عصر خودرو

جابه‌جایی پول اصلی‌ترین معضل واردات دارو

عصر بازار- در شرایطی که دولت ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند در حوزه دارو تحریمی علیه ایران وضع نکرده، اما در عمل بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل و محدودیت مواجه هستند.

جابه‌جایی پول اصلی‌ترین معضل واردات دارو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس تحریم‌های جدیدی که از اردیبهشت‌ماه سال 1397 علیه اقتصاد ایران اعمال شده عملا نقل و انتقال پول در بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی غیرممکن شده است و همین موضوع جابه‌جایی منابع اعتباری برای واردات کالاهای مورد نیاز را دشوار می‌کند.

    هر چند براساس تاکید سازمان ملل متحد و فشارهای بین‌المللی دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که در حوزه دارو تحریمی علیه ایران اجرایی نمی‌کند، اما در عمل با محدود شدن تبادلات بانکی بسیاری از شرکت‌های ایرانی در خرید دارو نیز با مشکل مواجه هستند.

    پس از ورود کرونا به ایران افزایش قابل توجه نیاز جامعه پزشکی به تجهیزات و دارو این تحریم‌های یک جانبه بیش از گذشته خود را نشان داده و ایران در درمان کرونا باید با تحریم‌های آمریکا نیز مقابله کند.

    محمود نجفی عرب - رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران - در این باره به ایسنا می‌گوید هرچند بخش خصوصی و فعالان عرصه دارو در ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را به کار برده است تا داروهای مورد نیاز در کشور وارد شوند و تحریم‌ها روی آن اثر نگذارد، اما به هرحال محدودیت‌ها ادامه داشته است.

    به گفته وی با وجود آنکه کمبود دارویی حاد و گسترده‌ای در کشور نداشته‌ایم اما قطعا واردات بخشی از داروها نیاز خواهد بود و برای این امر نقل و انتقالات مالی بیشترین اهمیت را دارد.

    این عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: محدودیت‌های بانکی، جابه‌جایی پول برای خرید و سفارش داروها را دشوار می‌کند و همین مساله در کنار سخت‌شدن معاملات زمان دسترسی به آنها را نیز طولانی‌تر می‌کند. از این‌رو حتی اگر آمریکا ادعا کند در حوزه دارو تحریمی وضع نکرده، اما در عمل کار ما را دشوار کرده است.

    با توجه به این شرایط روز گذشته غلامحسین شافعی -رئیس اتاق بازرگانی ایران - به کولمن رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی از او خواست در شرایط درگیری ایران با کرونا تجهیزات مربوط به مبارزه با این بیماری از تحریم‌ها خارج شود.

    او در بخشی از این نامه آورده انتظار می‌رود که جنابعالی اقدامات و ترتیبات لازم را میان فعالان اقتصادی بین‌المللی برای مشارکت در مبارزه علیه انتشار و نابودی این ویروس از طریق فراهم آوردن و تامین نیازهای پزشکی و درمانی به عمل آوریم.

    در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران شرایط را برای تهیه اقلام و لوازم مورد نیاز پزشکی و بهداشتی مشکل کرده است، مساعدت اتاق بازرگانی بین‌المللی موجب امتنان خواهد بود.

    برچسب ها