکل می گیرد البته بعد از مدتی بازار از تب و تاب و هیجان می افتد. بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت دارد و توافق می تواند به سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج انگیزه حضور در بازار ایران را بدهد. همچنین با رفع تحریم ها هزینه‌های مالی شرکت‌های تولید کننده کاهش پیدا کرده و نزدیک صفر می شود چون شرکت‌های خارجی می توانند به راحتی مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند. البته همیشه برای سرمایه گذاران خارجی دو نگرانی سیاسی و ارزی وجود داشته است و با رسیدن به این توافق نگرانی‌های سیاسی از بین رفته و اگر ثبات قیمت ارز نیز داشته باشیم، سرمایه گذاران خارجی به بازار کشور وارد می شوند اما به علت ناشناخته بودن فضای بازار ایران برای سرمایه گذاران خارجی و بالعکس باید زمینه سازی مناسبی انجام شود و به غیر از شاخص‌های بورس قوانین سرمایه گذاری خارجی و ادبیات گفتاری شرکت ها در سطح بین الملل برای معرفی بازار باید تغییر کند.  همچنین گشایش حساب سرمایه گذاران خارجی و قوانین و مقررات ارزی بیشتر از اینکه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی باشد در جهت دفع آنهاست و آنان را فراری می دهد پس باید استاندارد‌های مالی و حسابرسی به روز باشد به طوری که موسسات بزرگ بین المللی به ایران بیایند.

    باید دید مراحل رفع تحریم ها به چه صورت است
    مهرزاد منتظری مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار: با هیجان خرید ایجاد شده رشد شاخص ها چشمگیری خواهد بود و هیجان خرید در بورس ایجاد و کل بازار مثبت شده و این امر صف‌های خرید را ایجاد کرده است. این در حالی است که این هیجان خرید تا چند وقت ادامه خواهد داشت و پس از آن بازار اصلاح می شود اما در این شرایط شاخص ها خیلی پایین نخواهد آمد و بعد از متعادل شدن با رشد یا افت ملایم پیش می رود.
    من کل بازار را مثبت ارزیابی می کنم و بعد از اتمام هیجانات بازار خواب خواهد داشت اما ریزش سنگین را پیش بینی نمی کنم و باید دید که مراحل انجام رفع تحریم ها به چه صورت است اگر مدت اجرا طولانی باشد و بازار حس کند نتایج در مدت زمان زیاد اجرا می شود بازار اصلاح می شود اما اگر مراحل اجرای توافقات کوتاه تر باشد روند رو به رشد بازار ادامه پیدا می کند.

    نتایج مثبت تا سال ها ادامه دارد
    سید محمد رضا امامی قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری بهگزین: با دستیابی ایران و غرب به توافق هسته ای جریان مثبت طولانی مدتی در بازار سرمایه شروع شده که نتایج آن ممکن است تا سالها در این بازار اثر گذار باشد. طبیعتا حصول توافق هسته ای تاثیرات مثبتی روی بازار سرمایه کشور ایجاد می کند و این بازار علاوه بر تاثیر پذیری از عوامل داخلی از عوامل بیرونی نیز تاثیر پذیر است که این توافق از جمله مهمترین عوامل موثر بر این بازار در چند سال اخیر است. به نظر من تاثیرات توافق بر بازار سرمایه به دو صورت هیجانی و دائم خواهد بود که حدود 20 درصد این تاثیرات هیجانی و موقت است اما تاثیرات دائم توافق بر بازار سرمایه طی چند ماه آینده شروع می شود و تا چندین سال ممکن است ادامه پیدا کند به طور مثال روند منفی بازار که از دی ماه سال 92 شروع شده بود حدود دوسال طول کشید.
    همچنین توافق بر جذب سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه کشور نتیجه بخش است و سرمایه گذاران داخلی نیز پیش دستی می کنند و با سرمایه گذاری بیشتر سبب رشد روز افزون بازار خواهند شد البته این تاثیرات طولانی مدت خواهد بود.

    انتظار بیشترین رشد از صنایع خودرو، بانک و لیزینگ
    بهنام بهزاد فر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس: با نتایج مثبت توافقات در پله اول انتظار رشد از صنایع خودرو، بانک و لیزینگ می رود و در مرحله بعد صنایع سیمان، ساختمان و فلزات افزایش خواهند داشت اما هنوز در صنایع پتروشیمی به علت کاهش قیمت جهانی نفت به جمع بندی افزایش قیمت نرسیده ایم.
    با توجه به هیجانی بودن بازار خریداران باید سهام‌های بنیادی بخرند تا در صورت ریزش قیمت ها به مشکل برنخورند.

    نشان‌های خروج از رکود
    احسان رضا پور عضو هیئت مدیره مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه: نشان‌های خروج از رکود در بورس مشاهده شده و می توان انتظار داشت که پول‌های جدید و با حجم بالا که مربوط به نهاد ها و شرکت‌های سرمایه گذاری است به بازار سرمایه وارد شود و روند مثبت پایداری را ایجاد کند.
    این حجم پول، با این توافق و به صورت تدریجی وارد بازار سرمایه می شود چون این فرآیند زمان بر و دارای حواشی زیادی است و امکان دارد مشکلات موجود بر اجرایی شدن توافق موجب نوسانات بازار بشود ولی چون بستر توسعه اقتصادی در حال آماده شدن است این توافق باعث بالا رفتن تدریجی کف بازار می شود.
    در انتهای سال و با توجه به افزایش بودجه که بهتر از سال جاری خواهد بود کم کم کف قیمت شرکت ها بالا می آید و انتظار می رود بازار سرمایه با رشد بیشتری که نسبت به بازارهای رقیب از آن انتظار می رود بتواند شرایط بهتری پیدا کند.
    سهام داران هم باید به خرید پلکانی سهام شرکت‌های پر پتانسیل که از شرایط بنیادی مطلوبی برخوردارند روی بیاورند اما به این نکته هم توجه داشته باشند که حتما اطلاعات و خبرهای پیرامون بورس را با دقت بیشتری بررسی کنند چون غیر از مسائل هسته ای تحولات بازارهای جهانی، وضعیت اقتصادی کشور چین و اتحادیه اروپا و نرخ کالا و ارز می تواند بر روی بازار تاثیر گذار باشد.

    چشم انداز روشن آینده سهام
    مازیار فتحی مشاور سرمایه گذاری شرکت کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران: اجرایی شدن توافق و رفع تحریم ها تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه کشور خواهد گذاشت و از این میان گروهای خودروسازی، بانکداری، حمل و نقل و لیزینگ بیشترین بهره را می برند و طولانی ترین صف‌های خرید سهام را خواهند داشت.
    فشار تقاضا در این گروه ها بیشتر خواهد بود چون با رفع تحریم ها، تحریم‌های مربوط به مبادلات بانکی رفع می شوند. همچنین گروه حمل و نقل هم با افزایش مبادلات تجاری از این مهم بهره می برد. در گروه خودروسازان هم با توجه ویژه ای که شرکت‌های خارجی به صنعت خودرو کشور دارند، با ورود سرمایه گذاران خارجی شاهد رونق در این بازار خواهیم بود. به همین صورت شرکت‌های لیزینگ با توجه به وابستگی به خودروسازان متاثر از این رونق می شوند.
    اینها گروه هایی هستند که رفع احتمالی تحریم ها به طور مستقیم و خیلی سریع بر روی آنها اثر گذار خواهند بود هرچند که این اثر مثبت بر تمامی گروه‌های فعال در بورس حس می شود اما تحقق این مهم در صنایعی مثل پتروشیمی ممکن است با زمان بیشتری اجرایی شود.
    با رفع تحریم ها خیال سهام داران راحت می شود و آینده سهام کشور چشم انداز روشنی دارد و در سال‌های آینده روند شیب صعودی حفظ می شود و بازار از مسائل سیاسی جدا شده و نگاه ها به سمت مسائل اقتصادی می رود و با مرور زمان و ورود سرمایه گذار خارجی بازار رشد پیدا می کند. البته سرمایه گذاران خارجی محتاط عمل می کنند و ابتدا بازار را ارزیابی کرده و پس از آن اقدام به سرمایه گذاری می کنند.
    بازار ایران به دلیل داشتن مصرف کننده زیاد بازار جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است و با راحت شدن خیال سرمایه گذاران خارجی ورود آنها به بازار سرمایه ایران تشدید می شود.
    سرمایه گذاران خارجی که در صنعت ما سرمایه گذاری می کنند، تاثیر غیر مستقیم بر بازار سرمایه دارند و مشکل نقدینگی را حل و بازار را برای صادرات مهیا می کنند و رشد شرکت ها و سود آوری را موجب می شوند اما سرمایه گذارانی که مستقیم اقدام به خرید سهام می کنند و یا در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری سهام می خرند، می توانند تاثیر زیادی روی قیمت ها داشته باشند. البته برای اجرای این مهم باید زیرساخت ها و ساز وکارهای آن انجام شده و سازمان بورس اقدامات لازم را به عمل آورد.

    رفع تحریم ها سایه ریسک سیستماتیک را از سر بازار کم می کند
    کمال  خانزاده مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی: با برداشته شدن تحریم ها، ریسک سیستماتیک که سایه بر بازار سرمایه کشور انداخته از بین خواهد رفت و سرمایه گذاران خارجی نیز با مقایسه قیمت‌های سهام در ایران با کشورهای منطقه مثل ترکیه و مالزی، به دلیل شرایط مناسب قیمتی به کشور ورود کرده و بازار سرمایه ایران را انتخاب می کنند. مسلما با انجام توافق هسته ای فضای کسب و کار بهتر شده و بازار سرمایه رشد خواهد کرد و اولین جایی که با رفع تحریم ها عکس العمل مناسب نشان می دهد بورس و بازار سرمایه است. بدین صورت با ورود سرمایه بیشتر، جهش بورس شروع می شود. صنایع خودروسازی، بانکداری و صنعت بیمه که بیشتر مورد تحریم قرار گرفته اند پیش از سایر صنایع با رفع تحریم ها از آثار مثبت آن برخوردار می شوند و پس از آن و با تاخیر زمانی سایر صنایع نیز رشد می کنند.  قیمت ها در بورس جذاب و ارزش بازار پایین است به همین دلیل من شرایط را تا سال آینده مثبت و صعودی پیش بینی می کنم و با توافق و بهبود تولید و صادرات در کشور این روند ادامه پیدا خواهد کرد. طی چند سال گذشته تولید کنندگان و صادر کنندگان چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم دچار معضلات زیادی بودند از همین رو با باز شدن گره‌های موجود در روابط با دیگر کشورها در بسیاری از موارد مثل تامین مواد اولیه و سرمایه گذاری خارجی شرایط مطلوبتر خواهد شد. در دوران تحریم سرمایه گذاران خارجی نه تنها به بازار سرمایه ایران وارد نشدند بلکه حتی از این بازار خارج نیز شده اند اما با این توافق این موضوع روند معکوس به خود گرفته و بازار ایران که بازار جذابی برای سرمایه گذاری است قطعا شرایط خوبی پیدا می کند و دولت نیز برای مناسب سازی ساختار اقتصادی و اصلاح قوانین باید وارد عمل شود. صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و صنعت خودرو سازی جذاب ترین بخش ها برای سرمایه گذاران خارجی اند و صنعت بانکداری هم با احیای دوباره درآمد‌های خارجی و صنعت حمل و نقل با شرکت در مناقصه ها و مزایده‌های بین المللی از آثار رفع تحریم ها سود خواهند برد همچنین افزایش ظرفیت صادرات و کاهش هزینه‌های جابه جایی پول برای شرکت‌های صادراتی از دیگر مزایای توافق است.

    توافق هسته ای پله آخر نیست
    محمد مرادی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌ گذاری تامین سرمایه نوین: سهام داران تحت شرایط احساسی تصمیم گیری نکنند و مطمئن باشند که این پله آخر نیست و اجرایی شدن توافق بسیار مهم است.
    چند ماه خیلی سخت در پیش است و قطعا در این مدت اخبار ضد و نقیضی منتشر می گردد ولی مهم این است که این اتفاق یک گام رو به جلو محسوب می شود هرچند که برای تاثیرات پایدار باید زمان بیشتری بگذرد و این هیجانی که امروز بر بازار حاکم شده تخلیه شود تا تصمیمات بهتری بتوان اتخاذ کرد.
    توافق باید نهایی و اجرایی شود و این مهم منوط به تصمیمات مجالس دو کشور ایران و آمریکا است پس باید احتیاط را چاشنی کار کرد و در هیجان بازار تصمیم نگرفت ولی مسلما سال 95 سال بهتری برای بورس است.

    خبرهای خوش سیاسی موجب رشد بازار
    امیر عباس کنی رئیس هیئت مدیره شرکت کارگزاری راهبرد: هر گاه یک خبر سیاسی خوب منتشر شده بازار حرکت کرده و به صورت غول آسا رشد داشته است وهمواره یک جو سیاسی و اقتصادی توانسته این بازار را تحت تاثیر قرار بدهد.
    در چند ماه آینده بازار به جلو حرکت می کند چون در حدود یک سال و هشت ماه بازار سهام سیر نزولی داشت پس باید ابتدا بازار به قیمت نرمال و طبیعی برسد و پس از آن باید دید که آیا این هیجان در بازار ادامه خواهد داشت یا خیر؟
    پس بازار سیر صعودی به خود می گیرد و این روند تا بروز عامل دیگری که جلو رشد آن را بگیرد، ادامه پیدا می کند. همچنین بازار سهام می تواند در مرحله نهایی خود به 140 هزار واحد برسد اما این امر حداقل تا 2 سال به زمان نیاز دارد. با این توافق روند جذب سرمایه گذاری خارجی به طور حتم مثبت خواهد بود و به دلایل فرهنگی و اقتصادی و مشابهت‌های فرهنگی بین کشور ما و دیگر کشورها موجب جلب سرمایه گذاری می شود و می توان گفت این امر بیش از آن که به نفع کشور ما باشد به نفع اروپا و آمریکا است.

    خروج ریسک مذاکرات هسته‌ای از بازار
    مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه: سهام داران با اعتبار به خرید سهام اقدام نکنند و دیدگاه شان برای سرمایه گذاری یکساله باشد. همچنین ابتدا با مطالعه سهام انتخاب کنند چون بازار شایعات داغ است.  افت‌های مقطعی در شاخص‌های بورس مسئله با اهمیتی نیست و قرار بر این نیست که شاخص ها به صورت مداوم بالا برود و در واقع این افت شاخص ها نوسان گیر است و معمولا بعد از روند رشد مثبت چند روزه، بازار استراحت دارد و پس از آن بورس متعادل شده و با شیب ملایم بالا می رود. به طور کلی بورس روند رو به رشد و مثبتی خواهد داشت و در این میان صنایعی که بیشترین طلب ها را از دولت دارند به واسطه آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و بهبود شرایط مالی دولت می توانند طلب خود را دریافت کنند و از همین رو بیشترین رشد را خواهند داشت. ریسک مذاکرات هسته‌ای دیگر از لیست ریسک‌های بازار سهام خارج شده است و سهام داران دیگر نیاز به محاسبه ریسک سیاسی ندارند.

    شرایط اقتصادی روی دیگر سکه
    حسین نصیری مدیر عامل گروه مالی نورانوار: در کوتاه مدت این توافق 15 تا 20 درصد در بازار سرمایه اثر گذار است اما این اثر زمانی شکل واقعی به خود می گیرد که اثر رفع تحریم ها روی بخش‌های واقعی تحت تحریم نمود پیدا کند و چرخه اقتصادی در بلند مدت در شرایط پایدار قرار بگیرد اما روی دیگر سکه شرایط اقتصادی در ایران است. البته در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران خارجی به کشور وارد شوند چون ابتدا باید قوانین استاندارد سازی و بین المللی شده و ارتباط با نهاد‌های بین المللی برای اعتماد سازی ایجاد شود و این اعتماد مسلما یک شبه ایجاد نخواهد شد. وقتی که سرمایه گذاران خارجی می خواهند به بازار سرمایه کشور ورود کنند به علت عدم شناخت کافی نسبت به این بازار به مطالعه قوانین موجود می پردازند به همین علت، قوانین داخلی باید مطابق با قوانین بین المللی باشد. همچنین دیگر راهکار ما می تواند سرمایه گذاری ما در بازارهای سرمایه کشورهای دیگر باشد تا در این فرآیند اعتماد سازی شکل بگیرد.

    سهام داران خیلی هیجان زده نشوند
    ابوالفضل شهرآبادی قائم مقام تامین سرمایه لوتوس پارسیان: با حصول این توافق و شکل گیری روند مثبت در بازار سرمایه، سهام داران هم خیلی هیجان زده نشوند و سراغ خرید‌های تک سهم نروند و صندوق‌های سهام می توانند موثر تر باشند تا اگر بازار به اصطلاح برگشت، سهام داران در صف‌های فروش گیر نکنند.
    مثبت شدن روند بازار سرمایه می تواند فرصت خوبی را برای سازمان بورس فراهم کند تا به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه بپردازد و با استفاده از موقعیت به دست آمده شرکت‌های جدیدی را وارد بورس کند.
    همچنین لزوم فراهم کردن مقدمات ورود سرمایه گذاران خارجی احساس می شود و سازمان بورس می تواند در یک دوره یکساله با برگزاری همایش‌های مکرر برای معرفی بازار سرمایه ایران به سرمایه گذاران خارجی اقدامات خوبی انجام دهد چون عطش و اشتیاق در بین سرمایه گذاران خارجی وجود دارد پس زمینه برای ورود هم باید هموار شود. در همین راستا اخذ کد سهام داری، ثبت شرکت و جابجایی پول از مهمترین مشکلات ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشوراست.
    صنعت بانکداری و خودرو که تحریم ها به طور مستقیم بر آنها تاثیر گذاشته سریع تر از سایر بخش ها از آثار رفع تحریم ها سود خواهند برد. در همین راستا با جذب سرمایه و ورود شرکای تجاری جدید مشکل نقدینگی رفع و حرکت رو به جلو آغاز می شود.

    برچسب ها