عصر خودرو

افزایش حجم معاملات و رواج شایعات باعث شد:

بازار پلیمرها در رویای بهبود

عصر بازار- در روزهای اخیر حجم معامله پلیمرها در بورس کالا افزایش محسوسی پیدا کرده و با فرض عرضه‌های روز جاری، به نظر می‌رسد این هفته شاهد یک رکورد معاملاتی در رینگ پتروشیمی باشیم.

بازار پلیمرها در رویای بهبود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ترس بازار از افزایش قیمت‌ها و دورنمای بهبود بازار را باید مهم‌ترین دلایل این وضعیت برشمرد که می‌تواند آینده‌ای روشن در برابر بازار محصولات پتروشیمی ترسیم کند. معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران با رونق نسبی همراه بود که البته این روند را می‌توان ادامه مبادلات روز دوشنبه دانست.

    به‌صورت کلی و به‌عنوان مقایسه با سایر هفته‌ها، حجم معاملات شرایط مطلوبی را نشان می‌دهد که از انتظار بازار برای بهبود اوضاع کلی در این صنف مهم حکایت می‌کند. با توجه به ترس بازار از افزایش قیمت‌های جهانی یا رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، وضعیت کلی را باید طبیعی دانست که البته هرگونه افزایش حجم معاملات را می‌توان سیگنال مهمی برای افزایش تغذیه بازار از مواد اولیه به حساب آورد که می‌تواند به تسهیل اوضاع تولید در صنایع پایین‌دستی کمک کند. جهش جدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا، کاهش التهاب در بازار، رونق نسبی معاملات، بالابودن حجم عرضه‌ها در بورس کالا، افزایش امیدواری‌ها به دورنمای بازار، رشد قیمت برخی گریدها به کمک رقابت برای خرید، ورود حجم قابل‌توجهی از کالاها به مچینگ که البته با استقبال نسبی رو‌به‌رو شد، محدود شدن محسوس عرضه کالاهای معاف از مالیات به سرزمین اصلی، عدم رونق مورد انتظار برای عرضه پلی پروپیلن‌های نساجی، رشد جذابیت گریدهای سبک فیلم همچون 0190 و برخی مواد اولیه مصنوعات نایلونی، انتقال انواع OFF به بازار فرعی، کاهش التهاب تولیدات پتروشیمی تبریز، کم‌توجهی بازار به برخی گریدهای سنگین و بازگشت تقاضای EX3، انتظار برای افزایش عرضه PVC و برخی دیگر از رخدادها را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های معاملات بورس کالا در روز گذشته به‌شمار آورد. با توجه به شرایط بازار باید گفت که در هفته جاری ترس از افزایش قیمت‌های پایه تبدیل به شایعه‌ای شده که می‌تواند بر رفتار فعالان بازار تاثیر بگذارد.

    با توجه به ثبات نسبی قیمت ارز در روزهای اخیر در حالی که به نسبت قیمت‌های پایه جاری و احتساب با نرخ 3625 تومان، در مسیر افزایش حرکت کرده تا جایی که حتی قیمت‌هایی نزدیک به 3670 تومان را نیز تجربه کرده است، می‌توان از احتمال افزایش قیمت دلار در نرخ‌های پایه سخن گفت. از طرف دیگر قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی نیز افزایش محدودی داشته که در نهایت تجمیع این دو فاکتور ممکن است به افزایش قیمت‌های پایه برخی گریدهای پلیمری در بورس کالا منتهی شود. با توجه به این احتمال جذابیت خرید به نسبت افزایش می‌یابد. از طرف دیگر اغلب در هفته منتهی به اعلام قیمت‌های پایه، حجم معاملات با افت همراه می‌شود که باید در نگاهی تحلیلی مد نظر قرار داد. با توجه به کاهش جذابیت خرید برخی کالاها که در گذشته از رونق بالایی برخوردار بودند به نظر می‌رسد فعالان بازار با توجه به کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار و همچنین ترس از متضرر شدن، با نگاهی تحلیلی نسبت به رخدادها و قیمت‌ها می‌نگرند زیرا آن دسته از کالاهایی که از احتمال رشد قیمت کمتری برخوردار هستند، با عقب‌نشینی خریداران رو به رو شده که از یک بلوغ نسبی در بازار حکایت می‌کند. به نظر می‌رسد فعالان بازار بیش از پیش به واقعیات توجه داشته و رویکردی فعالانه و حتی کارشناسی را اتخاذ کرده‌اند که می‌تواند به انسجام بیشتر بازار کمک کند.


    بازار داخلی مواد اولیه پلیمرها

    بازار داخلی پلیمرها پس از چند روز رشد ادامه‌دار قیمت‌ها، وارد یک فاز کاهشی شد که البته قابل پیش‌بینی بود و در گذشته به آن اشاره کردیم. با توجه به افزایش حجم معاملات در بورس کالا در هفته‌های اخیر هم‌اکنون شاهد افزایش حجم عرضه‌ها در بازار داخلی هستیم که در نهایت به برتری عرضه بر تقاضا منجر شد که با کاهش قیمت‌ها اثر آن را در بازار شاهد بودیم. البته این کاهش نرخ‌ها را نمی‌توان یک سیگنال منفی به شمار آورد زیرا از یکسو نشان‌دهنده تاثیرگذاری کاهش قیمت‌های پایه در بازار داخلی است و از سوی دیگر می‌تواند به تثبیت بازار در قیمت‌های جاری منجر شود. با توجه به افزایش مجدد قیمت جهانی نفت خام از کف قیمتی آن در هفته گذشته و نرخ‌هایی نزدیک به 27 دلار در هر بشکه و ثبات نسبی در بازار ارز می‌توان روزهای بهتر و با ثباتی را در بازار انتظار داشت. از سوی دیگر احتمال افزایش قیمت‌های پایه در هفته پیش رو و همچنین اعمال محدودیت‌هایی جدی بر سر راه عرضه کالاهایی بدون پرداخت مالیات به بازار داخلی می‌توان از هم‌اکنون پس از تثبیت قیمت‌ها و البته احتمال یک پله کاهش محدود قیمت‌ها، به رشد بهای انواع پلیمرها در بازار داخلی امیدوار بود. با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال و امید به بهبود حجم تقاضا از هم‌اکنون می‌توان روزهای بهتری را برای بازار محصولات پتروشیمی به‌خصوص پلیمرها گمانه‌زنی کرد.

    مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی
    جذابیت نسبی معاملات در بورس کالا که باعث شد برخی گریدها با رقابت و افزایش قیمت‌ها رو به رو شوند.
    بالا بودن نسبی حجم عرضه‌ها در شرایطی که هنوز برخی کالاها به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد.
    کاهش التهاب برخی گریدها در پی عرضه‌های هفته جاری و هفته گذشته.
    ترس بازار از افزایش قیمت‌ها در هفته پیش رو که به تقویت جذابیت خرید کمک کرد.
    جهش محسوس حجم معامله پلیمرها تا جایی که می‌تواند حجم معامله پلیمرها در هفته جاری به 53 هزار تن برسد که یک رکورد به حساب می‌آید.
    کاهش آرام قیمت‌ها در بازار آزاد.
    افزایش حجم معاملات در هفته‌های پیش در بورس کالا که باعث شده تا حجم عرضه‌ها به بازار داخلی افزایش یابد.
    خودنمایی مجدد تقاضا در بازار در شرایطی که افزایش عرضه‌ها باز هم باعث شد تا عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد.
    محدودشدن جدی کدهای معاف از مالیات برای عرضه به سرزمین اصلی که افزایش قیمت‌های پیشین را شاید بتوان متاثر از این رخداد دانست.
    انتظار بازار برای افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال.
    اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی هرچند که هنوز این موارد به‌صورت رسمی و دقیق اعلام نشده است.
    روند آرام ورود نقدینگی جدید به بازار محصولات پتروشیمی در کنار افزایش امیدواری‌ها به کاهش نرخ سود بانکی.
    انتقال عرضه انواع OFF به تالار فرعی و معامله در ساعات ابتدایی فعالیت رینگ پتروشیمی از ساعت 12:30.
    نوسان قیمت‌های جهانی نفت خام که هنوز در سطوحی بالاتر از 30 دلار برای نفت برنت یا نفت خام آمریکا معامله می‌شود.
    ثبات نسبی قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و همچنین جهت‌گیری افزایشی آنها.
    ادامه نوسان قیمت دلار در سطوحی بالاتر از 3625 تومان (آخرین قیمت‌های دلار در نرخ‌های پایه) که احتمال افزایش قیمت دلار در محاسبات قیمت‌های پایه را افزایش می‌دهد.

    ترس بازار از افزایش قیمت‌های پایه هرچند به‌صورت محدود باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها