عصر خودرو

زیان ۲۰۰ میلیارد دلاری کرونا بر اقتصادهای آسیا

عصر بازار- گزارش ها حاکی است زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی افزون بر ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود به طوری که رشد اقتصادی چین احتمالا تا ۳ درصد کاهش خواهد یافت و اقتصادهای استرالیا و ژاپن هم به رکود کشیده خواهد شد.

زیان ۲۰۰ میلیارد دلاری کرونا بر اقتصادهای آسیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، گزارش ها حاکی است ویروس کرونا که نخستین بار از چین به دیگر کشورها و مناطق سرایت کرد حالا حدود 100 کشور را آلوده کرده است و سرمایه گذاری نگران آینده اقتصادی کشورها هستند و تاثیرات منفی بر وضعیت سرمایه گذاری و تجارت را از نزدیک حس می کنند.

    در ماه دسامبر شرکت اس پی گلوبال پیش بینی کرده بود که اقتصاد آسیا نزدیک به 4/8 درصد رشد خواهد کرد و حالا این نرخ رشد را به 4 درصد کاهش داده است که بدترین شرایط اقتصادی پس از رکود سال 2008 میلادی برای آسیا و اقیانوسیه خواهد بود.

    این شرکت پیش بینی کرده است که زیان کرونا برای اقتصادهای این منطقه به 211 میلیارد دلار خواهد رسید زیرا چرخه عرضه و تقاضا کاملا مختل شده است.

    این گزارش؛ آینده اقتصادی برای کشورهای این منطقه را تاریک توصیف کرده و افزوده است که تقاضا از اروپا و آمریکا کمتر خواهد شد و این موضوع، فشار زیادی بر اقتصادهای قوی چون ژاپن و کره جنوبی تحمیل می کند.

    کارشناسان می گویند مردم از ترس ابتلا به کرونا از خانه ها خارج نمی شوند و کارخانه ها به دلیل نداشتن نیروی کار تعطیل است و اینها می تواند فشارها را دوچندان کند.

    این احتمال داده شده است که رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به حدود 4/8 درصد برسد که بدترین نرخ رشد کشور در سه دهه گذشته خواهد بود و اگر شرایط وخیم تر شود و بار دیگر موضوع قرنطینه مطرح شود آن زمان رشد اقتصادی تا مرز 2/9 درصد کاهش خواهد یافت.

    گزارش ها همچنین حاکی است اقتصادهای سنگاپور،  تایلند و ویتنام هم که بشدت صنعت گردشگری در آنها اهمیت بالایی دارد به دلیل کاهش حجم سفرها متحمل خسارات اقتصادی سنگینی خواهند شد و رشد اقتصادی آنها نیز کاهش خواهد یافت.

    در ژاپن هم کرونا تاثیر خود را گذاشته است صبح امروز چهارشنبه ارزش سهام توکیو به دلیل تداوم نگرانی سرمایه گذاران درباره شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

    شاخص میانگین نیکی در بازار بورس توکیو در برهه ای بیش از 300 واحد نسبت به پایان معاملات سه شنبه افت کرد و جلسه صبح امروز را در سطح 19707، یعنی با 159 واحد کاهش، به پایان برد.

    در عین حال «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن روز سه‌شنبه بسته اقتصادی جدید و اضطراری این کشور برای مواجهه با پیامدهای شیوع گسترده ویروس کرونا از جمله تخصیص 15 میلیارد دلار وام برای حمایت از مشاغل تجاری کوچک را اعلام کرد.

    این بسته شامل بخش هایی برای گسترش برنامه اعطای وام کم بهره به ارزش 1.6 تریلیون ین (15 میلیارد دلار) است.

    برچسب ها