عصر خودرو

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان خبر داد

پیشنهاد برخی بانک‌های دولتی برای طرح مسکن قسطی

عصر بازار- دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه برخی بانک‌های دولتی پیشنهاداتی برای همکاری در طرح مسکن قسطی به این کانون ارائه کرده‌اند، گفت: اختلافی که با بانک مسکن بر سر سازوکار و مکانیزیم طرح مسکن قسطی داریم، باعث شده تا هنوز به جمع‌بندی نرسیم.

پیشنهاد برخی بانک‌های دولتی برای طرح مسکن قسطی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرشید پورحاجت در پاسخ به این سؤال که رئیس انبوه‌سازان تهران گفته است یک بانک خصوصی جایگزین بانک مسکن برای پشتیبانی و ضمانت طرح مسکن قسطی شده است، گفت: کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با هیچ بانکی وارد گفت‌وگو و مذاکره نشده است اما به تازگی چند بانک دولتی پیشنهاداتی به کانون انبوه سازان برای پشتیبانی و ضمانت (اخذ کارمزد)‌طرح مسکن قسطی ارائه کرده است.

    پورحاجت با تأکید بر اینکه کانون تنها بانک مسکن را به عنوان بانک تخصصی مسکن می‌شناسد و دوست دارد با این بانک طرح مسکن قسطی را آغاز کند اظهار داشت: با بانک مسکن در مکانیزم طرح قسطی مسکن اختلاف داریم و همین موضوع باعث شده تا به جمع‌بندی نهایی در این خصوص نرسیم.

    دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پاسخ به این سؤال که آیا پافشاری بانک مسکن بر سر تعیین نرخ کارمزد 5 تا 6 درصدی باعث تأخیر طرح مسکن قسطی شده است، گفت: بانک مسکن نرخ 5 تا 6 درصد را برای نرخ کارمزد اعلام نکرده است اما در جلسات تخصصی با بانک مسکن دو مسیر بررسی شد که یک مدل از آن نرخ کارمزد 2 درصد و یک مدل که همانا خرید دین بود 4 درصد تعیین شد.

    پورحاجت تصریح کرد: به هر حال ما به دنبال ایجاد بازار قسطی در حوزه ساختمان، زمین و واحدهای تجاری هستیم بنابراین باید ساختار و چارچوب مناسبی برای این اقدام تهیه شود تا به مشکل برنخوریم.

    وی افزود:‌به هر حال باید اذعان کنیم که هفته آینده یک جنجال بزرگ مسکن در راه است.

    بر اساس این گزارش، در طرح مسکن قسطی، قرار نیست وامی پرداخت شود، بانک مسکن هم هیچ نقشی در میان فروشنده و خریدار مسکن ندارد و در این طرح نیز میزان اقساط و یا میزان پرداخت یکسان نیست.

    بلکه براساس این طرح فروشنده که همانا انبوه سازان خواهند بود واحد مسکونی را به خریدار معرفی می‌کنند و چنانچه به عنوان مثال واحد مسکونی مورد نظر 240 میلیون تومان باشد اگر فروشنده با خریدار به توافق برسد و راضی شود 140 میلیون تومان را نقد و 100 میلیون تومان را بصورت اقساط پرداخت و بانک مسکن آنرا با نرخ کامزد 5 درصد(اگر بانک مرکزی تصویب کند)تضمین خواهد کرد.

    بر همین اساس که بسیار هم محتمل می‌رسد انبوه‌سازان قطعاً راضی به کمتر از پرداخت اقساط ماهیانه 3 میلیون تومان نخواهند بود.

    نقش بانک مسکن نیز در این میان تنها تضمین کننده پرداخت اقساط از سوی خریدار است و واحد مسکونی نیز در رهن بانک مسکن مانده و بانک مسکن اگر نرخ کارمزد همان 5 درصد پیشنهادی از سوی بانک مرکزی تصویب شود 5 درصد کارمزد دریافت می‌کند.

    براساس مجوز صادر شده برای بانک مسکن، سازنده‌ها شامل انبوه‌سازان و خرده‌سازها (بسازوبفروش‌ها)، می‌توانند با نظارت و مداخله حقوقی بانک به معاملات، واحدهای نوساز را به صورت مدت‌دار و غیرنقد به متقاضیان واگذار کنند. نقش بانک مسکن در این نوع از معاملات ملک، تضمین پرداخت به موقع اقساط معامله از جانب خریدار است به این صورت که در صورت عدم وصول به موقع بهای معامله از جانب فروشنده (سازنده)، بانک مسکن از ابزارها و سازوکارهای معمول خود در قراردادهای رهنی بانک با تسهیلات‌گیرندگانش، استفاده می‌کند و اقساط را از خریدار دریافت و به فروشنده پرداخت می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها