عصر خودرو

تکاپوی نوسان گیران در فرصت فروش امروز

توقف شاخص کل بورس در ایستگاه ۷۳ هزار واحدی

عصر بازار- بازار سهام در آخرین روز معاملاتی دومین هفته بهمن ماه امسال در حالی همچنان شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه بود که با تکاپوی نوسان گیران کم تعداد برای استفاده از فرصت فروش اندکی در کانال ۷۳ هزار واحدی استراحت کرد.

توقف شاخص کل بورس در ایستگاه ۷۳ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 14 بهمن ماه 94، ‌با کاهش 41 واحدی به رقم 73 هزار و 684 واحد رسید.

    شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 93 واحدی عدد 11 هزار و 900 واحد را به نمایش گذاشت، این در حالی بود که شاخص سهام آزاد شناور با افت 10 واحدی به رقم 82 هزار و 63 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 3 واحدی به عدد 51 هزار و 55 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افت 276 واحدی عدد 164 هزار و 148 واحد را برای خود ثبت کرد.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 5 واحدی عدد 792 واحد را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 84 واحد، تاپیکو با 46 واحد و بانک ملت با 41 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 101 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 55 واحد و بانک پارسیان با 35 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از 427 میلیارد و 970 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 2 میلیارد و 274 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 127 هزار و 241 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های حفاری شمال،‌ حق تقدم خرید سهام لیزینگ صنعت و معدن، بیمه حافظ، نساجی بروجرد از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس، لیزینگ ایران و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر و سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران بازگشایی شدند.

    امروز همچنین اوراق خزانه اسناد اسلامی با سررسید منتهی به 9 آذر ماه 95 به ارزش هر ورقه 100 هزار تومان در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس برای نخستین بار عرضه و کشف قیمت شد.

    این اوراق که در ازای مطالبات دولت به پیمانکاران داده می‌شود، در بازار فرابورس پس از کشف قیمت آن بر اساس فرمول‌های پیشنهادی نرخ تنزیل می‌تواند نقدینگی پیمانکاران را تامین کند.

    بنابر این گزارش، امروز در نماد معاملاتی بانک ملت بیش از 21 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومان؛ در پتروشیمی مارون اندکی کمتر از 20 میلیون سهم به ارزش بیش از 69 میلیارد و  593 میلیون تومان؛ بیش از 13 میلیون سهم بیمه اتکایی ایرانیان به ارزش بیش از 2 میلیارد و 489 میلیون تومان؛ آس‌پ با 7.5 میلیون سهم به ارزش 922 میلیون تومان؛ سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با بیش از 6 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان؛ بانک صادرات با 5.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 500 میلیون تومان؛ گروه مپنا با بیش از 4 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیون تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی خود با معاملات کد  به کد و درون گروهی امروز روبرو بودند.

    این در حالی بود که بازارگردانی سهام در نمادهای گروه‌های پیشرو بازار نیز دیده می‌شد.

    بر اساس این گزارش، امروز هدفهای پله‌‌ای معامله‌گران بازار سهام برای شناسایی سودهای کوتاه مدت باعث شده تا فرصت فروش برای نوسان گیران کم تعداد بازار و حرفه‌ای فراهم باشد.

    این در حالی است که تقویت حجم و ارزش معاملات بازار سهام حاکی از افزایش بازیگران بازار پس از یک دوره رکود فرسایشی سخت در بازار است.

    امروز در میانه بازار خبرهایی مبنی بر تصمیم بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز در 6 ماه آینده به گوش رسید، در عین حال تداوم کاهش قیمت نفت خام ایران  در بازار جهانی باعث شده تا نگرانی نسبت به چشم‌انداز حوزه‌های عمرانی کشور و نیز آینده ساخت و سازها در سال آینده افزایش یابد.

    بنابر این گزارش، امروز گروه فلزات اساسی در کنار گروه کوچک قطعه‌سازها در حالی در بازار پیشرو بودند که خبر انعقاد تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت MKM آلمان تا سقف یک میلیارد یورو به افزایش تقاضا در این سهم انجامید، هر چند که عرضه مداوم سهامدار حقوقی و حقیقی این شرکت نتوانست به شکسته شدن الگوهای مقاومتی این سهم بینجامد.

    در گروه بانک‌ها اما امروز اغلب نمادهای معاملاتی در حالی با توجه به اصلاح الگوهای چارتیستی با درجا زدن قیمت سهام خود مواجه بودند که در برخی نمادهای معاملاتی کوچک این بازار امکان نوسان گیری برای حرفه‌ای‌ها فراهم بود.

    در گروه خودرویی‌ها نیز امروز در نبود سایپا که از دو روز پیش نماد معاملاتی آن به دلیل مشمول شدن در مفاد 141 قانون تجارت متوقف شده است، شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروسازان فاصله گرفته از قیمت اسمی سهام با رشد تقاضا روبرو بودند.

    بر اساس این گزارش، امروز در حالی گروه فلزات اساسی به تبع برخی خبرهای مثبت از بابت قراردادهای خارجی با افزایش تقاضا همراه شدند که در بازار آزاد هیچ نشانه‌ای از رونق بازار فولاد و تغییر قیمت‌ها وجود ندارد.

    در گروه پالایشی‌ها اما انگیزه سفته‌بازی همچنان به محل جدال میان سهامداران اغلب حقیقی تبدیل شده است.

    امروز همچنین معامله‌گران بازار سهام همسو با اعلام تدریجی گزارش‌های عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها کمی با احتیاط در بازار گام برداشتند.

    بر این اساس ، امروز بازار سهام بازاری متعادل بود که لزوم فرصت طلبی برخی نوسان گیران کم تعداد برای واگذاری سهام و شناسایی بازدهی کوتاه مدت باعث شد، تا شاخص کل بورس بهانه‌ای برای استراحت کوتاه در کانال 73 هزار واحدی پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها